گمان می‌کنند ایران «ترسناک» است

پروفسور «فابیو کاربونه» ـ استاد دانشگاه Coventry انگلیس ـ که از ابتدای امسال تا کنون دو نشست با موضوع «صلح و گردشگری» با مشارکت مراکز علمی و دانشگاهی ایران برگزار کرده و پاره‌ای از فعالیت‌های موسسه بین‌المللی صلح از طریق گردشگری را در ایران متمرکز کرده است، در گفت‌وگو با «تاریخ‌ما» درباره اثرگذاری این موسسه در تغییر نگرش‌ها، توضیح داد: این مرکز که دست‌کم سه دهه از عمر آن می‌گذرد، تحقیقات نوآورانه و تاثیرگذاری را درباره گسترش اعتماد، صلح و ارتباطات اجتماعی انجام می‌دهد و باور دارد از طریق گفت‌وگو و ایجاد اعتماد می‌توان برای تقویت روابط صلح‌آمیز و امنیت بشری اقدام کرد. مقر اصلی این موسسه در شهر نیویورک آمریکا است و هدف اصلی آن، افزایش آگاهی در میان مجریان تور، بخش عمومی و خصوصی و در مجموع، ترویج صلح از طریق گردشگری است. ما فکر می‌کنیم ایران دارای ظرفیت فراوانی در این حوزه است و نقش مهمی در گسترش صلح و گردشگری می‌تواند داشته باشد.

وی با اشاره به حضور این مؤسسه در ایران از اوایل امسال، گفت: ما برای ایجاد مرکزی در ایران از هیچ‌کجا پولی دریافت نمی‌کنیم، البته چاپ کتاب، بروشور و دیگر اقلام اطلاع‌رسانی هزینه‌هایی دارد که برای آن‌ها اسپانسری داریم که تولیدکننده صنایع دستی است و برنامه‌های این موسسه را در ایران حمایت می‌کند، ولی موسسه سود مالی از این کارها نمی‌برد.

این استاد دانشگاه کاونتری انگلیس سپس به نگرش‌های منفی که در خارج از مرزهای ایران وجود دارد، اشاره کرد و افزود: وقتی به ایران سفر می‌کنیم تازه متوجه می‌شویم این کشور چگونه است. متاسفانه در برخی از نقاط جهان گمان می‌کنند ایران چه کشور ترسناکی است که در واقع همه‌ی این‌ها یک دستور کار سیاسی دارد، به هر حال گردشگری می‌تواند نقش مهمی در تغییر این نگرش داشته باشد. من به ایران آمده‌ام تا مشابه دیگران سهم خود را در این‌باره ایفا کنم اما می‌بینم همه چیز توسط ایرانی‌ها درحال انجام است که این خیلی خوب است. طبیعت و میراث فرهنگی در قلب مردم ایران جای دارد.

او ادامه داد: من اهل ایتالیا هستم، کشوری که سرشار از میراث فرهنگی است، ولی اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم که این اصالت را دیگر در آنجا نمی‌بینم، اما در ایران هنوز می‌توانید کسانی را ببینید که اصیل‌اند و ارزش‌ها هنوز در قلبشان جای دارد. به همین دلیل است که عاشق ایرانم و خوشحالم که به توسعه گردشگری در آینده ایران کمک می‌کنم. مطمئنم جهشی بزرگ در گردشگری ایران روی می‌دهد، شاید درطول ۵ یا ۱۰ سال آینده، مطمئنا این اتفاق خواهد افتاد.

سفیر مؤسسه بین‌المللی صلح از طریق گردشگری به سوالی درباره تشدید مرزبندی‌های جغرافیایی و دیوارکشی میان کشورها که متاثر از تغییر استراتژی برخی کشورها بوده و سخت‌گیری در صدور ویزا که با گسترش مهاجرت و تغییر سیاست‌ها در این بخش رخ داده و دشواری‌هایی را به گردشگران را تحمیل کرده و البتهه نقش و دیپلماسی چنین موسسه‌هایی که مروج صلح هستند در خنثی کردن این رفتارها، گفت: ما (موسسه صلح از طریق گردشگری) می‌توانیم کارهایی در این رابطه انجام دهیم. دقیق‌تر این‌که می‌توانیم آگاهی افرادی که مسؤولیتی در کشور خود دارند درباره توسعه گردشگری افزایش دهیم تا توجه بیشتری به این موضوعات داشته باشند و ورود گردشگران را تسهیل کنند. کار ما افزایش آگاهی است.

کاربونه تاکید کرد: گردشگری فقط پول نیست بلکه انسانیت، صلح و روابط خوب در سطح جهانی است. زمانی که این افزایش آگاهی صورت گیرد و پیام منتقل شود، دریافت‌کنندگان پیام بر اساس آن عمل خواهند کرد. درباره ایران باید بگویم که کارهای زیادی در حال انجام است، به عنوان مثال پیش از این برای گرفتن ویزای ایران باید به سفارت‌ این کشور می‌رفتیم و روزها منتظر می‌ماندیم اما حالا به فرودگاه می‌رویم و همه کارها انجام می‌شود. حتی این بار در فرودگاه به من گفتند که می‌توانم کارهای مربوط به ویزا را آنلاین انجام دهم. شاید باورش سخت باشد اما کارهایی برای توسعه گردشگری در ایران نه تنها در حال انجام است، بلکه سمت و سوی مثبتی برای این کشور دارد. کار موسسه بین‌المللی صلح از طریق گردشگری در ایران هم همین است که روی اهداف صلح‌جویانه و مبتکرانه پافشاری کند تا مسؤولان این کشور برای همکاری‌های مثبت در این مسیر همراه‌تر شوند.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.