اختصاص یک میلیارد ریال برای طرح مقاوم سازی آیینه خانه مفخم

به گزارش سایت «تاریخ ما»، حبیب یزدان پناه اظهار کرد: این اعتبار به منظور مطالعات تکمیلی و به منظور رفع مشکلاتی که پس از زلزله اردیبهشت ماه سال گذشته برای این بنای تاریخی رخ داد، هزینه می شود.

یزدان پناه افزود: همچنین میزان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساماندهی و احیای باغ تاریخی مفخم درخواست شده که قول مساعدت از سوی سازمان میراث فرهنگی برای اختصاص این اعتبار داده شده است.

وی با بیان اینکه وجود موزه به عنوان یک نهاد فرهنگی در اجتماع بسیار ضروری است، گفت: محتوای موزه باستان شناسی و مردم شناسی بجنورد با رویکرد ایجاد فضاهای مطلوب و هماهنگ با کارکرد موزه و نیاز امروز مخاطبان در حال بازنگری است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی تصریح کرد: این بازنگری و به روز رسانی محتوا در قالب دسترسی ها، شیوه های نمایش آثار، طراحی داخلی موزه، تعریف ریز فضاها و جانمایی فضاهای مختلف در موزه شامل کتابخانه، آزمایشگاه حفاظت، فضاهای نمایش گالری، فضاهای خدماتی و… است.

گفتنی است، عمارت مفخم بزرگترین و شاخص‌ترین اثر معماری از دوره قاجار در خراسان شمالی است که در شمال شرق شهر بجنورد واقع است.

ابلاغ مراتب ثبت ۸ اثر فرهنگی‌تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی همچنین گفت: رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در نامه‌ ای به استاندار خراسان شمالی، مراتب ثبت ۸ اثر فرهنگی‌تاریخی این استان در فهرست آثار ملی را ابلاغ کرد.

گفتنی است، در نامه‌ علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خطاب به محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی آمده است:

در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی، مصوب آبان ۱۳۰۹ مجلس شورای ملی و نظام نامه اجرایی آن، مصوب ۱۳۱۱ هیئت وزرا، بند «ج» از ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب بهمن ۱۳۶۴ مجلس شورا و بند ششم از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور، مصوب ۱۳۸۱ شورای امنیت کشور، فصل دوم آیین نامه مدیریت، ساماندهی، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی تاریخی به شرح زیر که پس از تشریفات قانونی لازم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، اعلام می شود.

مهر مسطح کلریتی، گورستان چلو به شماره ثبت ۹۴۱

مهر مشبک مفرغی، گورستان چلو به شماره ثبت ۹۴۲

جعبه آرایش کلریتی، گورستان چلو به شماره ثبت ۹۴۳

دیهیم سنگی، گورستان چلو به شماره ثبت ۹۴۴

سرمه دان سنگی مرصع، گورستان چلو به شماره ثبت ۹۴۵

درب مقبره بش قارداش به شماره ثبت ۹۴۶

درب مقبره شیخ رشیدالدین محمدبیوازی به شماره ثبت ۹۴۷

ضریح مقبره شیخ رشیدالدین محمدبیدوازی به شماره ثبت۹۴۸

لازم به ذکر است، تا کنون ۶۲۱ اثر شامل ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی و ۷۰ اثر ناملموس خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.