نروژ به آمریکا اجازه فعالیت‌های نظامی در خاکش را داد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری رویترز، این توافق بین آمریکا و نروژ به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا تاسیسات نظامی را در سه فرودگاه نروژ و یک پایگاه نیروی دریایی این کشور ایجاد کند.

این توافق که توسط دولت اقلیت “ارنا سولبرگ”، نخست وزیر امضا شده باید توسط پارلمان نروژ و پیش از اجرایی شدن تایید شود.

دولت نروژ گفته است:‌ این توافق تعیین کننده و تسهیل کننده حضور، آموزش و رزمایش‌های آمریکایی در نروژ است و به این ترتیب استقرار سریع نیروهای آمریکایی در نروژ را در صورت بروز بحران یا جنگ تسهیل می‌کند.

روابط بین روسیه و نروژ که مرز مشترک شمالگان دارند به تدریج در دوران پس از جنگ سرد و پیش از یکسری تنش‌ها در پی الحاق شبه جزیره کریمه در ۲۰۱۴ توسط روسیه بهبود یافته بود.

اجازه حضور نیروهای آمریکایی در نروژ پس از آن صورت گرفته که روسیه در حال استقرار نیروهایش در مرز و افزایش مانورهای نظامی است، با این حال، دو کشور به دنبال همکاری در زمینه مسائل محلی نظیر سفرهای بین مرزی و ماهگیری در شمالگان هستند.

نروژ از زمان پیوستن به ناتو در ۱۹۴۹، اعلام کرده که اجازه نمی‌دهد تا نیروهای خارجی در کشورش و زمان صلح پایگاه ایجاد یا تسلیحات اتمی را در آنجا ذخیره کنند اگرچه از برگزاری رزمایش‌های نظامی در خاکش استقبال می‌کند.

وزیر خارجه نروژ گفت: همکاری ما با متحدانمان بر اساس توسعه مداوم است. توافق امضا شده با آمریکا بر همکاری نزدیک کشور با آمریکا تاکید دارد و تایید کننده موضع کلیدی نروژ درباره حاشیه شمالی ناتو است.

وی ادامه داد: سیاست‌های ما برای حضور و استقرار نیروهای خارجی در قلمروی نروژ، انبارهای مهمات یا استقرار تسلیحات اتمی و حضور ناوهای کشورهای خارجی در بنادر ما همچنان بدون تغییر است.

سفارت روسیه در این باره هنوز اظهار نظر نکرده است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.