استان مرکزی در شاخص ابتلا به کرونا رکورد زد/تخت اضافی برای بستری بیماران کرونایی نداریم

سید علی آقازاده ۳۱ فروردین ماه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص آمار کرونا در ۲۴ ساعته اخیر در استان مرکزی اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۳۵ نفر در استان به کرونا مبتلا شده اند که این آمار بالاترین میزان ابتلا در طول یک سال اخیر در استان است.

وی با اشاره به اینکه امروز در موارد ابتلا در کشور هم رکورد زده شده به طوری که ۲۶ هزار نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند، گفت: اگر بی توجهی شود و جانب احتیاط رعایت نشود، ایجاد محدودیت در واحدهای تولیدی نیز دور از انتظار نیست به این معنی که اگر این انتشار وسیع ادامه یابد، ممکن است که صنایع تحت تاثیر قرار گیرند.

استاندار مرکزی با اشاره به فوت ۱۸ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان، افزود: در دهه اول فروردین ماه شاید موارد فوتی به سه نفر در روز می رسید، اما با افزایش غیرطبیعی و وحشتناکی ویروس مواجه هستیم. هفته گذشته ۹۰ بستری در استان داشتیم، اما این رقم  در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۲۵ نفر بستری رسید.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ تخت اضافی برای بستری بیماران کرونایی در استان نداریم و منتظریم تخت‌های اشغال شده توسط بیماران کرونایی آزاد شود، ادامه این شرایط را بسیار سخت دانست و افزود: شرایط بسیار حاد و دشوار است و باید تلاش شود در یک هماهنگی درون استانی و ملی بتوایم شرایط را بهبود ببخشیم.

آقازاده در ادامه به آمار قطعی صادرات غیرنفتی استان در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۹۱۵ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از استان مرکزی انجام شده است که با توجه به شرایط سال گذشته انتظار نمی رفت به چنین عددی دست یابیم، اما با تلاش بخش خصوصی میزان صادرات استان به عددی قابل قبول رسید، از طرفی واردات استان ۴۷۵ میلیون دلار بوده است و تراز مثبت در استان گویای عملکرد قابل دفاع بخش خصوصی است.

وی بیان کرد: در پایان سال گذشته، استان با ۶.۸ درصد، پایین‌ترین نرخ بیکاری کشور و همچنین پایین ترین نرخ تورم کشور را کسب کرد که بخشی حاصل تلاش بخش خصوصی و صنعتگران و کارگران است، همچنین در بازه زمانی مذکور تعداد کارگران دارای حقوق معوق به کمتر از ۵۰۰ نفر رسید در حالی که دو سال قبل این رقم ۵ هزار نفر بوده است و خوشخبتانه کاهش ۱۰ برابری این شاخص حاصل شده است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: شاید در جلسه آتی شورای گفت‌وگوی استان، اتفاقات مثبتی از نظر سیاسی و اقتصادی در کشور رقم خورده باشد و شاید امریکا ناچار به بازگشت به برجام شود، تحریم ها کاهش یابد یا پول های بلوکه شده کشور در کشور کره نیز آزاد شود، بر همین اساس باید کار کارشناسی صورت گیرد که اگر این موارد محقق شود چه فرضیات و پیشنهاداتی در استان خواهیم داشت، باید یک برنامه پساتحریم را برای زمانی که به نظر می رسد دور نیست از سوی بخش خصوصی، صنایع و سازمان صمت مدنظر داشته باشیم تا عقب نیفتیم.

وی اضافه کرد: برگشت امریکا به برجام شمشیر دولبه است که می تواند تهدیدی برای تولید داخل باشد و از طرفی به لحاظ بهره‌برداری از شرایط بعد از تحریم می تواند فرصت باشد و باید برای این شرایط پیشنهادات و فرضیاتی داشته باشیم تا در مقابل عمل انجام شده قرار نگیریم، البته سند برنامه سال ۱۴۰۰ استان توسط معاونت اقتصادی استانداری نیز تدوین شده است که به زودی نهایی می شود تا در جلسه آتی شورا مطرح و در قالب سند جامع ۱۴۰۰ استان در دستور کار قرار گیرد.

آقازاده گفت: دولت با وجود همه سختی ها و بی تقوایی هایی که در حقش شد عملکرد قابل قبول و قابل دفاعی داشته است و امیدواریم این روند تلاش و نتایج خوب استان در سال ۱۴۰۰ با برنامه ریزی بهتر ادامه یابد.

وی در ارتباط با انتخاب اعضای اصلی شورای گفت و گو با بیان اینکه انتخاب هشت تشکل طبق قانون انجام شده است، گفت: به نظر می رسد که جای خانه معدن در بین هشت عضو پیشنهادی شامل کانون کارفرمایان استان، شرکت مدیران صنایع، شرکت تعاونی تامین نیاز گاوداران گوشتی، اتحادیه صنف پوشاک ساوه، خانه کشاورز استان، انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی استان، انجمن صنایع ریلی استان و اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان استان مرکزی خالی است، اما تصمیم سه رییس اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف را می توان پذیرفت.

آقازاده افزود: در کنار این تشکل های هشت گانه می توان از دیگر تشکل ها برای حضور در جلسات شورا دعوت کرد که البته این کار و رویه را در ۴ سال اخیر نیز داشته ایم و باید در سال جاری نیز دنبال شود، این تشکل ها، شش ماه دیگر برای حضور در شورا مهلت قانونی دارند و پس از آن برای انتخاب دیگر تشکل ها، برای سال دیگر تصمیم گیری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: هیچ محدودیتی برای حضور تشکل ها وجود ندارد، تمامی شهرستان ها و ظرفیت آنها برای استان قابل اهمیت است و قبل از اتمام ۶ ماه، برای انتخاب تشکل های دیگر بررسی کارشناسی صورت می گیرد تا به تصمیم مناسبی برسیم.

استاندار مرکزی در خصوص موضوع تعیین تکلیف اراضی مشاع سرمایه گذاران به منظور تغییر کاربری و صدور سند شش دانگ مالکیت گفت: اینکه مصوبه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی به تصویب شورای ملی رسیده است اقدام خوبی است، اما باید دید که روند اجرای این مصوبه به چه صورت است و لازم است تیمی متشکل از تعدادی از اعضای شورا بر روند اجرای مصوبه در استان نظارت داشته باشند تا شرایط عادی شود. شورای گفت و گو بر اجرای این مصوبه اصرار دارد و باید رییس سازمان جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی استان نیز همکاری لازم را داشته باشند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.