تعیین یک روز ملی به نام قومیت‌ها یعنی ارج نهادن به فرهنگ اصیل ایرانی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با «تاریخ‌ما» در  پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی مشارکت مردم حول موضوعات ملی چقدر می‌تواند وحدت بخش باشد؟ گفت: اقتدار همه نظام‌ها به حضور مردم و وحدت و همدلی است. با حضور وحدت‌بخش مردم به میدان از یک سو موجب افزایش چشمگیر قدرت چانه‌زنی مذاکره کنندگان در مذاکره با قدرت‌های استکباری شده و از سوی دیگر اقتدار نظام و وحدت و همدلی هموطنان را به نمایش گذاشته و به عاملی برای تعالی و رشد مبدل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که تعیین یک روز در تقویم سالانه کشور برای حضور مردم با لباس‌های محلی و برگزاری بازارهای محلی برای ارائه محصولات فرهنگی – قومی چقدر می‌تواند در ایجاد فضای وحدت و نشاط موثر باشد؟ گفت: ایران از اقوام، قومیت‌ها و مذاهب متنوعی تشکیل شده که همه آن‌ها در کنار یکدیگر برادرانه، زندگی مسالمت‌آمیزی دارند. اقوام مختلف و مذاهب گوناگون، شیعه و سنی و غیرمسلمانان در کنار یکدیگر، زندگی مسالمت‌آمیزی را از آداب و سنن زندگی خود به نمایش گذاشته است به بیان روشن‌تر زندگی اقوام و مذاهب ایرانی در کنار یکدیگر «وحدت» را به رنگ‌ها، گویش‌ها، آداب، شیوه‌ها و روش‌های مختلف به تصویر درآورده است.

وی ادامه داد: قوم بختیاری با یک آداب و سننی، کرمانشاهی، کردها، بلوچ و دیگر اقوام و مذاهب با آداب و سنن خاص خودشان در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و وحدت و اتحاد را به نمایش گذاشته‌اند. حسن این زندگی برای نسل جوان اقوام و مذاهب این است که بدانند پیشینیان، بزرگان و اجدادشان با چه آداب و سنن زیبایی زندگی کرده‌اند و این آداب را به فراموشی نسپارند. متاسفانه یکی از کارهایی که «توسعه» انجام می‌دهد این است که ساختارهای فرهنگی بومی – محلی را از بین می‌برد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این‌که «نباید اجازه دهیم آداب و سنن پیشینیان‌مان از بین برود»، گفت: اگر پوشش‌های محلی اقوام و قومیت‌های ایرانی باقی بماند و احیا شود خیلی از  برهنگی‌ها و مشکلاتی که در حوزه حجاب است خود به خود از بین می‌رود. اگر آداب و سنن اقوام‌مان را به درستی بشناسیم و به رفتار و سلوک اجداد و بزرگان‌مان افتخار کنیم قطعا بسیاری از ناهنجاری‌های فرهنگی – اجتماعی‌مان رخت می‌بندد.

وی ادامه داد: برای حفظ و بسط دادن فرهنگ و سنن خوب اخلاقی، قومی و مذهبی به طور مثال اگر با وارد شدن مثلا یک فرد کهنسال به اتوبوس یا مترو، اگر یک افراد میان سال جای نشستن‌شان را به آنان بدهند قطعا نسل جوان و کوچکترها با این منش و سلوک خوب اخلاقی و انسانی آشنا شده و بستر تکرار این رفتار خوب اجتماعی هموار می‌شود. با این قبیل رفتارهای فرهنگی – اجتماعی در جامعه قطعا از شدت بی‌عاطفگی فرهنگ غربی که حفظ منافع فرد برایش اهمیت دارد، کاسته می‌شود.

وی تعیین یک روز به عنوان روز لباس‌های محلی را دارای پیام‌ها و دستاوردهای مثبتی در حوزه فرهنگ عمومی داخلی و صنعت گردشگری خارجی دانست و افزود: این اقدام  حاوی این پیام به اقوام و قومیت‌های مختلف و به گردشگران خارجی است که ما برای آداب، سنن و فرهنگ اصیل خودمان اهمیت قائلیم. این مسئله می‌تواند ظرفیت خوبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و آشنا شدن آنان با آداب، سنن، گویش، پوشش و اخلاقِ اقوام، قومیت‌ها و مذاهب مختلف و گسترش این آداب و سنن اصیل ایرانی به سایر مناطق شهری کشور و سایر کشورهای جهان می‌شود.

نماینده مردم سنقر در مجلس ادامه داد: با سفر گردشگران داخلی و خارجی به ویژه در ایام عید نوروز یا مناسبت‌های ملی – قومیتی به مناطق و روستاهایی که هنوز فرهنگ کهن ایرانی در آن‌ها باقی است و مثلا با مشاهده زندگی رومزه حضور زنان با حفظ پوشش و عفت زنانه در کنار مردانشان برای انجام امور کشاورزی و دامپروری در کوه، دشت، صحرا یا جنگل، نسل جوان گردشگر با این فرهنگ آشنا می‌شوند که این موضوع قطعا دارای آثار کوتاه مدت و بلند مدت فرهنگی و رفتاری خوبی در زندگی این افراد و خانواده‌هایشان خواهد بود که در نهایت موجب ترویج فرهنگ اصیل، کهن و اخلاقی اقوام و قومیتهای ایرانی می‌شود.

وی افزود: نسل جوان داخلی با مشاهده این سبک زندگی خواهد فهمید که رمز استحکام زندگی خانوادگی در کنار هم بودن، همدلی و همراهی زن و مرد در همه امور زندگی حتی بخش‌های سخت زندگی است.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.