هشدار مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی درمورد کاهش پرسنل و ناکافی بودن بودجه این سازمان

حمیدرضا اسلامی امروز در نشست‌خبری که  در پایگاه اهداء خون امام رضا برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۹۹  مجموع مراجعه‌کنندگان اهداء خون در خراسان‌رضوی ۱۶۷ هزار و ۷۲۴ نفر بوده که این شمار به نسبت رقم سال ۹۸ که ۱۸۶ هزار و ۱۹۳ نفر بوده، ۱۰ درصد کاهش داشته‌است. این کاهش عمدتا به دلیل کرونا است که همه ارکان جامعه را تحت‌تاثیر قرار داد.

وی افزود: تمام پایگاه‌های ما، آمار منفی در خصوص کاهش تعداد مراجعه‌کننندگان داشتند. مشهد ۱۲ درصد و نیشابور یک‌ درصد کاهش مراجعه‌کننده داشته است.  تربت‌حیدریه یک‌ درصد افزایش داشته‌ است که علت آن افتتاح پایگاه کاشور بود که زیرمجموعه پایگاه تربت‌حیدریه است. گناباد با ۲۱ درصد بیشترین کاهش را به خود اختصاص داده‌است. همچنین سبزوار۶ درصد و قوچان ۱۶ درصد کاهش مراجعه‌کننده داشته‌اند.

اسلامی ادامه داد: مجموع خون‌گیری که از تمام اهداکنندگان در کل استان در سال گذشته صورت گرفته ۱۲۷ هزار و ۴۶۱ نفر بوده که این شمار در مقایسه با رقم سال ۹۸ که ۱۴۰ هزار و ۷۲۲ نفر  بوده ۹ درصد کاهش داشته‌ است.

وی افزود: همچنین  در استان در سال گذشته ۷۱ هزار و ۱۴۵ اهداء‌ خون مستمر صورت گرفته‌است که در مقایسه با رقم  سال ۹۸ که ۷۸ هزار و ۹۹۱ نفر بوده  ۱۰ درصد کاهش داشته‌است.  آمار اهداکنندگان باسابقه در سال گذشته ۳۶ هزار و ۶۳ نفر بوده که این شمار نسبت به سال ۹۸  که  ۳۹ هزار و ۱۰ مورد بوده هشت درصد کاهش داشته‌است. آمار کسانی‌که  برای بار اول در سال گذشته اهداء‌ خون انجام دادند، ۲۰ هزار و ۲۰۸ مورد بود که نسبت به سال ۹۸،  ۱۱ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: آمار اهداکنندگان مرد  در استان‌خراسان‌رضوی در سال گذشته ۱۱۹ هزار و ۵۸۰ نفر  بوده که نسبت به رقم سال ۹۸، ۱۰ درصد کاهش داشته‌است. تنها رقم افزایش اهداء‌خون مربوط به خانم‌هاست. اهداء خون خانم‌ها در سال گذشته در  خراسان‌رضوی ۷۸۸۱ مورد بود که نسبت به رقم سال ۹۸ که ۷۵۵۷ مورد بوده، چهار درصد رشد داشته‌است. نسبت اهداء‌ عضو خانم‌ها نسبت به آقایان یک درصد افزایش داشته، همچنین در تولید گلبول قرمز شسته‌شده ۱۰ درصد کاهش وجود دارد  و مجموع تولیدات فرآورده‌های سلولی ۶درصد کاهش مشاهده می‌شود.

 مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی  تاکید کرد: در مشهد بیشترین اهداء‌خون در مرکز تقی‌آباد صورت گرفته که ۱۲ درصد رشد داشته‌است و مجموع مراجعین مشهد ۱۲ درصد کاهش داشته‌، میزان خون‌گیری از مراجعین ۱۰ درصد نسبت به سال‌قبل کاهش داشته است‌. درصد خون‌گیری از مراجعه ۷۴ درصد به طور متوسط در مشهد بوده‌است که استان نیز تقریبا در همین میزان می‌باشد.
 

اسلامی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان، باتوجه به شرایط بدنی خاص مردم، اهداء خون کاهش پیدا می‌کند. در کشورما خون دادن یک هدیه است؛ هدیه‌ای که فرد قسمتی از سلامتی خود را به کسانی‌که سلامتی را از دست‌داده‌اند، اهدا می‌کند. اگر این هدیه به موقع داده‌شود، نقش اساسی در درمان بیمار خواهد داشت.  همچنین در سی‌سی‌یو، آی‌سی‌یو و بخش‌های اورژانس به فرآورده‌هایی مانند آی‌وی‌آی‌جی یا فرآورده‌هایی همچون فاکتورهای ۱۳، ۸ و ۹ که از خون تهیه می‌شود، نیاز داریم تا  جان بیمار را نجات دهد که این‌ها از پلاسمایی تهیه می‌شود که ما از خون دریافت می‌کنیم.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: باتوجه‌ به‌اینکه کاهش ذخایر خونی ممکن است اتفاق بیفتد در ستاد کرونای‌کشور توانستیم این موضوع را به تصویب برسانیم‌که کسانی‌که برای اهداء‌خون مراجعه می‌کنند و شب‌ها به‌دلیل‌اینکه پایگاه‌های ما از ساعت ۹ شب تا یک بامداد باز است؛ بنابراین قطعا با منع عبورومرور مواجه خواهند بود که  برای حل این مشکل قرار شده‌است که براساس سیستمی  که ما داریم، شماره‌ فرد اهداکننده خون را اعلام‌ می‌کنیم تا جریمه نشود.

اسلامی افزود: سازمان انتقال‌خون علاوه‌بر مشکلات بودجه‌ای گسترده، از نظر فضای‌فیزیکی نیز دچار مشکلاتی است. ما سعی کردیم، فضایی را که مربوط‌ به بیست‌سال قبل است و از ۱۴‌سال قبل یک فضای دیگر در خیابان سناباد در حال‌ساخت بوده، را فعال کنیم‌ اما به دلیل کمبود بودجه‌ای که از طریق سازمان برنامه‌ بودجه‌ استان به این طرح اختصاص داده‌می‌شود ومعمولا سالی یک یا دو میلیارد تومان است، مجبور شدیم که تمام آن‌را پیش نبریم و فقط یک بخش‌ آن‌را آماده‌سازی بکنیم.

وی اظهار کرد:  وزارت بهداشت و درمان برای ساخت این مرکز، کمک کردند. همچنین دانشگاه‌ علوم پزشکی مشهد همیشه همکاری‌های خود را با سازمان انتقال‌خون داشته،چه از نظر کمبود نیروی‌کار شدیدی که سازمان انتقال خون دارد و چه حمایت‌های مادی دیگر. ساختمان سناباد به‌وسیله دانشگاه علوم‌پزشکی درحال ساخت است و مجری آن  دانشگاه علوم‌پزشکی است. رابطه‌ی تنگاتنگی میان دانشگاه علوم‌پزشکی و سازمان انتقال‌خون وجود دارد که علت عمده آن تشابه و همکاری نزدیک اهداف این دو سازمان با یکدیگر است‌.

اسلامی گفت: سازمان انتقال خون، فرآورده‌های مختلف را از خون  فرآورده‌گیری می‌کند؛ زیرا خون مانند نفت‌خام است و فرآورده‌هایی مانند پلاسما و پلاکت از خون گرفته می‌شود. درحال حاضر، دنیا به سمتی می‌رود که از خود خون کم‌تر استفاده کند و از هر کدام از فرآورده‌ها در مورد خودش استفاده کنند، مخصوصا نقش پلاسما که به‌عنوان یک منبع برای ساخت بسیاری از داروها است، بسیار حیاتی و اساسی است. بشر با تمام پیشرفت خود هنوز قادر به ساخت خون‌ مصنوعی نشده‌ است. در هر میلی‌متر مکعب خون پنج میلیون  گلبول قرمز   و ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار گلبول سفید و حدود ۲۰۰ هزار پلاکت وجود دارد.

وی تاکید کرد: در استان خراسان‌رضوی، به‌شدت میزان ساخت  بیمارستان‌ها و فضاهای درمانی افزایش پیدا کرده است و در پنج‌ سال گذشته، حدود پنج تا شش هزار نفر در سیستم بهداشت درمانی استان ما جذب کار شده‌اند. برای آن‌که بیمارستان‌ها پشتیبانی شوند نیاز است که سازمان انتقال‌خون تقویت شود، اما متاسفانه این جریان برعکس شده  و تعداد پرسنل سازمان انتقال خون استان که در  مشهد فعالیت می‌کنند، در پنج‌ سال گذشته، کاهش پیدا کرده و به‌ نسبت فعالیت‌ها، بودجه مساعدی ندارد و این موضوع هشداری است برای چندسال بعد.

اگر پرسنل ما افزایش پیدا نکند نمی‌توانیم در آینده بیمارستان‌ها را پوشش دهیم

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی  خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر باتوجه به شرایط کرونا، عمل‌های الکتیو تاحد زیادی حذف شده و فقط عمل‌های اورژانس صورت می‌گیرد؛ بنابراین چندسال بعد پس‌از کرونا، حجم‌ زیاد عمل‌های الکتیو باعث می‌شود شدیدا اتاق‌عمل‌های بیمارستان‌ها فعال شود. و اگر تا آن زمان، پرسنل سازمان‌انتقال‌خون به همین میزان کاهش پیدا کند، ما در چند سال آینده نمی‌توانیم بیمارستان‌ها را به درستی پوشش دهیم.

اسلامی افزود: از مسئولین استانی و کشوری خواهشمندیم که نسبت به جذب نیروی سازمان انتقال‌خون خصوصا در مشهد، توجه بیشتری داشته باشند. زیرا در آزمون‌ اخیر، سهمیه‌ای برای سازمان‌ انتقال خون مشهد در نظر گرفته نشده‌است که ما از این موضوع  دچار مشکل خواهیم بود.

علی حسنی، معاون فنی و فناوری‌های نوین انتفال خون خراسان رضوی در ادامه این نشست گفت: در اوایل سال گذشته، سازمان‌ انتقال‌خون باتوجه به سیاستی که  وزارت‌بهداشت مبنی‌بر تهیه پلاسما اعلام کرد، محصول پلاسما از خون بهبودیافتگان کرونا تهیه می‌شود . مشهد جزء اولین پایگاه‌هایی بود که بلافاصله موفق به انجام این کار شد  و با تلاش همکاران‌ توانستیم بیش‌از ۷۶۰ واحد پلاسما تولید کنیم.

وی بیان کرد: اگر با کمک مردم و رسانه‌ها فرآیند اهداء خون به خوبی پیش رود، فایده بسیار مهم خواهد داشت و مجموع مدیریت سلامت استان با کمبود  ذخایرخونی مواجه نمی‌شود. پایگاه انتقال خون  امسال آمادگی  دارد که تیم‌های سیال را به مراکزی که واجد شرایط باشند، اعزام کند.

حسنی ضمن تاکید بر رعایت قرنطینه خانگی گفت: مردم نگرانی بابت انتقال خون در ماه‌مبارک رمضان و شرایط کرونا نداشته باشند زیرا پایگاه اهداء‌ خون مکان پرخطری محسوب نمی‌شود زیرا محل مراجعه افراد سالم جامعه است ضمن‌اینکه در پایگاه پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. ویروس کرونا از طریق خون و فرآورده‌های‌خونی منتقل نمی‌شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.