تحولات تازه در کتابخانه‌های اصفهان

طیبه فاطمی به خبرگزاری تاریخ ما می‌گوید: این روزها و در آستانه فرارسیدن هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت، مشغول تهیه کلیپ‌هایی از اقدامات انجام‌شده در اداره امور کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان هستیم تا بتوانیم در موعد مقرر آن را پخش ‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: یکی از اقدامات انجام‌شده، گشایش تالار پژوهش در کتابخانه مرکزی است که به نام بزرگانی چون فضل‌الله صلواتی، منوچهر قدسی و مرتضی تیموری نامیده شده و دارای میزهای مرجع و پژوهش، برای بهره‌گیری محققین و پژوهشگران از منابع موجود است.

فاطمی خاطرنشان می‌کند: اخیراً تفاهم‌نامه‌ای بین اداره امور کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با کتابخانه ملی جمهوری اسلامی منعقدشده که طی آن، قرار است منابع دیجیتالی این دو کتابخانه با هم به اشتراک گذاشته شود.

رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، یادآور می‌شود: پیرو این تفاهم‌نامه، آرشیو مجلات و روزنامه‌های اصفهان از زمان ناصرالدین‌شاه قاجار تا به امروز که زمانی از اصفهان به تهران منتقل‌شده بود، به اصفهان برگشت و مقرر شد برخی از عناوین این مجلات پس از اسکن و دیجیتال‌سازی در اختیار کتابخانه‌های شهرداری اصفهان قرار بگیرد.

او همچنین می‌افزاید: قرار شد تعداد ۷۰ عنوان مجله در موضوعات مختلف به‌ویژه اصفهان، برای نخستین بار در اختیار کتابخانه‌های شهرداری اصفهان قرار گیرد و نسخه‌هایی از کتاب‌هایی که به مناسبت‌های مختلف به کتابخانه ملی جمهوری اسلامی تعلق می‌گیرد، به کتابخانه‌های شهرداری اصفهان هم اهدا شود.

فاطمی با اشاره به دیگر تحولات رخ‌داده در کتابخانه‌های شهرداری اصفهان، تصریح می‌کند: بعد از ۱۴ سال، کتابخانه و سالن مطالعه‌های شهر دارای پورتالی شدند که پیام آن، «بیایید با کتاب بزرگ شویم» است و بستر مناسبی را جهت افزایش میزان مخاطبان کودک و نوجوان برای ایجاد عادت مطالعه فراهم خواهد کرد؛ پورتالی که اطلاعات مربوط به ‌تمام کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه شهرداری اصفهان، منابع موجود خدمات ارائه‌شده، اسامی کارکنان مرکز و طرح‌های ترویجی برای ارتقای فرهنگ مطالعه را پوشش می‌دهد.

به گفته رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، به‌تازگی از بخش نشریات قدیم و جدید اصفهان در کتابخانه مرکزی نیز با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر اصفهان رونمایی شده است.

او خبر می‌دهد: با رونمایی از پایگاه مطالعات اصفهان پژوهی که شامل کتاب‌ها، مقالات معتبر، اسناد خطی و نفیس درباره اصفهان است، بیش از پیش پذیرای پژوهشگران علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ اصفهان هستیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.