تشکیل شورای موزه‌های دانشگاهی در راستای ایجاد نظام موزه‌داری استاندارد

به گزارش «تاریخ‌ما»، سیف الله جلیلی امروز در پنجمین نشست تخصصی موزه‌های دانشگاهی یکی از اهداف برگزاری نشست‌های تخصصی موزه‌های دانشگاهی را جلب نظر مسئولین به ضرورت این موزه‌ها و مراکز علمی کشور دانست و گفت: در کشور ما برای بهتر کردن هر فعالیت نیاز به جلب توجه نظر مسئولان است.

وی با اشاره به اینکه موزه‌های دانشگاهی و مراکز علم به عنوان دانشگاه‌های عمومی مطرح هستند، خاطرنشان کرد: منظور ما موزه‌هایی است که بتوان از آنها به عنوان بستر فرهنگ‌سازی و ترویج علم استفاده کرد. تاریخچه کشور ما در این خصوص طولانی‌تر از کشور آلمان به عنوان پیشرو در موزه‌های علوم بوده و ما نیز موزه‌های دانشگاهی عالی داریم، اما توجهی به آنها نمی‌شود.

رئیس موزه علوم و فناوری ایران با اشاره به اینکه در چین به ازای هر ۲۵۰ هزار نفر یک موزه علم در نظر گرفته شده و مبلغی حدود ۲.۵ میلیون یورو برای هر گالری صرف می‌شود، ابراز امیدواری کرد: برگزاری این نشست‌ها به اختصاص ردیف بودجه برای موزه‌های دانشگاهی بینجامد.

جلیلی با بیان اینکه تغییر در مرزهای دانش باید به بطن جامعه بیاید، یادآور شد: اگر موزه‌های دانشگاهی به شکل مناسبی راه‌اندازی شود، می‌تواند کسب درآمد نیز بکند.

جلیلی ضمن تاکید بر خاصیت تعاملی موزه‌های دانشگاهی، هدف دیگر از برگزاری این نشست‌ها را ایجاد شبکه موزه‌داران و تبادل تجارب آنها عنوان و تاکید کرد: نظام موزه‌داری ما علمی و استاندارد نیست و لازم است که چنین نظامی را رواج دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین تشکیل شورای موزه‌های دانشگاهی ضروری است تا در پی آن بتوان جلسات و دوره‌های آموزشی موزه‌ها را با همکاری موزه‌های دانشگاهی کشور برگزار کرد و انتظار داریم دانشگاه‌ها در برگزاری این رویدادها از جمله کنفرانس سالانه شرکت داشته باشند.

به گزارش «تاریخ‌ما»، در پنجمین نشست تخصصی موزه‌های دانشگاهی که هم اکنون در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است، قرار است تا شورای موزه‌های دانشگاهی از طریق رای‌گیری و اعلام آراء تشکیل شود. همچنین ریاست این شورا بر عهده مسعود برومند، معاون پژوهش‌وفناوری وزارت علوم و دبیری آن بر عهده سیف الله جلیلی رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران خواهد بود.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.