۲ میلیون هکتار از خاک کرمانشاه در معرض فرسایش شدید قرار دارد

ان شالله کولانی در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» با بیان اینکه استان کرمانشاه ۱۸ حوزه آبخیزبزرگ دارد، اظهار داشت: روند تخریب فرسایش درهمه حوزه ها به دلیل تخریب پوشش گیاهی مرتعی، جنگلی و تغییر کاربری در معرض نابودی است.

وی افزود: میزان فرسایش خاک به طورمتوسط در استان کرمانشاه و در یک سال ۱۲ تن بر هکتار است که بر اساس آمارهای موجود ۲ میلیون هکتار در معرض فرسایش شدید قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه بیان کرد: بیشترین میزان هدررفت در شهرستان‌های قصرشیرین، گیلانغرب و ثلاث باباجانی وجوددارد و در سایر شهرستان‌ها مانند اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب، دالاهو و جوانرود هم فرسایش خاک وجود دارد.

وی گفت: در کشور به طور متوسط میزان فرسایش خاک ۱۶ تن در هکتار است که عمدتا مناطق بیابانی و فاقد جنبه اقتصادی هستند اما این حجم از فرسایش خاک در استان کرمانشاه به عنوان قطب کشاورزی زیاد است.

کولانی تصریح کرد: برخی از نقاط از نظر ساختار زمین شناسی حساسیت و فرسایش بیشتری دارند با این حال عامل اصلی فرسایش خاک، تخریب و تغییر کاربری است که در سطح منطقه ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه درمنطقه کوهدشت به کرمانشاه تخریب چشمگیری وجود دارد، افزود: عمده تخریب ها دراین مناطق به دلیل انجام عملیات گازرسانی، آب‌رسانی، ساخت بزرگراه و فیبرنوری رخ می دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه عنوان کرد: اگرچه سازمان جنگل ها وظیفه اصلی حفاظت از خاک و کنترل رسوب و فرسایش را به عهده دارد اما باید همه دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های خدمات رسان نظیر آب، گاز نیز در انتخاب مسیرانجام عملیات همکاری کنند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.