ویژه برنامه‌های نماز در ۴۰۰ مدرسه استان سمنان برگزار شد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، محمد دستورانی بعدازظهر پنج‌شنبه در مجمع معلمان و اساتید قرآنی استان سمنان به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش سمنان، درباره اهمیت رسالت آموزش‌وپرورش در تربیت دینی، بیان کرد: آموزش‌وپرورش در سند توسعه رسالت خودش را پرورش دانش آموزان بر اساس حیات طیبه بنانهاده است و در برنامه درسی و ملی که مبتنی بر سند تحول بنیادین نوشته می‌شود شش محور تربیتی تعریف‌شده که اعتقادی، زیبایی‌شناسی، اجتماعی، زیستی و حرکتی و فناوری در زمره این محورها هستند لذا این نشان می‌دهد آموزش‌وپرورش درزمینهٔ تربیت اعتقادی تأکید ویژه‌ای دارد.

وی افزود: از سوی دیگر سند تحول آموزش‌وپرورش تأکید دارد که ساحت‌های شش‌گانه آموزش‌وپرورش باید به‌دوراز افراط‌ و تفریط‌ها باشند یعنی اگر به یکی از محورها بیش از دیگری پرداخته شود و به دیگری کمتر، درواقع خروجی ما انسان سعادتمند، شرافتمند و دارای چارچوب‌های خاص خود برای شناخت حد و حدود خودش نخواهد بود.

غالب کار در آموزش‌وپرورش فراهم است

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سمنان همچنین گفت: غالب کار در آموزش‌وپرورش امروز فراهم اما شیوه‌ها قطعاً متفاوت است، چراکه تفاوت راز خلقت محسوب می‌شود همان‌طور که در قاموس خلقت، تفاوت رمز و راز اصلی قلمداد خواهد شد پس‌نیاز به هم‌اندیشی و هم‌افزایی برای بررسی شیوه‌های دعوت به نماز، قرآن و تربیت دینی داریم.

دستورانی بیان کرد: امروز در پیش‌دبستانی‌ها تا مقطع متوسطه برای مثال طی هفته دفاع مقدس برنامه‌هایی اجرا می‌شود که همگی دارای یک دکور و دکلمه و مجری هستند لذا این تأثیرگذار نیست، ما در دوره پیش‌دبستانی شاید لازم باشد از عروسک‌گردانی موضوعی را حتی در سطح دینی و دفاع مقدس بیان کنیم و در متوسطه دوم شاید نیاز به اجرای کاری گروهی، پژوهشی و یا علمی فرد محور باشد.

وی همچنین با ابراز اینکه این مدل‌ها در همه‌جا جواب می‌دهد خواه دفاع مقدس خواه آموزش قرآن و معارف دینی، گفت: باید سرشاخه‌هایمان را درست کرده و فرزندانمان را خداباور تربیت کنیم تا به دنبال نماز و عبادت بروند.

سطح هیچ جامعه‌ای بالاتر از کلاس‌های درسش نیست

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سمنان بابیان اینکه به دلیل تعدد کارها قاعدتاً بسیاری از گوشه‌های کار درزمینهٔ تربیتی و آموزش‌وپرورش دیده نمی‌شود، تأکید کرد: نبض آموزش‌وپرورش امروز به‌خوبی نمی‌زند و این امر سبب می‌شود نبض جامعه به‌خوبی نزند.

دستورانی بیان کرد: سطح هیچ جامعه‌ای بالاتر از کلاس‌های درسش نیست لذا آموزش‌وپرورش نقش اساسی در کشور دارد در استان سمنان ۷۰۲ هزار نفر جمعیت وجود دارد که ۱۲۰ هزار نفر مستقیماً دانش‌آموز هستند، ۲۴۰ هزار نفر پدر و مادر این افراد هستند و مابقی برادر و خواهر این دانش آموزان هستند پس کسر عظیمی از جمعیت استان سمنان به این اداره کل مرتبط می‌شود.

وی افزود: آموزش‌وپرورش سازمانی پهن‌پیکر در سطح وسیع استان سمنان است که در همه خانواده می‌تواند ایفای نقش کند بنابراین کار در این سازمان که کار تربیتی و تعلیمی است پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد لذا آموزش‌وپرورش و همچنین نهادهای فرهنگی همکاران هم هستند کسانی که در مسیر تربیت گام برمی‌دارند حتی اگر راننده تاکسی باشند، معلم محسوب می‌شوند برای اینکه فضای داخل خودروی خودشان را برای مسافر با گفتن یک اندرز و پند، کلاس درس می‌سازند.

ضرورت استمرار در برنامه‌های تربیتی

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سمنان درباره اقدامات صورت گرفته در مجموعه آموزش‌وپرورش درزمینهٔ تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان، بیان کرد: از ماه‌ها قبل توانستیم در بیش از ۴۰۰ مدرسه در سطح استان با دعوت از متخصصان امر نماز از قم، شیوه‌های ترویج نماز و نشاط اجتماعی و معنوی را برای دانش آموزان اجرا کنیم و وقتی از این مدارس بازدید می‌کردیم خوشبختانه فضا، را فضای متفاوتی می‌دیدیم.

دستورانی بابیان اینکه برگزاری برنامه‌های آموزشی و تربیتی نباید به برخی مناسبت‌ها محدود شوند، بیان کرد: یکی از مشکلات ما امروز کارهای اصطلاحاً عکس‌العملی است، ما منتظر می‌مانیم تا هفته منابع طبیعی شود و دو برنامه مشخص را صورت دهیم، در هفته ناجا، محیط‌زیست و … نیز همین‌گونه است و در بقیه سال رها می‌شود این در حالی است که می‌توان برنامه‌های تربیتی را استمرار داد.

وی با تأکید بر اینکه آموزش قرآن باید مستمر باشد هرچند اگر کم محسوب شود، بیان کرد: امید است با توسل به قرآن، به سمت ایجاد ایمان در دل‌پاک و معصوم دانش آموزان پیش برویم تا نور زندگی دانش آموزان را شاهد باشیم. از سوی دیگر آموزش معلمان، استمرار در آموزش‌ها و تربیتی دانش آموزان مبتنی بر قرآن و … در دستور کار آموزش‌وپرورش استان سمنان قرار دارد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.