شکوه حماسه‌های مذهبی در آئینه ادبیات فاخر عاشورایی متجلی می‌شود

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، ناصر اسحاقی عصر سه‌شنبه در کارگروه بررسی مسائل و موضوعات عزاداری و تعزیه استان اردبیل تصریح کرد: در تشریح هر چه مناسب وقایع دینی، پرداخت به ادبیات عاشورایی ارتباط ملموسانه‌ای با مخاطبان ایجاد می کند و نباید در اجرای آئین‌های سنتی از ابزار فرهنگ و هنر غفلت کرد.

وی افزود: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل طبق وظایفی که بر عهده دارد آماده افزایش همکاری و تعاملات سازنده خود با کارگروه بررسی آسیب‌های احتمالی موجود در عزادارای و تعزیه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل یادآور شد: به هر اندازه که در آسیب شناسی فرهنگی و هنری عزاداری‌ها به صورت دقیق وارد عمل شود خروجی آن نیز به بهترین شکل ممکن با از بین بردن شبهه و بدعت‌های دینی عیان خواهد شد.

اسحاقی با اشاره به اینکه در بررسی مباحث دینی بیشتر بر روی مفاهیم قدسی تاکید و پرداخت می‌شود، افزود: توجه به نمادها در بازسازی آئین‌های مذهبی اهمیت بسزایی داشته و با ارتباط گیری بیشتر با مفاهیم فرهنگی و هنری می‌توان در بازسازی وقایع تاریخی و مذهبی موفق‌تر عمل کرد.

نظم و انظباط خودجوش در عزاداری‌های حسینی

یکی از شعرا و محققان پیشکسوت درگاه اباعبدالله‌الحسین (ع) نیز در این جلسه بر ضرورت بهره‌گیری از ابزار فرهنگ و هنر در به تصویر کشیدن وقایع مذهبی تاکید کرد و ادامه داد: نظام مندی که در دسته جات عزادارای حسینی مشاهده می‌شود، با وجود حضور خیل عظیم مردم در برنامه‌ها کم نظیر بوده و به صورت خودجوش هماهنگی مناسبی را در بین مردم مشاهده می‌کنیم.

عسگر شاهی اردبیلی اضافه کرد: مادحین و شعرای اردبیلی بدون اغراق در توصیف وقایع عاشورا بی‌نظیر عمل کرده و در ادبیات و اجراهای خود با بهره‌گیری از مهارت‌های بیانی و چاشنی فرهنگ و هنر ارتباط مناسبی با عزاداران برقرار می‌کنند.

وی یادآور شد: مداحان نباید در مقام سخنران یا واعظ ظاهر شوند و تنها از اشعار مستند که دارای وجاهت روایی و مذهبی است، بهره گیرند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.