تخریب عرصه شهر باستانی شوش متوقف شد

به گزارش «تاریخ‌ما»، حدود هشت سال از مطرح کردن طرح “تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذردر شهر شوش می‌گذرد، این طرح با وجود رایزنی‌های گسترده، از نکات بنیادین و مهمی غفلت کرده بود؛ یعنی نخست به ماهیت محلِ پل روگذر «شوش – اندیمشک» که در درون عرصه‌ی ثبت جهانی شهر باستانی شوش قرار داشت بی اعتنا بود، و از سوی دیگر به این امر توجه نداشت که تبدیل پل روگذر به «زیرگذر» عملاً پیشرفتی در توسعه شهری شوش به دنبال ندارد، و -ضمن خطرزا بودن- نه تنها در درازمدت مشکلات شهری شوش را کم نمی‌کند، بلکه مانند مرهمی موقتی عمل می‌کند.

در این رایزنی‌ها وضعیت عرصه‌ی فرهنگی و تاریخی شهر باستانی شوش در جلسه‌های متعدد شهرستانی و استانی اعلام شدند، همچنین پیشنهاد ایجاد جاده کمربندی در این شهر تاریخی در طرح جامع شوش به‌عنوان منطقی‌ترین راهِ‌حل کاهش ترافیک و حفظ ایمنی شهروندان مطرح شد اما متاسفانه با اصرار مطرح کنندگان فقط گزینه «احداث فوری زیرگذر» آن هم در همین منطقه مواجه شد.

در عین حال، اگرچه میراث‌ فرهنگی یک راه حل، یعنی ایجاد جاده‌ی کمربندی را مطرح کرد اما همین راه حل نیز در حد طرح باقی ماند و فقط به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شد. از سوی دیگر، پیگیری کنندگان ایده‌ی «زیرگذر» یکی از دلایل عامه‌پسند برای اجرایی کردن طرح‌شان را این طور بیان کردند که «اگر آثاری هم  در محدوده جاده ترانزیت کنونی وجود داشته، در دهه‌های گذشته بخاطر زیرسازی‌های جاده و احداث پل روگذر موجود ازبین رفته یا آشفته شده است».

به همین دلیل، در مرحله بعد قرار شد تا با هدایت و نظارت پژوهشکده باستان‌شناسی و انجام گمانه‌زنی برای شناختِ بیشترِ بسترِ موجود، نظر نهایی مبتنی بر دستاوردهای این مطالعات اعلام شود، در همان زمان با وجود ایجاد چند گمانه، اما هیچ اعتباری برای انجام بررسی‌های میدانی و مطالعات باستان‌شناسی پرداخت نشد.

رحمت‌الله رئوف، دبیر و مجری آئین‌نامه حفاظت از میراث‌ فرهنگی کشور، با اشاره به تاکید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی برای بررسی دقیق این محوطه و از سوی دیگر توجه به برطرف کردن مشکل مردم منطقه به «تاریخ‌ما» می‌گوید: حفاری غیرقانونی در محوطه تاریخی شوش خوزستان، با دستور غلامرضا شریعتی – استاندار خوزستان – متوقف شده است، که عملکرد وی جای تقدیر دارد، از سوی دیگر هنوز ‌کارشناسانِ پژوهشگاه در حال بررسی علمی این محوطه تاریخی- فرهنگی هستند تا نهایتا سازمان میراث فرهنگی، درباره‌ی این زیر گذر اظهارنظر کند.

او با بیان این‌که روح‌الله شیرازی – رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی-، سیامک سرلک – معاون پژوهشکده باستان‌شناسی – و فرهاد عزیزی – مدیر پایگاه‌های جهانی – در این محوطه مستقر هستند و اکنون در حال بررسی محوطه هستند، ادامه می‌دهد: تیم باستان‌شناسی با قاطعیت در حال پژوهش است تا نتیجه اعلام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در طول یک سال گذشته، معاونت میراث فرهنگی چه اقدامی برای کم کردن این مشکلات کرده است، می‌گوید: انجام گمانه‌زنی و حفاری در هر منطقه توسط پژوهشکده باستان‌شناسی مستلزم برنامه و اعتبار است، متاسفانه اکنون اعتبار برای انجام این فعالیت‌ها در اختیار نداریم، اما با این وجود معاون میراث فرهنگی به عنوان شورای عالی شهرسازی با نظارت وزارت راه درخواست کردند تا از راه کمربندی استفاده کنند، چون ایجاد حفره جدید اتفاق جالبی نیست و نباید در این محوطه حفاری انجام شود.

او می‌گوید: مردم پیشنهاد راه کمربندی را از سوی وزارتخانه قبول نکردند و باز هم برای ایجاد زیرگذر تاکید کردند، اما خوشبختانه با دستور استاندار، باید منتظر نظر سازمان میراث فرهنگی باشیم.

او طرح ایجاد بزرگراه در کنار شهر را خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: فقط باید مشکلات موجود در این محوطه توسط مدیریت شهری برطرف شود.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.