مصوباتی برای مناطق محروم/ «بیرانشهر» در مسیر آبادانی قرار می‌گیرد

سایت «تاریخ ما» – گروه استان‌ها: توسعه مناطق محروم و بردن امکانات به دل شهرها، بخش ها و روستاها مسئله ای است که این روزها با توجه به حجم گسترده مهاجرت مردم به مناطق برخوردار و توسعه یافته کشور، مورد توجه قرار گرفته و به دغدغه اصلی مسئولان و نهادهای اجتماعی تبدیل شده است.

دولت با اجرای طرح های مختلف، تامین زیرساخت ها و ارائه تسهیلات اشتغالزایی راه را برای توسعه مناطق محروم هموار کرده تا هم از مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری شود و هم شهرها و روستاهای مختلف با تقویت اقتصاد محلی و تامین زیرساخت های مورد نیاز بتوانند نقش خود را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند.

یکی از اقدامات در دستور کار «سید موسی خادمی» استاندار لرستان، سفر به بخش ها و مناطق کمتر توسعه یافته لرستان برای پیگیری مشکلات فراوان موجود در آنها است و امید می رود این سفرها و بازدید ها در مقام عمل نتیجه بخش باشد و مدیران دستگاه های اجرایی استان نسبت به وعده های خود برای رفع مشکلات این بخش ها و مناطق محروم اقدام کنند.

علی هادی چگنی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان در این رابطه با بیان اینکه با تدبیر استاندار لرستان سرکشی به بخش های محروم در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: از قبل مشکلات توسط فرماندارن، بخشداران و نمایندگان مردم در مجلس به دبیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان احصا می شوند.

تلاش ما رفع قسمتی از مشکلات بخش‌ها و مناطق محروم است

وی، ادامه داد: بعد از آن شورای برنامه ریزی استان با حضور اعضا برگزار می شود و مشکلات مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، تصریح کرد: تلاش این بوده که قسمتی از مشکلات مناطق و بخش های محروم استان حل شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان در ادامه با تاکید بر اینکه این نبوده که هر موضوعی که در این شورا مطرح نمی شود، دیگر قابل انجام نیست، عنوان کرد: دستگاه های اجرایی وظایف ذاتی خود را انجام می دهند و مسائل را مورد پیگیری قرار می گیرد.

چگنی، تصریح کرد: اما به صورت خاص و موضوعی برخی مباحث از طرف فرمانداران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مورد پیگیری قرار می گیرند.

وی، تاکید کرد: روال در شورای برنامه ریزی که در بخش های محروم برگزار می شود به گونه ای بوده که مواردی که قبلا روی آنها به توافق رسیده ایم در آن مطرح می شود و ممکن بوده موارد جدیدی به توافقات قبل نیز اضافه شود.

اجرای ۲ پروژه راهسازی در بیرانشهر

رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز در این رابطه با اشاره به اینکه مقرر بوده که تا پایان امسال اقدام به تکمیل پل «سید نورالدین» در بخش «بیرانوند» کنیم، اظهار داشت: همچنین مقرر بوده طی سال ۹۸ جاده روستای یاد شده را به بهره برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه همچنین مقرر شده که ظرف یک ماه اقدام به اجرای پروژه ورودی و خروجی شهر بیرانشهر کنیم، گفت: در خصوص تکمیل پل «سید نورالدین» که در حال ساخت بوده، ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص پیدا کرد و اگر این اعتبار به دست ما برسد تا پایان سال مالی آن را تکمیل خواهیم کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان، تصریح کرد: همچنین بر اساس برآورد های صورت گرفته برای اجرای پروژه ورودی و خروجی شهر بیرانشهر، سه کیلومتر از جاده ورودی تعریض می شود و لاین وسط نیز از طریق نیوجرسی از هم جدا می شوند و کار نصب علائم نیز انجام می گیرد.

خالقی، بیان داشت: اعتبار مورد نیاز برای این پروژه حدود چهار میلیارد تومان است و حداقل باید دو میلیارد تومان اعتبار مصوب داشته باشد و اگر جابجایی اعتبار در این زمینه صورت گیرد و به ما ابلاغ شود پیمانکار این پروژه را تا قبل از سال انتخاب خواهیم کرد.

آغاز گازرسانی به روستاهای منطقه «بیرانوند شمالی» از ابتدای سال آینده

غلامرضا لطفعلیان مدیرعامل شرکت گاز لرستان نیز در سخنانی با بیان اینکه برنامه ما انتخاب پیمانکار برای گازرسانی به ۱۹ روستای بخش «بیرانوند» تا دهه فجر امسال است، اظهار داشت: همچنین کار نصب علمک های گاز ۹ روستای دیگر را به مرور انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه مجوز گرفتن گازرسانی به ۱۸ روستای منطقه «بیرانوند شمالی» بسیار سخت بود، عنوان کرد: هزینه هر انشعاب بالای ۱۲ میلیون تومان بوده، این در حالیست که مجوز برای هر انشعاب شش میلیون تومان است و با مجوز وزیر برای شهرها و استان های کمتر توسعه یافته، این عدد به ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان، بیان داشت: برای گاز رسانی به روستاهای منطقه «بیرانوند شمالی» مشکل اعتباری نداریم و به دلیل سرمای هوا، این کار از سال آینده آغاز خواهد شد.

احداث و تجهیز ۳ خانه بهداشت در روستاهای بخش «بیرانوند»

کوروش ساکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این رابطه با اشاره به اینکه مقرر شده که اقدام به تامین پنج تخت بستری برای واحد اورژانس بخش «بیرانوند» اقدام کنیم، اظهار داشت: همچنین خرید و نصب یک دستگاه رادیوگرافی طی سال ۹۸ در این بخش، تجهیز پایگاه بهداشتی بخش بعد از تکمیل ساختمان ظرف سه ماه، راه اندازی و تجهیز ۳ خانه بهداشت طی سال آینده، تامین ساختمان برای حوزه بهداشتی و درمانی «قلعه ابراهیم» از سوی فرمانداری تا پایان سالجاری و همچنین تجهیز و تامین نیروی انسانی آن از سوی علوم پزشکی از دیگر مصوبات پیش بینی شده بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر مجوز لازم صادر شود اقدام به خرید و نصب یک دستگاه رادیوگرافی در این بخش خواهیم کرد، گفت: مابقی این مصوبات در حال پیگیری و اجرا هستند.

توسعه باغات در اراضی شیب دار و کشت گیاهان دارویی

عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز با بیان اینکه مقرر شده که تا پایان سالجاری نسبت به حفر کانال در سه روستای بخش «بیرانوند» اقدام کنیم، اظهار داشت: همچنین اختصاص اعتبار به متقاضیان برای اجرای سیستم های نوین آبیاری، توسعه باغات در اراضی شیب دار و توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح ۴۰ هکتار بدون محدودیت از دیگر مصوبات پیش بینی شده بوده است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۳۰۷ میلیون تومان برای پروژه های عمرانی شامل احیای قنوات، ایستگاه پمپاژ، تکمیل خط انتقال آب تا سر زمین های کشاورزی و … این منطقه در نظر گرفتیم، تصریح کرد: منطقه «بیرانوند» ظرفیت توسعه کشت گیاهان دارویی و احداث باغات در اراضی شیب دار را دارد و این اقدام در حال انجام است.

پیگیری برای احداث سد «دار بلوط» در منطقه

رضا میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان نیز با اشاره به احداث سد «دار بلوط» در منطقه «بیرانوند»، اظهار داشت: این سد، سد کوچکی با حجم مخزن حدود پنج میلیون متر مکعب است که مطالعات فاز یک آن در سال های گذشته انجام شده است.

وی، بیان داشت: این سد به دلیل اینکه تخصیص آب ندارد متوقف شده است و در این مرحله قرار دارد که این سد، جزء سدهایی در استان بوده که پیگیر تخصیص آب آن هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد که مطالعات فاز دوم این سد به اتمام برسد، گفت: همچنین تخصیص آب آن را نیز در آینده خواهیم گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان، تصریح کرد: حق آبه ای که برای منطقه «چغلوندی» از سد «ایوشان» در نظر گرفته شده حدود هشت میلیون متر مکعب است، اما در سال گذشته به لحاظ اینکه شبکه پایاب سد آماده نبود، به جای هشت میلیون، ۲۲ میلیون متر مکعب آب را برای این منطقه رهاسازی کردیم.

آبرسانی به ۱۰ روستای منطقه «بیرانوند»

میرزایی، تاکید کرد: در مجموع منطقه «بیرانشهر» ۸۵ میلیون متر مکعب تخصیص آب دارد که این میزان از طریق موتور تلمبه، چاه، بند و آب سد «ایوشان» تخصیص پیدا می کند و حدود پنج هزار هکتار نیز در منطقه زاغه و چغلوندی از طریق شبکه ها و کانال های سنتی آب برداشت می کنند.

علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان نیز در این رابطه با بیان اینکه مقرر بوده که اقدام به آبرسانی به ۱۰ روستای این منطقه کنیم، اظهار داشت: این اقدام در حال انجام است.

وی، بیان داشت: تنها مشکل ما در این منطقه این است که مشترکان آن تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان نیستند و این امر موجب بروز مشکل برای ما می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی، تاکید کرد: نیاز است که بخشدار منطقه «بیرانوند» در این زمینه ورود پیدا کند.

نصب چراغ روشنایی در روستاها و معابر «بیرانشهر»

فریدون خودنیا مدیرعامل شرکت برق لرستان نیز با بیان اینکه مقرر شده که تا پایان سالجاری نسبت به نصب ۲۰۰ چراغ روشنایی در روستاهای این بخش اقدام کنیم، اظهار داشت: همچنین نصب چراغ روشنایی در معابر شهر «بیرانشهر» یکی دیگر از مصوبات پیش بینی شده بوده است.

وی تاکید کرد: این مصوبات در حال اجرا هستند و مشکلی در این رابطه نداریم.

برقراری اینترنت ۴۸ روستای منطقه تا شهریور ۹۸

حیدری مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان نیز با اشاره به اینکه مقرر شده ظرف یک هفته نسبت به برقراری اینترنت ۵ روستای بخش «بیرانوند» اقدام کنیم، گفت: همچنین مقرر شده که تا پایان شهریور ماه ۹۸، برقراری اینترنت ۴۸ روستای دیگر این منطقه نیز انجام شود.

وی، بیان داشت: اینترنت ۵ روستای یاد شده آماده بهره برداری است و ۴۸ روستا را نیز تا پایان شهریور ماه ۹۸ تحویل خواهیم داد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان، افزود: همچنین رومینگ ایرانسل ۲۱ روستای دیگر بخش «بیرانوند» را راه اندازی کرده ایم و دو روستای دیگر را تا مرداد ماه سال آینده «تری جی» و «فور جی» خواهیم کرد.

پرداخت تسهیلات مسکن روستایی بدون محدودیت

رضایی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با بیان اینکه تا پایان تیرماه ۹۸ نسبت به اجرای طرح هادی روستای «سراب دارا» منطقه اقدام می کنیم، اظهار داشت: معرفی متقاضیان برای دریافت تسهیلات مسکن روستایی بدون محدودیت و آسفالت و زیر سازی جاده دو روستای منطقه از دیگر مصوبات پیش بینی شده بوده است.

وی، تاکید کرد: این پروژه ها همه در حال اجرا هستند و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

پرداخت تسهیلات حوزه گردشگری به متقاضیان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در این رابطه، اظهار داشت: مقرر شده که بعد از تکمیل طرح جامع گردشگری استان، نسبت به تدوین اولویت های گردشگری بخش «بیرانوند» اقدام کنیم.

امین قاسمی با تاکید بر اینکه معرفی متقاضیان دریافت تسهیلات حوزه گردشگری از سوی فرمانداری به میراث فرهنگی از دیگر مصوبات بوده است، گفت: همچنین احداث ساختمان میراث فرهنگی و دو نفر نیروی انسانی در سال ۹۸ در بخش و … از دیگر مصوبات پیش بینی شده بوده که همه در حال عملیاتی شدن هستند.

صدور پروانه اکتشاف مواد معدنی برای متقاضیان

محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه تا پایان تیرماه ۹۸، نسبت به انجام مطالعات اکتشاف مواد معدنی در بخش «بیرانوند» اقدام می کنیم، اظهار داشت: در پی مطالعات زمین شناسی که در این منطقه انجام شد ظرفیت های مهمی در حوزه سنگ تزیینی در بخش «بیرانوند» شناسایی شد.

وی، گفت: در این رابطه ۱۰ نفر متقاضی هم داریم و می طلبد که مسیر استعلام ها در این زمینه کوتاه شود تا ما بتوانیم پروانه اکتشاف در این زمینه صادر کنیم.

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز اظهار داشت: ظرفیت های منطقه «بیرانشهر»  باید به موقعیت برجسته در کشور تبدیل شود.

مدیران آنچه قول داده‌اند را عملیاتی کنند

وی با بیان اینکه سرعت عمل و تلاش خود را باید بیشتر کنیم تا به نقطه درخشان آینده برسیم، گفت: امروز دولت با محدودیت های مالی و بودجه ای مواجه است و با این وجود ما موظفیم هر چه در توان داریم به کار بگیریم.

استاندار لرستان، تصریح کرد: مصوباتی برای این منطقه پیش بینی شده که مدیران آنچه که قول داده اند را باید عملیاتی کنند.

خادمی با اشاره به تصویب ۴۰ مصوبه در حوزه های مختلف برای این منطقه، عنوان کرد: فرمانداری و بخشداری موظف به پیگیری این مصوبات هستند.

امید می‌رود حال که استاندار لرستان و مسئولان استان راهی بخش ها و مناطق محروم لرستان می شوند در پی عملیاتی کردن وعده ها و مصوبات خود نیز باشند چرا که خلاف این امر موجب دلسردی و بی اعتمادی مردم این مناطق نسبت به عملکرد مسئولان خواهد شد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.