درخواست مسکو از تاجیکستان و قرقیزستان برای حل اختلافات از طریق گفتگو

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: ما از دو طرف می‌خواهیم تا به یک توافق بلندمدت دست پیدا کنند که اجازه عادی سازی اوضاع و اجتناب از وقوع مجدد درگیری‌های مشابه را می‌دهد. این موضوع فقط از طریق مذاکره به دست می‌آید.

وی ادامه داد،‌ مسکو حامی تصمیم دوشنبه و بیشکک برای تشکیل یک کارگروه مشترک به منظور نظارت بر اوضاع مرزی است. همچنین با توجه به اولویت‌های همکاری استراتژیک با قرقیزستان و تاجیکستان، روسیه آماده کمک به هر شکل برای حل تمامی اختلافات از طریق روش‌های دیپلماتیک و سیاسی است.

در همین حال، سرویس اقدام خارجی اروپا نیز امروز اعلام کرد اتحادیه اروپا از خشونتی که در مرز بین تاجیکستان و قرقیزستان رخ داد، ابراز تاسف کرده است.

درگیری‌های مسلحانه در مرز بین قرقیزستان و تاجیکستان پنجشنبه رخ داد و طی آن ده‌ها تن کشته و بیش از ۱۵۰ تن زخمی شدند.

سرویس اقدام خارجی اروپا همچنین اعلام کرد اتحادیه اروپا از توافق به دست آمده روز پنجشنبه بین تاجیکستان و قرقیزستان برای برقراری آتش‌بس و مذاکرات آتی به منظور سازش سیاسی در مسائل مرزی استقبال می‌کند.

همچنین اتحادیه اروپا از وقوع خشونت روزهای گذشته ابراز تاسف کرده و با آنهایی که خانواده، دوستان و خویشاوندان خود را در این درگیری‌ها از دست دادند، ابراز همدردی می‌کند.

بر اساس اعلامیه اتحادیه اروپا، این اتحادیه اعلام کرده است که در صورت نیاز آماده ارائه کمک‌های فنی و سیاسی با هدف برقراری ثبات در منطقه است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.