پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی در سلطانیه راه اندازی می شود

به گزارش سایت «تاریخ ما» و به نقل از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان،  یحیی رحمتی از ایجاد پایگاه پژوهشی دوره  ایلخانی در سلطانیه خبر داد و افزود: به منظور مطالعه کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: آکادمی علوم مغولستان درخواست شناسایی آثار ایلخانی در ایران را دارد که لازمه ورود به این مبحث راه اندازی پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی شناسی در سلطانیه است.

رحمتی با تاکید بر اینکه سلطانیه بهشت باستان شناسان دوره اسلامی ایلخانی است ، عنوان کرد: ما ۱۱ هکتار محوطه بکر برای کار باستان شناسی داریم که در واقع بهشت باستان شناسان دوره ایلخانی محسوب می شود چرا که دهه هفتاد، دهه آزادسازی و خواناسازی برج و باروی گنبد سلطانیه است و در این دهه نزدیک به ۴۰۰ هکتار پلاک تملک و ۱۴ هکتار از عرصه آزاد سازی شد.

همچنین سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران گفت: باید یک پایگاه پژوهشی متعلق به دوره ایلخانی که فقط محدود به معماری نباشد، ایجاد کنیم.

بهروز عمرانی در خصوص ایجاد پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی افزود: این مجموعه و آثاری که ما بعنوان هنر دوره ایلخانی داریم، فوق العاده ، بی نظیر و برجسته است و شایستگی آن را دارد که در بیش از یک پایگاه پژوهشی به آن پرداخته شود.

مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه نیز معتقد است ایجاد پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی به ما در پی بردن به ماهیت واقعی و نوع کاربری مجموعه کمک می کند.

میر موسی انیران گفت: منظور از بررسی و مطالعه روی آثار دوره ایلخانی فقط در حوزه معماری نیست بلکه حوزه های هنر، باستان شناسی، بررسی کتیبه ها، بررسی سفرنامه ها را نیز در بر می گیرد.

وی با اشاره به سفرنامه های دوره ایلخانی ادامه داد: عده ای از سیاحان در سفرنامه های خود، روایت هایی از دوره ایلخانی دارند که گردآوری این مکتوبات می تواند در راستای اهداف پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه بوده و به متخصصین کمک کند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.