کسی مخالف استفاده عموم از منظر بام کرمان نیست

به گزارش «تاریخ‌ما»، “محمدحسن طالبیان” ظهر امروز 6 دی‌ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به تصمیماتی که در جلساتی که از شب گذشته تاکنون در خصوص میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان در زمینه‌های بودجه‌ای، فنی، تجهیزاتی و … اتخاذ شده، اظهار کرد: پیش نویسی برای ساماندهی بخش گردشگری تهیه شده که مجددا در شورای تخصصی در ستاد و در استان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در نهایت ابلاغ می شود.

وی برنامه کاری خود را بحث گردشگری بیابان لوت اعلام کرد و افزود: بیابان لوت تنها اثر ثبتی طبیعی کشور است و به دلیل وسعت زیاد آن و در حوزه سه استان قرار دارد، از حساسیت زیادی برخوردار است. برنامه‌های ما در راستایی خواهند بود که روی معیشت مردم حوزه بیابان لوت تاثیرگذار باشد و باعث ارتقاء سطح معیشت آنها شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از وضعیت فضای سبز باغ شاهزاده ماهان و آفت زدن درختان آن سخن به میان آورد و بیان کرد: برای حفاظت از درختان باغ شاهزاده تحقیقات دانشگاهی خوبی انجام شده و براساس نتایج این تحقیقات در جلسات تخصصی که خبرگان حوزه طبیعی در آن حضور دارند، تصمیمات لازم برای حفاظت از درختان باغ شاهزاده ماهان اتخاذ خواهد شد، ضمن‌آنکه تجربیات باغبانان سنتی با علم روز برای حفاظت از این اثر تاریخی ترکیب خواهد شد و همچنین طرح جامع مرمت و ساماندهی اطراف باغ شاهزاده ماهان در حال نهایی شدن است.

وی به تشریح قدمت و ارزش میراثی روستای دست کند میمند پرداخت و عنوان کرد: متاسفانه به دلیل وجود کارخانه‌های موجود در شهربابک، آلودگی هوا در میمند وجود دارد که اعلام شده و کارخانجات در حال ایجاد تغییراتی هستند و تا آخر سال این مشکلات آلودگی حل خواهد شد.

طالبیان قلعه دختر و قلعه اردشیر را ریشه‌های شهر کرمان دانست و بیان کرد: کارگاهی برای حفاظت از خشت‌ها و آثار تاریخی این قلاع تشکیل شده است، همچنین بایستی زمین‌های اطراف این دو اثر تاریخی با مشارکت شهرداری و بنیاد مسکن و شهرسازی آزادسازی شوند.

وی با تاکید برآنکه قلعه اردشیر و قلعه دختر بایستی به‌گونه‌ای احیا شوند که نقطه آغازین مسیر گردشگری کرمان باشند، ادامه داد: پیشنهاد داده‌ایم برای رفع تملک زمین‌های اطراف قلعه اردشیر و قلعه دختر ارگان‌های مربوطه زمین‌های در مکان بهتری به مالکان این منطقه داده شود، ضمن آنکه خانه‌های تاریخی و باارزش اطراف این دو قلعه حفظ خواهند شد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به پروژه بام کرمان اشاره کرد و گفت: منظر طبیعی و منظر فرهنگی یک منطقه بسیار مهم است و در برخی از جاها مردم به عنوان فضای عمومی از این منظر طبیعی استفاده می‌کنند مثل بام کرمان که باید یک دقت نظر بیشتری شود. کسی مخالف استفاده عموم از این منظر نیست اما در بحث مداخله در طبیعت آنجا و اینکه طبیعت و منظر آن مخدوش شود جای تامل دارد لذا مقرر شد که استان یک گزارش دقیق دیگری ارایه دهد تا نتیجه نهایی آن را به استان اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.