نمایشگاه «ایران مهد تمدن» از هلند به اسپانیا می رود

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، خرداد ماه امسال نمایشگاه «ایران؛ مهد تمدن» با حضور مقامات ایرانی و هلندی در موزه درنتز هلند گشایش یافت. در این نمایشگاه ۱۹۶ اثر از بیش از ۶۰ مکان باستانی ایران به نمایش در آمد. این نمایشگاه شامل هفت گالری شامل شروع استقرار در ایران در دوران پارینه سنگی، یکجا نشینی و استقرار در روستاها، شهرنشینی، دوره عیلام و ماد، دوران طلایی، دوره هخامنشی، نوزایی ایران، دوره پارت و ساسانی و ایران و اسلام است. پیرو این اقدام نمایشگاهی از آثار کشور هلند نیز در موزه ملی ایران برپا شد.

قرار بود نمایشگاه ایران مهد تمدن به مدت ۵ ماه در هلند برپا شود اما تا کنون این نمایشگاه تمدید شده است. از سوی دیگر در توافقات بین موزه ملی ایران با موزه های اسپانیا دو طرف بر برپایی نمایشگاه آثار تاریخی در هر دو کشور توافق کردند و اکنون قرار است پس از پایان نمایشگاه هلند این آثار به اسپانیا برود. چند روز پیش نیز هیات دولت با برپایی این نمایشگاه در اسپانیا موافقت کرده و مجوز آن را صادر کرد. زمان افتتاح این نمایشگاه در اسپانیا نیز اواخر اسفند ماه سال جاری است.

در این باره محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه های کشور به خبرنگار «تاریخ ما» گفت: در اسپانیا نیز این آثار به مدت چهار ماه به نمایش گذاشته می شود مگر آنکه تمدید شود. اکنون آثار از هلند در آستانه بسته بندی و انتقال به موزه باستان‌شناسی شهر «آلیکانته» در شرق اسپانیا است.

به گفته کارگر زمان قطعی افتتاح نمایشگاه به زودی اعلام خواهد شد.

او همچنین اوایل آذرماه در سفری که به اسپانیا داشت، با «سزار آگوستو آسنسیو» معاون فرهنگی‌ استان آلیکانته دیدار کرد و از نزدیک با امکانات این موزه برای نمایشگاه آشنا شد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.