۴۵۰ زوج از آموزش‌های طرح مشاوره ازدواج بهره مند می‌شوند

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، علی عرب‌نژاد پیش از ظهر پنج شنبه در بازدید از مراکز مشاوره بهزیستی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: هدف از طرح آموزش و مشاوره ازدواج، آموزش مهارت‌های زندگی مشترک به افراد آماده برای ازدواج است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان این که تا پایان سال جاری ۴۵۰ زوج از این طرح بهره‌مند می‌شوند، بیان کرد: در این طرح  ۱۴ تا ۱۶ ساعت آموزش در بخش‌هایی همچون مهارت گفتگو، حل تعارض، تفاوت‌های روانشناختی، انتظارات، ایجاد صمیمیت بین زوجین، خودشناسی، بحران‌های سال اول زندگی مشترک و معنویت خانواده ارائه خواهد شد.

عرب نژاد ادامه داد: هم اکنون این طرح در شهرستان بیرجند برگزار شده و زوجینی که به مراکز بهداشت مراجعه می‌کنند، ترغیب به شرکت در این کلاس‌ها می شوند.

وی با تأکید بر این که اگر سال آینده اعتباری برای این طرح در نظر گرفته شود، آماده توسعه آن در شهرستان‌ها هستیم افزود: بیرجند را به دلیل تعداد ازدواج‌ها و طلاق‌های بیشتر برای اجرای این طرح در سال جاری انتخاب کرده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با تبیین عدم تمایل بسیاری از زوجین برای فراگیری آموزش‌ها گفت: با این حال درصد بالایی از زوجینی که آموزش را فراگرفتند از این کلاس‌ها راضی بوده و حتی تمایل به ادامه آموزش‌ها داشتند.

عرب نژاد با اشاره به فاز ۱ و ۲ طرح اظهار کرد: در این طرح فاز آموزش مختص افرادی است که در مراحل ازدواج هستند و به دفاتر ثبت و مراکز بهداشت مراجعه کرده اند اما فاز مشاوره که از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است، مختص پیش از ازدواج است.

 وی با اشاره به این که در فرآیند مشاوره، شخصیت شناسی فرد و تناسب داشتن با دیگری از نظر ظاهری، شخصیتی وتحصیلی بررسی می شود، بیان کرد: این مرحله پایه‌ای‌ترین کار در فرآیند ازدواج است.

 مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان این که به دلیل پایین بودن نگرش‌های مثبت نسبت به مشاوره در استان، بسیاری حاضر به گذراندن این مرحله قبل از ازدواج نیستند، اظهار کرد: هرچند تجربه نشان داده هر سال استقبال بیشتری نسبت به سال قبل برای فراگیری مشاوره داشتیم اما به نسبت تعداد ازدواج‌های انجام شده در استان هنوز آمار پایین است.

عرب نژاد یادآور شد: یکی از اصلی‌ترین دلایل طلاق، عدم داشتن مهارت‌های سازگاری و نداشتن تناسب با فرد مقابل است.

وی گفت: بسیاری به دلیل هزینه مشاوره حاضر به انجام آن نیستنددر حالی که اگر بخش کوچکی از هزینه‌های برگزاری مراسم ازدواج را صرف این موضوع کنند، تعارضات کاهش داشته و زندگی پایدارتری خواهند داشت.

 اعظم احمدی شادمهری، معاون امور توسعه پیشگیری نیز در این بازدید از برگزاری طرح «مشورت ضرورت ازدواج» برای هزار نفر در سال جاری خبر داد و گفت: این طرح ویژه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم، از آذر ماه شروع شده است.

وی بیان کرد: با توجه به این که نوجوانان در مرحله ای هستند که روابط خطرناک آن‌ها را تهدید می‌کند، تصمیم به ارائه آموزش‌هایی برای آگاهی‌رسانی به آن‌ها کردیم

احمدی شادمهری یادآور شد: طرح در بیرجند، نهبندان، سربیشه، زیرکوه و درمیان در حال انجام است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.