سفره شب چله در فرانسه هم پهن شد

به گزارش «تاریخ‌ما»، به نقل از روابط عمومی مرکز ایران و فرانسه، در این شب فرهنگی که پس از بازدید رسمی از موزه «کامیل کلودل»،  معاون فرهنگی شهرداری « نوژن سور سن» فرانسه ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این مراسم به معرفی جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی این شهر پرداخت و با اشاره به جایگاه ویژه این موزه و بازدید بی شمار علاقمندان از آثار هنری این مجسمه سازِ برجستهِ قرنِ نوزدهم فرانسه، برگزاری این مراسم‌های فرهنگی را در جهت تعمیق ریشه‌های فرهنگی ملل گوناگون حائز اهمیت دانست. سپس علیرضا خلیلی رئیس مرکز «ایران و فرانسه» نیز  از مسوولان این موزه ملی در برگزاری این رویداد که در راستای تقویت روابط دیرینه فرهنگی بین دوکشور ایران وفرانسه قرار دارد،  قدردانی کرد.

در ادامه این مراسم  ژان کلود ووآزن – سردبیر مجله «پاریس­ تهران» و رییس سابق ایفری در ایران – به همراه فاطمه شادمان معاون « مرکز ایران و فرانسه» با خواندن اشعاری از دیوان حافظ به دو زبان فارسی و فرانسه و نیز اشاره به ریشه‌های مشترک فرهنگی و آیینی یلدا و نوئل به معرفی این آیینِ سنتی ایرانی پرداختند. همچنین رضا افشار نادری نویسنده و مترجم ایرانی مقیم فرانسه با همراهی محسن فاضلی نوازنده تار وسه تار  ضمن معرفی شاهنامه و جنبه‌های اساطیری آن به خواندن ابیاتی از اشعار این شاعر سترگ ایرانی به همراه ترجمه فرانسوی آن پرداخت

اجرای موسیقی فرانسوی و آواز نوئل توسط اعضای “کمپانی کاواتین” فرانسه به سرپرستی لیا روک بخش بعدی این برنامه بود تا حاضران نظاره‌گر جلوه های دیگری از ریشه‌های مشترک فرهنگی و آیین‌های کهن بشری از زبان موسیقی باشند.

حاضران این مراسم ضمن آشنایی با جلوه‌هایی از فرهنگ و تمدن ایرانی و نیز آیین شب یلدا، نظاره گر گوشه هایی از شعر و موسیقی اصیل ایرانی بودند. اجرای قطعاتی از گوشه های موسیقی اصیل ایرانی با نوازندگی  مهدی بحری نوازه سنتور و عضو گروه موسیقی نئوکلاسیک تهران و همراهی دف توسط یونس فقیهی، دیگر بخش این مراسم بود که با استقبال خوبی همراه شد.

همچنین در این مراسم صنایع دستی ایران توسط علیرضا خلیلی – رییس “مرکز ایران وفرانسه”  – به هوگ فدن – شهردار ” نوژن سور سن”  – و نیز پاسکال مه یر معاون فرهنگی شهردای هدیه داده شد.

پذیرایی با غذای سنتی ایرانی و نیز عکس یادگاری با سفره یلدا و کاج نوئل، پایان بخش شب فرهنگی ایرانی و فرانسوی در موزه ملی «کامیل کلودل» فرانسه بود.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.