برنامه‌های تربیتی در مدارس بر اساس مخاطب‌شناسی دقیق برگزار شوند

به گزار خبرنگار «تاریخ ما»، علیرضا حاجیان‌زاده صبح سه‌شنبه در گردهمایی کمیته‌های همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان بوشهر با بیان اینکه به اقتضای شرایط مخاطبان باید مسائل را مطرح کنیم، اظهار داشت: روحانیون در کنار علمی که دارند باید مهارت ارائه علم را هم داشته باشند که چه بخشی از علم را کجا ارائه کنند و چه مسائلی را بیان کنند.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش تصریح کرد: وقتی وارد یک دبستان می شویم نباید منبری را که برای بزرگسالان اجرا می‌کنیم برای کودکان اجرا کنیم. فصاحت و بلاغت از دیگر مسائلی است که باید مد نظر مبلغان باشد.

وی با تاکید بر لزوم مخاطب‌شناسی در برنامه‌های تبلیغی و کار تربیتی، ادامه داد: در حوزه کودک باید در مسیر بشارت حرکت کنیم. باید اول مخاطبین را بشناسیم و وزن بشارت را تعیین کنیم و حوزه‌های مختلف را به خوبی درک کنیم.

حاجیان‌زاده با بیان اینکه باید به دنبال جذب حداکثری و دفع حداقلی باشیم، افزود: نباید بر موعظه مستقیم اصرار داشته باشیم و باید در ارتباط رفتاری مناسب تاثیرگذار باشیم و چراغ را روشن کنیم و راه را نشان دهیم.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دعوت هم باید به صورت غیرمستقیم و با ایجاد روشنایی انجام شود، خاطرنشان کرد: باید پرهیزگاری را در ما ببینند تا دنبال ما بیایند و به حرف ما گوش کنند.

وی با بیان اینکه کودکان باید اخلاق و رفتار خوبی از روحانیون را ببینند و بتوانند ارتباط معنی ایجاد کنند، افزود: دشمن تصویری غیرواقعی از روحانیت در بین نسل جوان ایجاد کرده است و باید نسل جدید را با روحانیت آشتی دهیم.

حاجیان‌زاده ادامه داد: هم‌اکنون کمیته‌های استانی و منطقه‌ای با ریاست نماینده ولی فقیه در استان‌ها شکل گرفته است و شرایط ویژه‌ای است که چنین هسته‌هایی را ایجاد کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه این کمیته‌ها به عنوان قرارگاه فرهنگی استان مطرح شده‌اند، گفت: آئین نامه این کمیته‌ها به تصویب و امضای مدیر حوزه‌های علمیه و وزیر آموزش و پرورش رسیده و به استان‌ها ابلاغ شده است.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در استان‌ها آموزش و پرورش باید در اولویت برنامه‌های تربیتی و فرهنگی قرار بگیرند گفت: امیدواریم شاهد تلاش بیشتر و فعالیت گسترده‌تر این کمیته باشیم.

وی اولویت‌های این کمیته را مسئله پژوهش دانست و با تاکید بر استفاده از اندیشه حوزه‌های علمیه و روحانیت و ظرفیت فرهنگیان، خاطرناشن کرد: باید آسیب‌ها به خوبی شناسایی شود وبرای رفع آن برنامه ریزی و هم‌فکری انجام شود.

حاجیان‌زاده با تاکید بر لزوم مخاطب‌شناسی مناسب برای انجام فعالیت‌ها در حوزه تربیتی، اضافه کرد: باید بدانیم که مخاطب ما چه گروهی است و چه برنامه‌ای برای آنها داشته باشیم. همچنین باید ظرفیت و توان روحانیون نیز به خوبی شناسایی شود.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاکید ویژه مدیر حوزه‌های علمی بر توسعه مدارس معارف، گفت: در کشور ۲۰۰ مدرسه معارف داریم و ظرفیت خوبی وجود دارد که باید این مدارس گسترش یابند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.