شناسایی ۱۵۰۰ اثر تاریخی در ایلام/ معرفی شاخص ترین آثار استان

محمدجواد خانزادی در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» اظهار داشت: در استان ایلام ۷۴۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور وجود دارد که این رقم نصف کل آثار استان است چراکه تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در استان شناسایی شده که می توانند همه آنها ثبت ملی شوند.

وی افزود: ایلام در بخش آثار تاریخی جزو استان های شاخص کشور است، شهر تاریخی سیمره در شهرستان دره شهر مربوط به قرون اولیه اسلامی مهمترین اثر تاریخی استان است.

وی تصریح کرد: در این شهر تاریخی که حدود ۲۰۰ هکتار است، آثار، بناها و نیز گچ بری های شاخصی  به دست آمده که در موزه باستان شناسی دره شهر نگهداری می شوند.

وی ادامه داد: شهر تاریخی سیروان در روستای سراب کلان واقع در شهرستان سیروان مربوط به قرون اولیه اسلامی یکی دیگر از آثار شاخص استان است.

خانزادی تصریح کرد: تپه های پیش از تاریخ دشت دهلران از دیگر آثار شاخص تاریخی استان است که شهرت جهانی دارند و اخیرا این تپه ها کاوش شدند و اطلاعات مهمی در خصوص تاریخ این دشت به دست آمده است.

وی افزود: تپه های پیش از تاریخ دشت مهران شامل چغاآهوان و چغاگلان، غارهای پیش از تاریخ تپه های کزآباد و تپه چغامایه در بخش هلیلان که شهرت جهانی دارند و کاوش های متعدد و خوبی در این خصوص انجام گرفته، از دیگر آثار شاخص تاریخی استان است.

وی افزود: همچنین آثار بسیار شاخصی در شهر ایلام، شهرستان ایوان، آبدانان، ملکشاهی  و بدره وجود دارد که همه آنها شاخص و از شهرت جهانی برخوردار هستند.

لزوم استفاده از آثار تاریخی برای جذب گردشگر

معاون حفظ احیا و ثبت آثارتاریخی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایلام اضافه کرد: ما می توانیم از این فرصت استثنایی برای جذب گردشگر و معرفی این آثار به گردشگران استفاده کنیم که البته تمهیدات و برنامه های متعددی باید در نظر گرفته شود.

خانزادی افزود: تعدادی از این آثار نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند، به عنوان مثال قلعه میرغلام هاشمی در شهرستان دره شهر در اختیار بخش خصوصی قرارگرفته شده و به صورت کامل به عنوان یک مرکز اقامتی و رفاهی از این اثر استفاده شو.

وی ادامه داد: این کار هم به درآمدزایی، اشتغال و توسعه استان می تواند کمک کند، ضمن این که خود اثر نیز هزینه دولتی ندارد و در اختیار بخش خصوصی است.

لزوم سرمایه گذاری در بخش میراث فرهنگی استان ایلام

خانزادی عنوان کرد: اگر از آثار تاریخی استان حمایت شوند و در کنار این آثار مراکز اقامتی و گردشگری قرار داده شود یعنی گردشگران از لحاظ اقامت، امنیت و آسایش هیچ گونه مشکل و دغدغه ای نداشته باشد، می توانیم در این بحث وارد و برنامه ریزی منظم و مدونی را داشته باشیم.

وی افزود: بخش آثار تاریخی استان مانند صنایع دستی و گردشگری ایلام می توانند گردشگر پذیرشوند و هم به اشتغال استان و به هم به توسعه کلان استان و پایدار کمک کند.

خانزادی بیان داشت: بحث صنایع دستی، میراث فرهنگی، گردشگری به صورت پایدار هستند و می توانند به توسعه استان کمک کنند  چراکه هم اکنون در کشورهای مختلف بر روی بحث گردشگری تاکید زیادی می شود.

وی افزود: ایلام نسبت به بقیه مراکز هیچ کم و کاستی از لحاظ آثار تاریخی، صنایع دستی و جاذبه های طبیعی و خدادادی ندارد، اگر در این خصوص سرمایه  گذاری شود و برنامه مدون و منظم چندساله ای را درنظر بگیریم می توانیم شاهد توسعه پایدار استان ایلام باشیم و افزایش اشتغال زایی و افزایش درآمد عمومی و رفاه مردم را داشته باشیم.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.