رکابزنی، آموزش و کاشت نهال برای حفظ محیط زیست

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، فعالان محیط زیست در قرار سبز هفته دوم دی ماه فعالیت‌های مختلفی برای حفظ محیط زیست در سراسر کشور انجام دادند. 

برنامه ۱۸۳ پاکسازان طبیعت فارس با همراهی و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، منابع طبیعی شهرستان پاسارگاد و مشارکت آموزشیاران نهضت سواد آموزی شهرستان پاسارگاد انجام گرفت. این برنامه با هدف غنی سازی و احیاء جنگل به روش کپه کاری با گونه های بومی بادام کوهی و ارژن در نهالستان علی آباد کمین شهرستان پاسارگاد صورت پذیرفت.

دانش آموزان پایهٔ پنجم ابتدایی دبستان فردوس شهر جوانرود در استان کرمانشاه از کاغذهای باطله به شکلی بهینه استفاده می کنند. این دانش آموزان به همت آموزگار خود ضمن جمع آوری کاغذهای باطله و فروش آن ها علاوه بر ترویج فرهنگ بازیافت در مدارس، برای مدرسه خود نوشت افزار مورد نیاز را خریداری می کنند.

طرح ملی جنگلانه با مشارکت دبیرخانه تخصصی سمن های منابع طبیعی خراسان رضوی، انجمن همیاران محیط زیست و حیوانات، جمعی از مسئولین و جوامع محلی در ارتفاعات دهبار منطقه طرقبه شاندیز برگزار شد. در این برنامه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص بذور مورد استفاده، کاشت آن ها در وسعتی حدود ۱۰ هکتار انجام شد.

جمعی از سمن ها و فعالان محیط زیست استان زنجان طی نامه ای که رونوشت آن به مراجع اجرایی و قضایی کشور و چندین استان و نیز برخی رسانه ها ارسال شده، از دادستان زنجان تقاضا کردند تا بررسی موارد نقض قانون در اجرای سه طرح سدسازی غیرمجاز این استان در دستور کار وی قرار گیرد. سدهای مشمپا، مراش و ایالو طرح هایی هستند که از آن ها در این درخواست نام برده شد.

کارگاه آموزشی مبانی و اصول محیط زیست در تالش استان گیلان برگزار شد. در این کارگاه آموزشی که توسط موسسه شقایقهای وحشی هیرکانی در روستای سیابیل بخش اسالم شهرستان تالش برگزار می شد، شرکت کنندگان با اصول و مفاهیم محیط زیست آشنا شدند.

دانش آموزان مهابادی در کنار فعالان محیط زیست به کاشت بذر پرداختند. مرحله پنجم زاگرسانه با هدف احیاء جنگل های زاگرس با حضور ۵۰ دانش آموز و کاشت ۲۲۰ گلدان دو بذری توسط انجمن سبزاندیشان جوان مهاباد انجام شد.

پنجمین مرحله از طرح تسهیلگری و پایش پسماند روستایی بخش کلاچای در شهر رودسر به همت انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان، به میزبانی دهیاری روستای رضامحله و با حضور مسئولان این روستا برگزار شد.

کارگاه آموزشی کارگروه کودک و نوجوان انجمن بوم بانان به مناسبت روز جهانی کشاورزی در مدرسه ابتدایی دخترانه یاس شهرستان لاهیجان برگزار شد. در این کارگاه علاوه بر ارائه توضیحاتی در خصوص محصولات کشاورزی منطقه و طریقه کشت آن ها، مفاهیمی از قبیل صرفه جویی در مصرف آب با نمایش انیمیشن مرتبط کودکانه، بازیافت زباله های تجدید پذیر و برنامه ریزی جهت برگزاری نمایشگاهی شامل کاردستی دانش آموزان با مواد بازیافتی، جمع آوری در بطری و برنامه ریزی برای اجرای برنامه ی تفکیک رنگ های در بطری توسط دانش آموزان، اعلام طرح کاغذ زباله نیست و تهیه سطل هایی مخصوص جمع آوری کاغذ، ارائه طرح نمایشگاه نقاشی کودکان با موضوع صرفه جویی در مصرف آب، ارائه شد.

مدرسه سبز سما لاهیجان در استان گیلان در راستای آموزش های محیط زیستی و با هدف حفاظت از حیات وحش، با برگزاری کارگاه آموزشی پرنده شناسی، دانش آموزان را از نزدیک با ویژگی های برخی از پرندگان شکاری و آسیب دیده که نجات یافته بودند، آشنا کرد.

اولین کارگاه توانمندسازی جوامع محلی در روستای ویارگه ضرون در شهرستان کوهدشت استان لرستان برگزار شد.

به همت انجمن پاژین بانه استان کردستان در مدرسه یادگار امام، طرح آموزش محیط زیستی برای دانش آموزان این مدرسه انجام شد. در این برنامه حدود ۴۰۰ تن از دانش آموزان مدرسه مفاهیم و مبانی محیط زیستی را فرا گرفتند.

نقاط مختلف شهرستان اقلید استان فارس میزبان برنامه های کاشت بذر بودند. در این برنامه ها اعضای انجمن همیاران طبیعت در روستاهای شهرآشوب، خنجشت، نظام آباد و آب باریک به کاشت بذر درختان جنگلی بومی منطقه از قبیل بادام کوهی، ارژن و گیاهان مرتعی کُما ، آنغوزه و باریجه در ۴۰ هکتار از مراتع روستاهای خود اقدام کردند.

بارش باران هم مانع از رسیدن بهبهانی ها به شهر بدون زباله نشد. پنجاه نفر از اعضای گروه رفتگران طبیعت بهبهان استان خوزستان، در صد و چهلمین برنامه محیط زیستی این گروه و در هوایی بارانی، منطقه تفریحی خارستان را با شعار بهبهان شهر بدون زباله پاکسازی کردند.

در همایش ۷۳ گروه طنین پاکبانان شیروان، خیابان امام خمینی این شهرستان پاکسازی شد. این برنامه با همکاری همیاران و شهروندان دوستدار محیط زیست برگزار شد.

تور گردشگری زمستانه در منطقه حفاظت شده کُرایی برگزار شد. در این تور یک روزه که با مشارکت اداره حفاظت محیط زیست شوشتر، انجمن هواداران کارون زلال شوشتر و انجمن های مردم نهاد مسجدسلیمان برگزار می شد، شرکت کنندگان ضمن بازدید از روستاهای تاریخی راهدار و کُرایی با جزئیات بیشتر از جمله گونه های مختلف گیاهی و جانوری آن آشنا شدند. کوهپیمایی و بازدید از جاذبه های توریستی منطقه، دوربین کشی، مشاهده گونه های جانوری و مشاهده حیات وحش منطقه از قبیل قوچ و میش ها و همچنین کاشت ۳۰ اصله نهال درخت کُنار از دیگر بخش های متنوع این تور گردشگری بود.

اعضای انجمن دیده بان انرژی پاک ماهشهر استان خوزستان در اقدامی نمادین، حاشیه خور زنگی واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را از زباله پاکسازی کردند.​ این برنامه با هدف الگو سازی، جلب توجه مردم و مسئولین به حفاظت محیط زیست و مدیریت بهتر پسماندهای خانگی و صنعتی و با مشارکت اعضای انجمن دیده بان انرژی پاک و مدیران، کارکنان و کارگران پتروشیمی فجر و پتروشیمی بوعلی انجام گرفت.

کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست توسط اعضای انجمن حامیان طبیعت زاگرس در دبستان شهید دانش اندیمشک استان خوزستان برگزار شد. در این کارگاه دانش آموزان مفاهیم محیط زیستی را فرا گرفتند و ضمن آموزش نحوه کاشت نهال، چندین نهال مثمر نیز در فضای سبز دبستان کاشته شد.

کارگاه آموزشی گردشگری، تجهیز مقصد در گناوه به همت انجمن مردم نهاد یاوران سبزاندیش طبیعت برگزارشد. هدف از برگزاری این کارگاه، توانمندسازی اعضای سازمان های مردم نهاد بوده که  با فراگیری کسب دانش و مهارت های متناسب، میزبانی شایسته ورود شمار زیاد گردشگران و مسافران نوروزی باشند. این کارگاه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر برگزار و به شرکت کنندگان گواهی دوره اعطا خواهد شد.

کاشت نهال مورت حنا و بذرکُنار، کاج و خرما توسط اعضای انجمن دوستداران محیط زیست لالی و تنی چند از حامیان محیط زیست اهواز برگزار شد. نهال های این برنامه که درتپه های آب شور شهرستان لالی در استان خوزستان و با هدف ترویج درختکاری کاشته شد، توسط یکی از بانوان دوستدار طبیعت با نیت فرج امام زمان (ع) اهداء شده بود.

به همت انجمن حافظان سبز اندیش فسا چهارمین برنامه کاشت بذر الوک در منطقه فاز ۵ فسا در استان فارس انجام گرفت. این برنامه با هدف ترویج فرهنگ درختکاری و توسعه فضای سبز برگزار گردید.

کارگاه آموزشی کمک های اولیه و امداد نجات توسط انجمن دوستداران طبیعت سعدآباد در شهر سعدآباد استان بوشهر برگزار شد. این کارگاه با هدف آگاهی بخشی به شهروندان در خصوص موارد کمک های اولیه و امدادی صورت گرفت.

به همت انجمن حامیان طبیعت پاک شهرک انقلاب دزفول، برنامه کاشت نهال در بیشه عباس آباد دزفول استان خوزستان انجام شد. در این برنامه با تاکید بر کاشت درختان بومی درحاشیه زمینهای کشاورزی شهرستان دزفول، ۶۰۰ اصله نهال اکالیپتوس، کُنار و پَده در مساحتی حدود دو هکتار کاشته شد.

دانش آموزان مدرسه عشایری سعدی بادامک در شهر پلدختر در استان لرستان ایده های خود را با موضوع حفاظت از محیط زیست به تصویر کشیدند. در این برنامه دانش آموزان با توجه به مسائل و مشکلات زیست محیطی موجود، نقاشی های خود را در این زمینه بر روی کاغذ پیاده کردند. اداره حفاطت محیط زیست پلدختر، ضمن تقدیر از این دانش آموزان ادامه روند آشنایی با محیط زیست و کارهای محیط زیستی در این مدرسه را مدنظر دارد.

به مناسبت پانزدهمین سالگرد زلزله بم و با هدف آگاه سازی زلزله، ۲۰ دوچرخه سوار از سراسر کشور میهمان شهر بم بودند. دوچرخه سواران از تهران و دیگر شهرها تا بم را به مدت دو هفته رکاب زدند. این برنامه به همت موسسه مردم نهاد یاوران ندای زمین استان کرمان با همکاری فرمانداری بم انجام شد.

برنامه جنگلانه امسال در منطقه کنار گذر شرقی شهر با شرکت حدود ۴۰۰ نفر از مردم و اعضای جمعیت همیاران محیط زیست خوانسار در منطقه ای به وسعت حدود ۴ هکتار، جهت حفظ منابع طبیعی و مراتع شهر با تاکید بر شعار حفظ باغات و مراتع خوانسار برگزار گردید و حدود ۶ کیلوگرم بذر بادام (اسکوپاریا) کاشته شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.