تورم مقررات و بروکراسی زائد اداری، مانعی بر سر راه تولید

مهدی عسگری در نشست تخصصی بررسی‌ راهکارهای تحقق شعار سال، لازمه‌ حرکت جمعی در مسیر تحقق «پشتیبانی‌ و مانع‌زدایی‌ از تولید» را داشتن نگاه مشترک و هم‌گفتمان بودن دانست و گفت: باتوجه به صنعتی بودن استان البرز باید موضوع تولید را در این حوزه در اولویت کاری‌مان قرار داده و بحث مانع زدایی از تولید را به صورت جدی‌تری پیگیری کنیم.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، وی با اشاره به اینکه باید روش تحقق شعار سال را از پنجره صنعت به مشورت و گفت و گو بنشینیم، گفت: با همفکری می‌توانیم نقشه راه کلی را مشخص و سپس موارد را به صورت عملیاتی و زمان‌بندی شده پیگیری کنیم.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد تورم مقررات و بروکراسی اداری را یکی از گله‌مندی‌های تولیدکنندگان در بازدیدهای میدانی صورت گرفته، عنوان کرد و افزود: در بازدیدهای میدانی مشخص شد که دوستان بیشتر از اینکه گلایه‌ای از وضعیت تحریم داشته باشند، از بروکراسی اداری، نظام بانکی، بیمه‌ای، گمرک و مواردی از این دست گلایه‌مند بودند.

تعدد و تورم قوانین و مقررات مانعی بر سر راه تولیدکننده

این نماینده تورم قوانین و مقررات را مانعی بر سر راه تولیدکننده دانست و افزود: بسیاری از موانعی که بر سر راه تولیدکننده وجود دارد در حوزه تورم قوانین و مقررات است. این موانع اگر در بخش قوانین باشد مواردی که احصاء می‌شود از طریق مجلس و کمیسیون صنایع پیگیری خواهد شد و اگر در بخش مقررات باشد، بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که دولت یا وزارت‌خانه‌ها صادر می‌کنند، از طریق هیات مقررات‌زدایی که بنده نیز از طرف مجلس در آنجا عضو هستم، مطرح و پیگیری می‌شود.

عسگری در ادامه گفت: برای سومین سال است که در شعار سال به موضوع تولید پرداخته شده است و امسال بحث مانع‌زدایی مطرح شده است. این بدان معناست که گام اصلی در این مسیر برداشته نشده است. ابتدا باید موانع بر سر راه تولید کنار زده شود تا راه برای حرکت کردن که مقدمه‌ی رونق و جهش است، باز شود.

موانع زیادی پیش روی مشاغل خانگی وجود دارد

وی با اشاره به اینکه موانع دست و پا گیر بسیاری بر سر راه مشاغل خرد و خانگی وجود دارد، گفت: متاسفانه موانع در مشاغل خرد و خانگی بسیار دست‌پا گیر است. بخشنامه‌ای از سوی وزارت بهداشت صادر شده و دستورالعمل‌ها را تغییر داده است. کسانی که مجوز فعالیت دارند و مشغول کار هستند، با این دستورالعمل جدید به مشکل می‌خورند و به جای اینکه یک مانع برداشته شود، یک مانع جدید در راه تولید گذاشته شده است. متاسفانه از این دست موارد بسیار است که باید از سوی هیات مقررات زدایی، رسیدگی شود.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد با تاکید بر اینکه برخی موارد ممکن است استانی باشد، اما نیاز به پیگیری‌های ملی دارند، گفت: اگر برخی موارد استانی که نیاز به پیگیری‌های ملی داشته باشد، مشخص شود، به جای اینکه مصادیق و تک‌موردی مسائل را حل کنیم، می‌دانیم که مهمترین معضلات استان چیست و باتوجه به آن می‌توان متغیرهای زیرمجموعه آن را حل کرد. از مسئولان استانی درخواست داریم که برنامه‌هایی که باتوجه به شعار سال پیش‌بینی کرده‌اند را مشخص نموده تا به صورت جمعی و مشترک بتوانیم کار موثری را هم در سطح استان و هم سطح ملی رقم بزنیم.

هم‌گفتمان بودن؛ نخستین قدم برای حرکت در مسیر عملی کردن شعار سال

این نماینده هم‌گفتمان بودن را نخستین قدم برای حرکت در مسیر عملی کردن شعار سال دانست و افزود: باتوجه به شعار سال، نخستین قدم هم‌گفتمان بودن و یکی شدن نگاه‌ها است. برای رسیدن به این مهم باید به یک سند آمایش رسید که مبنای همه تصمیم‌گیری‌ها باشد و این مسائل در آنجا با تکیه بر شاخص‌ها و چهارچوب‌های معین قابل حل باشد.

عسگری ادامه داد: سهم هر بخش باید مشخص شده و افق پیشرفت استان در آن لحاظ شده باشد. در این مسیر باید توجه داشته باشیم که ظرفیت‌ها و منابعی که آنجا داریم به چه نحوی باید توزیع شود و برای این که به این نقطه برسیم باید نگاه‌هایمان را به هم نزدیک و واقعیت‌ها، ظرفیت‌ها و کمبودهایی که داریم را به درستی بشناسیم.

البرز؛ پرخطرترین استان کشور در حوزه آب

وی البرز را پرخطرترین استان کشور در حوزه آب عنوان کرد و گفت: علی‌رغم تلاش‌هایی که در حوزه حق آبه استان صورت گرفت و با وجود افزایش دوبرابری آن، متاسفانه استان البرز پرخطرترین استان در بین  ۳۱ استان کشور در حوزه آب است. در بخش صنعت باید این واقعیت‌ها را ببینیم و یک‌سویه و جزیره‌ای حرکت نکنیم.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد، البرز را در بخش سیاست‌گذاری ضعیف دانست و افزود: استان البرز در بخش سیاست‌گذاری ضعیف است، به عتوان‌مثال یکی از خطوط قرمز ما در برنامه‌ریزی‌ها، منع هرگونه مشوق برای مهاجرت به استان است.

عسگری ادامه داد: در شرایطی هستیم که باهدف اینکه ما را فلج اقتصادی کنند، مورد تحریم ناجوانمردانه قرار داریم، کار سختی در پیش داریم و در این شرایط، نیازمندِ یک کارِ متفاوت، جهادی، انقلابی و به روزتری هستیم.

وی به موانع موجود بر سر راه تولید در کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۰ مجوز و استعلام‌های چندباره برای اخذ یک پروانه نیاز است که این یک مانع بزرگ بر سر راه تولید است. باید برای برون‌رفت ازین وضعیت تلاش کنیم.

در مانع زدایی باید فرآیند را مورد بررسی و آن را اصلاح کرد

نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مانع زدایی باید فرآیند را مورد بررسی و آن را اصلاح کرد، زیرا هنگامی که روند اصلاح شود، مسائل ریشه‌ای حل می شود نه موردی و مصداقی.

در این جلسه رامین ربیعی رئیس سازمان صمت استان، داود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ ای البرز، حمیدرضا عقاب نشین مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز و مسعود کریمی معاون برنامه‌ریزی سازمان جهادکشاورزی البرز حضور داشتند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.