لاوروف: هر تلاشی برای تضعیف مذاکرات وین محکوم است/ اروپا هم مسیر آمریکا را در پیش گرفته است

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه امروز (سه شنبه) پس از دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در تهران در یک کنفرانس خبری مشترک با بیان اینکه دیدار خوبی با همتای ایرانی خود داشته است، گفت که تفاهم نامه امضا شده میان دو طرف اساس توسعه روابط دوجانبه در حوزه های مختلفی را مشخص می کند. ما از تقویت همکاری میان وزارتخانه ها و سازمان های دو کشور در تمام زمینه ها استقبال می کنیم.

لاوروف در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه دو طرف در دیدار امروز خود درباره اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رایزنی کرده اند، تصریح کرد: ما بارها گفته ایم که اجرا و حفظ توافق هسته ای مستلزم پایبندی کامل تمام طرف های آن است. ما می دانیم که ایران آماده است تا به تمام تعهدات خود بازگردد به شرط آنکه آمریکا نیز به تعهدات خود ذیل برجام عمل کند.

وی افزود: ما کاملا از مذاکرات وین حمایت می کنیم و هرگونه اقدام یا تلاشی برای نابود کردن این رایزنی های مهم در وین را محکوم می کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پاسخ به سوالی درباره تحریم های اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران در شرایطی که این اتحادیه نقش هماهنگ کننده در مذاکرات وین را دارد، این تحریم ها را غیرقابل قبول توصیف کرد و چنین اقدامی را در اثنای مذاکرات برای حفظ برجام یک اشتباه خواند.

وی بیان کرد: ما با هر تلاشی برای تضعیف این مذاکرات دشوار مخالفیم. ما امیدواریم که شرکای اروپایی مان درک کنند که این رویکرد غیرقابل قبول است و مذاکرات ادامه خواهد یافت، نه اینکه متوقف شود.

سرگئی لاوروف در پاسخ به سوالی درباره تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران نیز گفت: موضع ما کاملا مشخص است. واضح است که ما هر تحریم یک جانبه‌ای را از سوی واشنگتن که در نقض برجام وضع شده است، محکوم می کنیم و این تحریم ها باید برداشته شود. این موضوعی است که طرف های برجام در وین درباره آن گفت وگو می کنند. آمریکا اعلام کرده که قصد بازگشت به برجام را دارد و این، به ایران اجازه می دهد تا به تمام تعهدات داوطلبانه خود بازگردد. 

وی افزود: رفع تحریم ها به طور قطع بر بازار نفت نیز تاثیرگذار خواهد بود، چراکه در این صورت نفت بیشتری به بازار خواهد آمد؛ نفت ایران. درباره اینکه این مسئله چه تاثیری بر تلاش های اوپک پلاس دارد نیز باید بگویم که ما می بایست سیاست های خود را بر مبنای سیاست های اقتصادی بگذاریم و سیاست به حل مشکلات اقتصادی کمک خواهد کرد. ما همچنین باید بر مبنای حقوق بین الملل و قوانین بین المللی رفتار کنیم. منافع اقتصادی از طریق ابزارهای غیرقانونی به دست نمی آید.

لاوروف تاکید کرد: موضع وزارت امورخارجه روسیه این است که آمریکا باید به طور کامل به برجام بازگردد. تمام تحریم های غیرقانونی که چه به طور مستقیم (با برجام) و چه به صورت غیرمستقیم علیه شرکت هایی که با ایران تعامل می کنند، وضع شده است باید لغو شوند. من معتقدم که اتحادیه اروپا نیز امروز در حال طی کردن مسیری مشابه است و نباید چنین اتفاقی بیفتد.

ظریف نیز در این باره گفت: آمریکایی ها باید یک حقیقت را بدانند، اینکه تحریم ابزاری برای امتیاز گرفتن از ایران نیست. تحریم ها یک بار بر دوش سیاست خارجی آمریکا است که تا امروز تنها نتیجه عکس داشته است. آنها نباید فراموش کنند که وقتی آقای ترامپ روی کار آمد ایران 300 کیلو ذخیره اورانیوم غنی شده داشت اما اکنون ایران بالای چهار هزار کیلو ذخیره در اختیار دارد. زمانی که ترامپ شروع به کار کرد، ایران فقط از سانتریفیوژهای IR-1 استفاده می کرد، امروز زنجیره های IR-6 فعال هستند. آمریکا فراموش نکند که پیش از اقدام تروریستی اخیر پنج هزار سانتریفیوژ  IR-1فعال بود اما بعد از این اقدام تروریستی اگر قرار باشد برگردیم حتما به سانتریفیوژ پیشرفته تر برمی گردیم.

وی تاکید کرد: این را آمریکا باید بعد از 42 سال فهمیده باشد که راه برخورد با ایران تهدید و تحریم نیست. راه برخورد با ایران تروریسم هسته‌ای نیست. اگر آمریکا می خواهد قادر به بازگشت به برجام باشد، باید کلیه تحریم ها را لغو کند. باید فهرست تمام تحریم ها را طبق وظیفه ای که بر اساس برجام دارد، ارائه دهد. البته ما یک فهرست مثالی، نه یک فهرست کامل به آنها ارائه کردیم تا بدانند که با چه چیزی طرف هستند. طبق برجام آمریکا وظیفه دارد که فهرست تمام تحریم ها را رائه کند و سپس همه شان را بردارد. این سیاست غیرقابل تغییر ماست.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خاطر نشان کرد: ما بارها اعلام کرده ایم، این ما نبودیم که از برجام خارج شدیم. دولت ایران به تعهداتش پایبند بود. این ما نبودیم که به دنیا گفتیم علیه ایالات متحده جنگ اقتصادی راه انداخته ایم، این آمریکا بود که چنین کاری کرد. ما کاری نداریم که آقای پمپئو وزیر خارجه ترامپ بود یا کسی دیگر. ویر امورخارجه آمریکا اعلام کرد که اگر ایران می خواهد شهروندانش غذا بخورند، باید به حرف ما گوش کند. آن آقا الان در خانه‌اش با یک موجود نامریی شطرنج بازی می‌کند و چیپس چینی می‌خورد. اینها (دولت بایدن) باید بفهمند که آن آقا به زباله‌دان تاریخ رفت و اگر بخواهند همان سیاست را اجرا کنند، باید بدانند که یک سیاست دو نتیجه نخواهد داد.

وی همچنین گفت: آمریکا باید این تفکر را فراموش کند که از طریق فشار، از راه رژیم صهیونیستی و اقدام تروریستی می تواند از ایران امتیاز بگیرد. اگر این فکر را از سر خود بیرون کند، همین فردا تحریم ها را برمی دارد و ما پس از راستی آزمایی تاثیر آن در مدت زمانی معقول، به تعهدات خود همان طور که قبلاگفته ایمم، بازمی گردیم. ما نگفته ایم که توافق را نصفه و نیمه اجرا می کنیم، ما اما و اگر نکرده ایم. اما اینکه آمریکایی ها گفته اند این تحریم ها را برمی داریم و آن یکی را لغو نمی کنیم، قبول نیست. آمریکا که نمی خواهد صدقه بدهد، آمریکا می خواهد به وظایفش عمل کند. هر تحریمی که در دوران ترامپ وضع شد با هدف نابودی برجام بود که می بایست به طور کامل لغو شود.

دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: ما نشست وین را با حضور روسیه، چین و سه کشور اروپایی برگزار می کنیم. آمریکا در این مذاکرات حضور ندارد زیرا عضو برجام نیست. ما داخل برجام هستیم. بنابراین آن

کسی که باید بلیط عضویت در توافق را بخرد، ایران نیست بلکه آمریکایی ها هستند. قدرت آنها بیرون از اطاق برجام است اما ما در داخل اطاق هستیم. ما نیازی به ورود نداریم پس آنها نمی توانند شرط بگذارند.

وزیر امورخارجه کشورمان خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا در سال های گذشته با ناتوانی در اجرای تعهداتش ذیل برجام تحت فشارهای آمریکا نشان داده است که در حال از دست دادن جایگاه خود در موضوعات بین الملل است. آنها به جای اینکه اقدام آمریکا علیه امنیت غذایی و دارویی علیه 80 میلیومن ایرانی را محکوم کنند، آنها به جای اینکه علیه حمله به تاسیسات غنی سازی ایران که تحت نظر آژانس اقدامی بکنند، نشان دادند که در برابر فشار (آمریکا) رفتار می کنند و ثابت کردند که اروپایی ها مستقل نیستند و در همه جا از آمریکا پیروی و از رفتارهای افراط گرانه حمایت می کنند. این باعث شرمندگی است.

ظریف ادامه داد: به طور قطع جمهوری اسلامی پاسخ خواهد داد و حال بررسی واکنش مناسب به این اقدام غیرقانونی و وضع تحریم علیه شخصیت های سیاسی اروپایی است که از این رفتارهی حمایت می کنند. ما برای احقاق حقوق مردم و رفع تحریم ها مذاکره می کنیم.

وی اظهار داشت: ما امیدواریم که عقل سلیم حاکم شود و ژست های توخال و بی اساس و اصطلاحا حقوق بشری اتحادیه اروپا متوقف شود و آنها به واقعیات نگاه کنند. آنها باید بدانند که در جایگاه برتر اخلاقی قرار ندارند و اروپا نمی تواند دنیا را موعظه کند. اروپایی که بیگانه ستیزی و اسلام ستیزی در آن شرایط وحشتناکی را برای مسلمانان ایجاد کرده است، این اروپا نه آبرویی دارد و نه جایگاهی که بخواهد مقامات ایرانی را تحریم کند.

تکمیل می شود…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.