مسئولان موزه‌های دانشگاهی نسبت به ثبت موزه در چارت دانشگاه اقدام کنند

به گزارش «تاریخ‌ما»، خادمی امروز در پنجمین نشست تخصصی موزه‌های دانشگاهی با اشاره به نسل‌بندی موزه‌ها یکی از مباحث مهم موزه‌های دانشگاهی را بحث ترویج علم دانست و گفت: علاوه بر موزه‌های علم، موزه‌های تاریخی، موزه‌های مربوط به هنر و … نیز در دانشگاه‌ها وجود دارند که باید به همه آنها توجه کنیم.

وی یکی از مهمترین مسائل در این خصوص را جایگاه حقوقی موزه‌های دانشگاهی عنوان و تشریح کرد: در حال حاضر رد پای موزه‌های دانشگاهی در اسناد بالادستی دیده شده، اما جایگاه مشخصی برای موزه‌ها در چارت دانشگاه در نظر گرفته نشده است؛ از جمله آنکه بعضی از آنها زیرمجموعه کتابخانه، روابط عمومی یا معاونت پژوهش‌وفناوری دانشگاه هستند.

معاون پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران از آمادگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تعیین جایگاه موزه‌های دانشگاهی در چارت دانشگاه خبر داد و افزود: از مسئولان موزه‌های دانشگاه تقاضا دارم نسبت به ثبت درخواست خود در این زمینه اقدام کنند.

خادمی سپس به تشریح جایگاه موزه‌های دانشگاهی در ردیف بودجه‌های متمرکز پرداخت و گفت: پیشنهاد می‌شود با توجه به آنکه موزه‌ها، مراکز فرهنگی و نیز علمی هستند بتوانند از بودجه‌های متمرکز تحت عناوینی همچون گوشه‌های فاخر و موزه‌های دانشگاهی یا «مساجد و موزه‌های دانشگاهی» از بودجه متمرکز استفاده کنند.

وی همچنین به درآمد اختصاصی موزه‌ها از محل بلیت و نیز کمک خیرین اشاره کرد و گفت: در این خصوص می‌توان یک باب جدی را در بحث خیرین گشود، زیرا این افراد ذاتا به موزه علاقه‌مند هستند.

معاون پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران، ضمن تاکید بر ضرورت طراحی فضای فیزیکی موزه در بلندمدت و تکیه نکردن بر ساختمان‌های از پیش ساخته شده، اضافه کرد: همچنین توسعه نظام موزه‌داری و دانش موزه‌داری باید در دستور کار قرار گیرد که امیدوارم چنین فضایی برای اشتراک‌گذاری این دانش از طریق تشکیل شورای موزه‌های دانشگاهی محقق شود.

خادمی با بیان اینکه پیشنهاد شده در جهت تحقق ضمانت اجرایی برنامه‌های این شورا، دکتر برومند ریاست آن و دکتر جلیلی دبیری آن را بر عهده گیرند، اظهار کرد: همچنین پنج نفر به عنوان نمایندگان موزه‌های دانشگاهی در این شورا حضور خواهند داشت.

وی افزود: تنها موزه دانشگاهی که تا کنون در چارت دانشگاه برای آن جایگاه خاصی در نظر گرفته شده، موزه دانشگاه شیراز است.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.