گور یک جنگاور سه هزار ساله در گیلان کشف شد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، شهرام رامین سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی محوطه باستانی شهران رستم‌آباد در استان گیلان گفت: این مجموعه گور با توجه به آثار یافت شده در کنار آن­ها مربوط به عصر آهن است، در حدود سه هزار سال قدمت دارند. محدوده ­ای که گورها در آن یافت شدند در امتداد بزرگ­راه رشت ـ تهران، در حاشیه شرقی دشت رستم ­آباد قرار دارد و به علت اجرای یک پروژه عمرانی در خطر تخریب بود.

وی افزود: با توجه به این خطر، تیمی از باستان­ شناسان کاوش اضطراری این محوطه را آغاز کردند. در کاوش­های انجام شده آثار چند گور کشف شده که کامل­ترین آن­ها اسکلت انسانی است که همراه با ابزار جنگی و ظروف حاوی مواد خوراکی دفن شده است.

وی گفت: طبق بررسی سارا سلطانی (متخصص انسان­ شناسی)، این اسکلت مربوط به مردی حدوداً چهل تا پنجاه ساله با قدی بین ۱۶۰ تا ۱۶۷ سانتی­متر است.  با توجه به اهمیت این یافته، هیأت در نظر دارد که گور و یافته­ های آن را در محل کشف به شیوه اسکن لیزری ثبت و ضبط کند. علاوه بر این طبق هماهنگی­ های انجام شده با پژوهشگاه میراث فرهنگی بزودی این محوطه به شیوه گرمالیان توسط متخصصین این پژوهشگاه تاریخ­ گذاری می ­شود. علاوه بر گورهای عصر آهن، تعدادی ابزار و دست­تراش سنگی در عمق­ های پایین­ تر کشف شده که بر اساس بررسی­های اولیه متخصصین موزه ملی ایران احتمالاً مربوط به دوره فراپارینه سنگی هستند.

طبق گفته سرپرست هیأت، واقع بودن این آثار در کنار هم از اهمیت زیادی برخوردار است و این مجموعه مکان­های هزاران ساله با توجه به موقعیت آن­ها در کنار بزرگ­راه، کاملاً قابلیت تبدیل شدن به یک سایت موزه را دارند.

 پیش از این تیمی از باستان‌شناسان ژاپنی طی سال­های ۵۷-۱۳۵۲ گورستانی مربوط به دوره اشکانی را در نزدیکی شهران کاوش کردند. همچنین در حدود سال­های ۶۷-۱۳۶۵ هیأتی به سرپرستی محمدرضا خلعتبری در روستای شهران و اطراف آن موفق به کشف آثاری از سده‌های آغازین هزاره اول پیش از میلاد تا دوره ساسانی شدند.

آخرین­ بار نیز در سال ۱۳۹۳ تیمی به سرپرستی شادروان بهروز همرنگ، کارشناس وقت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، محدوده این محوطه باستانی را از طریق گمانه­ زنی مشخص کردند که طی آن گورهایی مربوط به هزاره اول پیش از میلاد، از جمله دوره اشکانی کشف شدند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.