موافقت وزیر مسکن با چهار راهکار سرعت بخشی به پروژه‌های مسکن مهر

به گزارش سایت «تاریخ ما» به نقل از بانک عامل بخش مسکن، نشست دوره‌ای اعضای شورای هماهنگی مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاون مسکن و ساختمان، مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک عامل بخش مسکن در ستاد مرکزی این بانک برگزار شد.

در این جلسه، طرح ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق شهری توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین بازآفرینی بافت های فرسوده شهرها در قالب دو گزارش جداگانه در این نشست مطرح شد.

یکی از موارد مورد توافق در نشست صبح امروز شورای هماهنگی مسکن که با نظر مثبت وزیر راه و شهرسازی به تصویب رسید، پیشنهادهای شتاب دهنده بانک عامل بخش مسکن درباره پروژه های باقی مانده در طرح مسکن مهر بود.

مدیر امور اعتباری بانک مذکور در این نشست با بیان اینکه کمیته های مطالعاتی و آسیب شناسی در طرح مسکن مهر با همکاری مشترک بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده و به شکل هفتگی برای رسیدگی به نارسایی ها و مشکلات جلسه برگزار می کند، اعلام کرد: بانک عامل بخش مسکن انتظار دارد برای سرعت بخشی به روند ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی مهر در مناطق شهری یک سری موارد محقق شود.

همکاری کامل مدیران کل ادارات راه و شهرسازی استان ها با عوامل طرح مسکن مهر و بانک ذی ربط در هر استان، اولین پیشنهاد و خواسته این بانک از وزیر راه و شهرسازی بود که در جلسه شورای هماهنگی مسکن مطرح شد.

تشکیل جلسات شورای مسکن استان ها نیز دومین خواسته مقامات ارشد بانک عامل بخش مسکن از محمد اسلامی بود با این هدف که همه مسئولان دستگاه های دولتی مرتبط با طرح مسکن مهر در استان از طریق این جلسات، از دغدغه مجموعه دولت و به خصوص رییس جمهور درباره اتمام سریع طرح مسکن مهر مطلع شوند و با هم افزایی و همفکری و مشارکت مجموعه دستگاه ها، نیروی لازم برای تکمیل این طرح تامین، تجهیز و به کار گرفته شود.

سومین پیشنهاد بانک مذکور برای طرح مسکن مهر نیز تسریع در صدور اسناد مالکیت برای واحدهای مسکونی تحویل داده شده به افراد بود.

مدیر امور اعتباری این بانک در این باره خطاب به اعضای شورای هماهنگی مسکن اعلام کرد:‌ صدور سند مالکیت برای واحدهای مسکونی مهر، حس تعلق خانوارها به این واحدها را دو چندان و زمینه پرداخت به موقع اقساط ماهانه تسهیلات مسکن مهر را فراهم می کند.

چهارمین پیشنهاد بانک مذکور برای برون رفت از مشکلات موجود در طرح مسکن مهر نیز حذف شرایط متقاضیان واحدهای احداثی در پروژه های فاقد متقاضی یا تصرفی با هدف تعیین تکلیف سریع پرونده تسهیلاتی این واحدها بود.

وزیر راه و شهرسازی بعد از ارایه متن پیشنهادهای بانک عامل بخش مسکن برای نحوه سرعت بخشی به پروژه های باقی مانده در طرح مسکن مهر، آنها را تایید کرد و از معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و همچنین قائم مقام وزیر در طرح مسکن مهر خواست برای اجرا و به کارگیری این پیشنهادها، هماهنگی ها و اقدامات اداری و عملیاتی لازم صورت پذیرد.

محمد اسلامی در این نشست تصریح کرد: بخش زیادی از اقداماتی که باید برای اتمام طرح مسکن مهر صورت بگیرد، به همت عالی نیازمند است تا به منابع اعتباری. بنابراین لازم است همه مسئولان دولتی، همه دستگاه ها و به خصوص مدیران محلی در استان ها و شهرهای مختلف کشور با تشکیل جلسات همفکری و چاره جویی برای بخش مسکن به شکل منظم برای این موضوع، تلاش مضاعف به خرج دهند.

رحیمی انارکی: رشد ۳۰ درصدی اعطای تسهیلات مسکن در ۸ ماهه ۹۷

در این جلسه ابوالقاسم رحیمی انارکی اعلام کرد: تسهیلاتی که بانک عامل بخش مسکن در ۸ ماه اول سال ۹۷ به انواع متقاضیان تسهیلات خرید، ساخت، جعاله و … در بخش مسکن پرداخت کرد، ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ افزایش داشته است.

وی گفت: در ۸ ماه اول امسال ۱۳ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک عامل بخش مسکن پرداخت شد. این میزان تسهیلات به لحاظ تعداد رقمی معادل ۳۸۰ هزار و ۳۹۸ فقره بوده است. در این مدت، میزان تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن از رشد ۴۵ درصدی برخوردار شده که علت این میزان رشد چشمگیر طیفی از انواع تسهیلات خرید مسکن همچون تسهیلات اوراق، تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم و سایر تسهیلات خرید است.

رحیمی انارکی در ادامه گزارش خود، درباره تأمین مالی طرح مسکن مهر از ابتدا تا کنون نیز گفت: کل تعهدات بانک مذکور در طرح مسکن مهر ۵۵ هزار و ۵۳۸ میلیارد تومان است که تا کنون معادل ۵۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان، قرارداد با پیمانکاران و سازنده ها در این طرح منعقد شده و از این رقم، متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه ها، تا کنون ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

رحیمی انارکی درباره مشکلات تامین مالی مسکن نیز به شکاف زمانی بین طول ماندگاری سپرده ها و مدت زمان بازپرداخت تسهیلات اشاره کرد و گفت: به طور متوسط ۸ سال طول می کشد تا تسهیلات پرداختی در بخش مسکن، بازپرداخت شود اما در مقابل، ماندگاری سپرده ها در بانک، یکسال است.

رحیمی انارکی، یک راه حل افزایش منابع مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات مسکن را انتشار اوراق رهنی در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: بانک این ظرفیت را دارد که حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مانده تسهیلاتی خود را به اوراق رهنی تبدیل کند و بازار رهن ثانویه شکل بگیرد تا منابع جدید از این محل تامین شود اما مشکل در این مسیر، ما به التفاوت نرخ سود این تسهیلات با نرخ سود جذاب برای فروش اوراق رهنی است. در این زمینه لازم است با حمایت دولت، یارانه نرخ سود در نظر گرفته شود.

مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن در خاتمه گزارش خود گفت: از ابتدای تاسیس بانک در ۸۰ سال پیش که ابتدا با نام بانک رهنی فعالیت خود را آغاز کرد تا کنون، حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار در کشور با تسهیلات این بانک، خانه دار شدند.

همچنین در نشست امروز شورای هماهنگی مسکن، طرح خرید اعتباری مصالح ساختمانی با کمک بانک مذکور نیز مطرح شد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مدلی برای تامین مالی زنجیره تامین تهیه کرده که آن را به بانک ارایه کرده است.

وزیر راه و شهرسازی در این باره اعلام کرد: این طرح باید هر چه سریعتر به تصویب برسد چون در بازار مسکن، تقاضا برای این طرح زیاد است و کمک زیادی می تواند به بخش مسکن کند.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین قرار است سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق شهری برای تامین مسکن ارزان قیمت احداث کند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.