نظر «یاور چلویی» در خصوص ظاهر زنان، درست بود؟

این روزها شاهد افزایش توجه بانوان به آراستگی ظاهری و زیبایی خودشان هستیم و نمود آن را در پیروی از انواع مد و جراحی های متنوع زیبایی می‌بینیم. در کنار این امر، موج اخیر رسانه ها در حوزه فیلم و سریال مبنی بر اهمیت آراستگی زنان و نمایش طیف وسیعی از آرایش مو، صورت، لباس و با تأکید بر سریال یاور ویژه ماه مبارک رمضان از شبکه سه، که در سکانسی نقش زن را در حفظ استحکام بنیان خانواده در قالب آراستگی ظاهری تعریف کرد، فرصت مغتنم بود تا در راستای این موضوع مهم که آیا آراستگی زنان را می‌توان معیار مهم برای حفظ نهاد خانواده و جلوگیری از ناهنجاری‌های رفتاری مردان نسبت به زنان در جامعه دانست به کنکاشی محدود در این حوزه بپردازیم.

در ابتدا محمد 33 ساله متأهل و فروشنده پوشاک، درباره آراستگی زنان می‌گوید: همسر من بیش از اندازه خودش را درگیر بچه هایمان کرده و به ظاهر خود بی اهمیت است، در حالی که من به واسطه شغل ام با خانم ها بیشتر برخورد دارم امّا همسرم به این امر بی توجه است.
امید 26 ساله که به تازگی ازدواج کرده نیز در گفت وگویی کوتاه گفت: توجه به آراستگی ظاهری فقط مختص خانمها نیست. زن و مرد باید در طول زندگی مشترک برای هم جذابیت داشته باشند. ناهنجاری های رفتاری مثل خیانت که خانواده را متلاشی می کند همیشه از سمت مردان اتفاق نمی افتد.
علی 41 ساله متأهل و کارمند هم می‌گوید: اگرچه همسرم در اوایل زندگی مشترکمان بیشتر به ظاهر خود رسیدگی می‌کرد امّا مشغله کاری و تربیت فرزندانمان باعث شده وقت کمتری داشته باشد. امّا این باعث نشد که فکر کنم به من بی توجه شده چون میدانم با تمام توان اش برای حفظ زندگیمان تلاش میکند.

آنچه یاور بر آن تاکید داشت درست بود؟

مریم سادات ظهوریان جامعه شناس و فعال فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری تاریخ ما در خصوص موج اخیر رسانه ها و با تاکید بر محتوای سریال یاور، با اشاره به انکار ناپذیری تأثیر تیپ و آراستگی ظاهری افراد اعم از زن و مرد بر اطرافیانشان بیان کرد: تأثیرگذاری پوشش ظاهری افراد اگر چه شرط لازم ولی کافی نیست، به این معنا که ظاهر ناآراسته افراد در برخی مقاطع و به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی، شخصیت فرد را زیر سوال نمی‌برد ولی امتیاز لذت بصری دلپذیرتر و دلنشین تر را برای اطرافیان به ارمغان می‌آورد.
وی با تأکید بر اینکه تأثیرگذاری آراستگی ظاهری به تمام افراد جامعه اعم از مرد و زن تعمیم پیدا می‌کند گفت: تاثیر فاکتور آراستگی برای بانوان به عنوان رکن اساسی خانواده در ایجاد فضای گرم و دلپذیر و استحکام نهاد خانواده انکار ناپذیر است ولی این امر شخصیت فرد را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد.
ظهوریان اضافه کرد: بر موضوع آراستگی در حوزه های ادبیاتی، فرهنگی و مذهبی به عنوان یک شأنیت دلپذیر  نه یک شاخصه بر هم زننده بنیان خانواده تکیه می شود.
وی در انتها تصریح کرد: موضوعاتی که با گفت و گوی طرفین حل می‌شود چیزی نیست که بنیان خانواده را بلرزاند و فاکتور هایی همچون تفکر، انگیزه زندگی، منش و متانت و نقش تربیتی در شخصیت بانوان قطعا در حفظ رکن اصلی جامعه یعنی خانواده، بسیار تأثیر گذارتر از عوامل دیگر می باشد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.