مأموریت مشترک مسلمانان تحکیم هویت اسلامی است

به گزارش سایت «تاریخ ما»، حجت‌الاسلام کاظم لطفیان در نشست مشترک علمای شیعه و اهل سنت استان خراسان رضوی  اظهارکرد: در اسلام مسأله قومیت اصالت ندارد و آنچه دارای اهمیت است برابری انسان هاست و قرآن کریم برای برتری انسان ها ویژگی هایی برشمرده که در هیچ کدام رنگی از نژاد و قومیت و مذهب نیامده است.

وی افزود: در ادبیات قرآنی، قوم به معنای قیام و ایستادگی است و نگاه اسلام به قوم نگاه تحول آفرین و تحرک بخشی به جامعه است و این ایستادگی در برابر ناملایمات، تحریم ها و زیاده خواهی دشمنان است اما متأسفانه این مفهوم که باید مایه ساخت و قیام و مقاومت جامعه شود گاهی تحت عناوین گسل و گسست قومی و یا شکاف های قومیتی از آن یاد می‌شود که ما باید بنیان جدیدی از جامعه شناسی را بر این اساس در جامعه نهادینه کنیم.

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور گفت: چهار مسأله وجود دارد که از امور مهمی است که باید مورد توجه همگان باشد و این امور قومیت پذیر و مذهب پذیر نیست بلکه در زمره مسائل کلان جامعه است که بدون در نظر گرفتن امور قومیتی و مذهبی باید مورد توجه جدی باشد.

لطفیان گفت: مسأله اول هویت اسلامی است که رنگ شیعی و سنّی در آن معنایی ندارد و مأموریت مشترک ما این است که در راستای تحکیم هویت اسلامی تلاش کنیم.

هویت ایرانی دومین نکته ای بود که لطفیان به آن اشاره کرد و گفت: امروز به ایرانی بودن خودمان افتخار می‌کنیم و آنچه باید بدان اهمیت دهیم بحث امت اسلامی است. سومین مسأله امنیت ملی است و امروز امنیت ملی وامدار تمام کسانی است که در این کشور زندگی می‌کنند و اگر کسی به این مؤلفه رنگ قومی و مذهبی بزند خیانت کرده است.

وی اظهارکرد:منافع ملی چهارمین مؤلفه ای است که باید مورد توجه همگان باشد و توجه به این منافع بدون در نظر گرفتن مذهب و قومیت باید صورت بگیرد. 

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت تصریح کرد: اگر امروز کسی بخواهد به نام شیعه و یا سنّی، هویت اسلامی و ایرانی، امنیت ملی و منافع ملی را به خطر بیندازد با برخورد سخت نظام مواجه خواهد شد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.