دست‌کَند زیر شهر اردستان منحصر بفرد است

به گزارش «تاریخ‌ما»، علیرضا جعفری زند باستان شناس نیز در همان روزها در خصوص وجود یا عدم وجود چنین شهری در زیر اردستان اینگونه اظهار می‌کند: زیر برخی از نقاط شهری کشور شهرهای دست کند وجود دارد. در نوش آباد نمونه آن به وضوح پیدا است و در ملایر نیز نمونه ای از این شهرها یافت شده است و هیچ بعید نیست که در زیر شهر اردستان نیز شهری زیرزمینی وجود داشته باشد چراکه در مناطق کویری چنین ساختارهایی برای در امان ماندن از گرما می تواند وجود داشته باشد هرچند که امکان دارد هر چیز دیگری وجود داشته باشد. او حتی با گلایه این موضوع را مطرح می‌کند که چرا شهری مثل اردستان تاکنون به درستی کاوش نشده است درحالی که همه می‌دانند این شهر تاریخی است؟

امروز و پس از گذشت پنج ماه از مطرح شدن این موضوع مجدد موضوع دست کندی در زیر شهر اردستان مطرح شده است. فریدون الهیاری- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار «تاریخ‌ما» این بار از حضور باستان‌شناسان در محل خبر می‌دهد و اینکه طبق شواهد و مستندات و مسیرهای یافت شده شاید بتوان گفت در آنجا شهر زیرزمینی وجود دارد.

او اظهار نظر قطعی در خصوص وجود یا عدم وجود شهرزیرزمینی اردستان را منوط به مطالعات باستان‌شناسی می‌داند، اما بر این باور است که اگر شهرزیرزمینی وجود داشته باشد می‌تواند منحصر به فرد باشد چراکه هم از نظر سازه‌ای دارای موقعیت خاص است و هم قنات‌هایی از داخل آن عبور می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان راه‌های دسترسی به این دست کند را گنج راه می‌داند و اعلام می کند تیمی‌ نیز نقشه‌برداری کامل این دست‌کند را در دستور کار دارد.

الهیاری در خصوص این مسیرها تاکید می‌کند: قبل از انقلاب برخی شخیصت‌های انقلابی این مسیرهای دسترسی را شناسایی کرده‌اند و مقالاتی نیز در این زمینه نوشته شده است، اما اینکه این مسیرها در زیر زمین با یکدیگر ارتباط داشته باشند یا خیر نیازمند نظر قطعی باستان شناسان است.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.