به احتمال زیاد اصلاح‌طلبان با یک کاندیدا وارد عرصه انتخابات می‌شوند

مهدی نوروزی در گفت و گو با خبرگزاری تاریخ ما، با بیان اینکه فضای انتخابات در کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری هنوز گرم نشده است، اظهار کرد: با توجه به محدویت زمانی باقی مانده تا زمان انتخابات، بعید می دانم این روند تغییر چندانی کند، مگر اینکه پدیده خیری ورود کند.

وی با بیان اینکه نظام انتخاباتی ایران در غیاب دو یا سه حزب قدرتمند رنج می‌برد، عنوان کرد: مردمی که در این دوره انگیزه چندانی برای حضور در انتخابات ندارند، دلسوز ایران و نظام هستند، اما از حضور مکرر در انتخابات که برای تغییر سرنوشت خود پای صندوق های رای رفته و تغییری در سرنوشت شان حاصل نشده، خسته شده اند، چون حزب وجود ندارد که برنامه هایش را  اعلام کند و مردم به برنامه حزب رای بدهند و بعدا حزب پاسخگوی عملکرد خود باشد.

نوروزی افزود: در نظام انتخاباتی ما و در غیاب وجود احزاب قدرتمند، در هر دوره‌ای فردی میاید رای مردم را می گیرد و در پایان دوره هم می گوید نگذاشتند و می‌رود و هیچ کس هم پاسخگوی وضعیت مردم نیست.

وی به الزامات مشارکت حداکثری اشاره کرد و گفت: ابتدا شورای محترم نگهبان باید بگونه ای عمل کند که در انتخابات، همه جناح ها و گرایشهای سیاسی نماینده داشته باشند، دوم اینکه همین احزاب موجود در قالب جبهه و حتی ائتلافی به صورت جدی و با برنامه حضور پیدا کنند و سوم اینکه رسانه ملی برای رضای خدا در این 50 روز باقی مانده بطور کامل در اختیار اصولگرایان نباشد و ضد اصلاح طلبان و دولت عمل نکند و حداقل 30 درصد برنامه هایش را هم به اصلاح طلبان اختصاص دهد و در اطلاع رسانی شفاف تر عمل کند.

دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی در استان کرمانشاه در ادامه به اسامی مطرح شده بعنوان کاندیدای جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اشاره کرد و گفت: معتقدم با توجه به اتفاق ناگوار پیش آمده فایل صوتی، احتمال ورود آقای ظریف به انتخابات تا حد صفر است.  آقای محسن هاشمی هم برای ورود به عرصه انتخابات دو شرط گذاشتند، یکی اطمینان از تایید صلاحیت و دوم نظر اجماعی اصلاح طلبان، یعنی معرفی از طرف جبهه اصلاحات ایران و اگر این دو شرط عملی شود حتما حضور دارند.

نوروزی افزود: واقعا بدور از تعلق حزبی، حضور آقای محسن هاشمی یک نعمت است، زیرا شایستگی و توان اجرایی او در جایگاه ریاست جمهوری با شخصیتهایی که تاکنون چه از چپ و چه راست اعلام آماده گی کرده اند قابل مقایسه نیست. آقای هاشمی تمام استعدادهای مدیریتی در سطح کلان ملی و بین المللی را از مرحوم آیت الله هاشمی به ارث برده اند.  البته در جبهه اصلاحات به گفته آقای مرعشی- نایب رییس جبهه اصلاحات ایران- حداقل پنج رجل سیاسی در تراز ریاست جمهوری ایران وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا اصلاح طلبان به وحدت خواهند رسید، عنوان کرد: به احتمال بسیار زیاد اصلاح طلبان به وحدت می رسند و در نهایت با یک کاندیدا وارد انتخاب ریاست جمهوری خواهند شد. در این دوره چون شرایط برای اصلاح طلبان ویژه است شخصیت والایی همچون بهزاد نبوی علیرغم سن بالا، فداکاری کردند و قدم به میدان گذاشتند. آقای نبوی در زمینه سازماندهی و ایجاد هماهنگی و وحدت دارای تجربیات گرانبهایی است و البته مورد احترام همه اصلاح طلبان هم هستند.

نوروزی با بیان اینکه وحدت همیشه عامل پیروزی اصلاح طلبان بوده، گفت: اصلاح طلبان هر زمان با دو یا سه کاندیدا وارد شده اند شکست خورده اند، مانند سال 84 و 88 و هر زمان اصلاح طلبان ید واحده” شده اند و با کاندیدای واحد وارد شده اند پیروز شده اند. معتقدم بهترین ساز و کار برای رسیدن به وحدت هم حرکت زیر چتر نهاد اجماع ساز و یا جبهه اصلاحات ایران است.

وی در خصوص موضع حزب کارگزاران در انتخابات هم گفت: حزب کارگزاران سازندگی با توجه به سیاستهای اعلامی، در انتخابات شرکت می کند و کاندیدای خود را هم به جبهه اصلاحات معرفی خواهد کرد.

این فعال سیاسی در ارزیابی اش از جریان اصولگرایان نیز گفت: اصولگرایان بیشتر تحلیل و تکیه شان بر مبنای اتفاقات گذشته است. معیار برای آنها انتخابات سال گذشته مجلس است که در غیاب اکثریت مردم پیروز شدند. لذا انتخابات سال گذشته مجلس را با انتخابات ریاست جمهوری آینده قیاس کرده و از شش ماه پیش ساز پیروزی می زنند، در صورتی که چنین نیست.  چون اولا ماهیت انتخابات ریاست جمهوری با مجلس فرق می کند و دوما ممکن است پدیده ای ناخواسته از سوی خود اصولگرایان معادلات آنان را به هم ریخته و گزینه مورد نظر آنان رای نیاورد. سوما ممکن است همین توهم پیروزی، عامل شکست شان شود. 

نوروزی افزود: معتقدم اگر آقای رییسی بیاید اصولگرایان به “وحدت حداکثری” می رسند هر چند به وحدت 100 درصدی نمی رسند. اگر آقای قالیباف بیاید اصولگرایان به “وحدت نسبی” می رسند.

وی ادامه داد: به نظرم احتمال  پیروزی آقای رییسی در صورت مشارکت ۴۰ درصدی  ، هست، اما اگر مشارکت بالای 50 درصد باشد احتمال پیروزی آقای رییسی کاهش و احتمال پیروزی اصلاح طلبان افزایش می یابد. اگر آقای رییسی و قالیباف هر دو بیایند در صورت مشارکت 40 درصدی، شرایط برای کاندیدای اصولگرایان و اصلاح طلبان برابر می شود.

وی افزود: به اعتقادم اگر آقای قالیباف بیاید و آقای رییسی نیاید، چون وحدت اصولگرایان نسبی است و وحدت اصلاح طلبان حداکثری و همچنین با توجه به برخی حاشیه ها، شانس پیروزیش کم است.

نوروزی گفت: اگر هم آقای رییسی و هم آقای قالیباف در انتخابات حضور پیدا نکنند، ممکن است پدیده جدیدی از سوی اصلاح طلبان، تمام معادلات یکساله اصولگرایان را به هم بزند.

دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی در کرمانشاه در بخش پایانی این گفت و گو  با بیان اینکه احتمال می دهم آقای رییسی به سه دلیل وارد عرصه انتخابات نشود، گفت: دلیل اول اینکه باید  برنامه ای مشخص برای غلبه بر مشکلات چه داخلی و چه خارجی داشته باشد که معتقدم هنوز ندارد، دوم اینکه آمدنش از قوه قضائیه  ممکن است از منظر افکار عمومی باعث تضعیف آن قوه شود و سوم اینکه، چون بسیاری از پیش می گویند آقای رییسی، رییس جمهور است و رمقی دیگر برای رقابت نیست و مشارکت حداکثری هم  ممکن است محقق نشود، پس احتمالا نمی‌آید.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.