ایران منتظرِ ورود به سوریه/عتیقه‌جات کشورهای جنگ‌زده را به کشورهای مبدأ برگرداندیم

به گزارش «تاریخ‌ما»،‌سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همراهی موزه ملی ایران،  یونسکو و ایکوم با برگزاری کارگاهی ۲۷ آذر با هدف «گام‌های نخست برای تشکیل کمیته ملی سپرآبی» با حضور دبیر کل کمیته ملی «سپرآبی» اتریش و نماینده عالی انجمن کمیته های ملی «سپرآبی» نخستین قدم‌ها را برداشتند.

در آئین افتتاح این کارگاه یک روزه، محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: می‌توان گفت ایران تقریباً عضویت کنوانسیون‌های مختلف مربوط به کمیسیون‌های همکاری مانند ایکوم و یونسکو و در حالت کلی موضوعاتی که همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای دارند را دارد، که می‌توان آن را نشان‌دهنده رویکرد سازمان میراث فرهنگی دانست.

او با اشاره به اقدامات ایران در زمان وقوع جنگ در کشورهای همسایه برای حفاظت از آثار تاریخی آن کشور بیان کرد: در زمان جنگ‌های رخ داده در خاورمیانه، ایران همیشه در منطقه اعلام آمادگی کرده تا برای ساخت و مرمت شهرهای تاریخیِ جنگ زده مانند عراق کمک کند.

وی به قاچاق آثار تاریخی کشورهای جنگ‌زده به مرزهای ایران در طول سال‌های گذشته، اشاره کرد وافزود: ایران در این مدت همه تلاش خود را برای بازگرداندن آثار به کشورهای مبدأ انجام داده است، بنابراین معتقدم ایران نهایت همکاری را با کشورهای منطقه برای حفاظت از تاریخ‌شان داشته است.

او ایران را جزو نخستین کشورهایی دانست که اعلام آمادگی کرده‌اند تا بعد از جنگ در سوریه برای مرمت بناهای تاریخی این کشور کمک کند و تجربه‌های خود را در اختیار آن‌ها قرار دهد و افزود: منتظریم تا براساس برنامه اعلام کنند تا همکاران ما در بخش‌های خصوصی و دولتی با مدیریت بحران نیز مواجه شوند.

طالبیان با اشاره به توجه ایران به کنوانسیون‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۳ یا ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ که متعلق به حوزه‌های میراث طبیعی و تاریخی هستند، ادامه داد: تا کنون تجربه‌های خوبی برای حفاظت از میراث فرهنگی در کشور داشته‌ایم، چون ایران سرزمین بلایای طبیعی مانند زلزله خشکسالی و سیل است و بارها با آن‌ها در کشور مواجه بوده‌ایم.

او اضافه کرد: ایران از زلزله بم نیزتجربیات خوبی به دست اورده است، همکاری جهانی ما در سطح ملی و فرا ملی، نشان‌دهنده‌ی همگرایی و ارزش افزایی بین جوامع است، ما هم می‌توانیم به کمیته‌هایی که با بحران مواجه می‌شوند، کمک کنیم.

 هر انسانی خود سپر ی آبی در حفاظت از آثار تمدن‌های بشری باشد

جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه ملی ایران،  نیز در سخنانی حفاظت و صیانت از میراث‌فرهنگی را یکی از رسالت های بشر امروز دانست و گفت: این حفاظت از میراث فرهنگی بشری در برابر خطرات احتمالی مانند بلایای طبیعی جنگ وقاچاق و سرقت مسلحانه دغدغه مشترک ماست، میراثی که نسل به نسل به دست ما رسیده و باید به نسل بعدی انتقال یابد.

او با طرح این پرسش که چرا که جوامع متمدن و پیشرفته برای موفقیت واقعی نیازمند نگاه و تکیه بر ریشه‌های خود هستند، ادامه داد: ارزش‌های کهن و متنوعی که مرزها را فراگرفته و نتیجه گفت‌وگویی از جنس صلح و احترام بین جوامع نوین امروزی است.

وی اظهارکرد: همه بر این باوریم که خسارت میراث فرهنگی جبران ناپذیر بوده و تاکیدی بر لزوم آموزش‌های لازم نیروهای انسانی برای عملکرد درست و مناسب در مواجهه با خطر، آسیب‌شناسی، پیش‌بینی و پیشگیری تهدیدات احتمالی حوزه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس است، بنابراین بی تردید در سایه همکاری‌های ملی و بین المللی، حفاظت از این ثروت‌های فرهنگی معنای واقعی خود را پیدا خواهد کرد .

او در توضیح عملکرد «کمیته سپر آبی» گفت: این کمیته یکی از کمیته‌های فعال وابسته به یونسکو است که می‌تواند مانند دیگر کمیته‌های مربوط به حوزه میراث فرهنگی یعنی «ایکوموس» و «ایکوم» درحفاظت از میراث بشری در برابر تهدیدها یاری‌کننده و مشاور خوبی باشد.

نوکنده با ابراز امیدواری از این‌که نتایج این کارگاه بتواند گام‌های نخست برای تشکیل کمیته ملی سپر آبی در ایران باشد، افزود: «به امید آنکه هر انسانی خود سپر ی آبی در حفاظت از آثار تمدن های بشری باشد.»

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.