بررسی «ایرانشهر و دنیای ساسانی» در یک کتاب

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، نشر مروارید کتاب «ایرانشهر و دنیای ساسانی» را به قلم تورج دریایی و خداداد رضاخانی و با ترجمه مریم بیجوند روانه بازار کتاب کرد.

مولفان این اثر در مقدمه خود بر آن عنوان داشته‌اند که هدف از نگارش این کتاب ارائه تاریخی مختصر و مفید از ایران  برای علاقه‌مندان به تاریخ پساباستان است.

به گفته آنها پساباستان یک واژه نسبتا جدید در تاریخ نگاری هزاره اول پس از میلاد است که عموما به مطالعه دنیای مدیترانه و امپراطوری روم پرداخته است اما به تازگی  بسیاری به این باور رسیده‌اند که باید با توجهی همسان و در بستری مشابه به مطالعه تاریخ خاور نزدیک از جمله تاریخ ایران و موازین سیاسی و فرهنگی امپراطوری ساسانی پرداخته شود. از همین منظر این کتاب تلاشی است برای افزایش  علاقه به شناخت تمدنی که زیربنای شناخت خاور نزدیک در قرون وسطی و زمان معاصر است که تاریخ آنها تا پیش از این تنها به عنوان ذیل مختصری در تاریخ روم و یا تاریخ اسلام ارائه شده است.

این کتاب با دو مقدمه درباره تاریخ نگاری ساسانیان و مفهوم ایرانشهر در تاریخ اوراسیا شروع و در ادامه به بررسی مفهوم ایران در اواخر عهد باستان می‌پردازد. کتاب پس از این مقدمه به موضوع تاریخ ساسانیان وارد شده و به طوری مختصر تاریخ سیاسی این سلسله را مرور می‌کند.

کتاب در ادامه به بررسی رابطه امپراطوری ساسانی و مشرق زمین پرداخته است و فصلی را نیز به به بررسی ایدوئولوژی فرامانروایی و شکوه در این امپراطوری اختصاص داده شده است. مساله اقتصاد و تجارت و در ادامه مذهب و زبان و ادبیات نیز در زمره سایر موضوعاتی است که این کتاب به در ادامه به آنها توجه داشته است.

این کتاب را نشر مروارید در ۱۱۸ صفحه با قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر کرده است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.