ارزیابی مدارس در حوزه اقامه نماز در دستور کار است

به گزارش سایت «تاریخ ما»، عصر روز گذشته جلسه شورای عالی نماز وزارت آموزش‌ و پرورش با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس ستاد اقامه نماز کشور در اردوگاه باهنر تهران برگزار شد.

در این جلسه سید محمد بطحایی به ارائه سخنانی در خصوص اقامه نماز در مدارس پرداخت و در ادامه حجت‌الاسلام قرائتی به تشریح وضعیت نماز و ارائه پیشنهادهایی در مورد نماز مدارس پرداخت.

سید محمد بطحایی در این جلسه، تشکیل شورای عالی نماز را گامی در راستای رشد و ارتقاء فرهنگ اقامه نماز در آموزش‌ و پرورش برشمرد و اظهار کرد: مفتخریم که آموزش‌وپرورش در بین همه دستگاه‌ها و نهادها به‌عنوان دستگاه برتر در زمینه اقامه نماز  انتخاب‌شده است.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقامه نماز و آموزش‌ و پرورش گفت: با تغییر ساختارها تلاش کردیم موانع فرا روی اقامه نماز در مدارس را رفع کنیم و شرایط برگزاری بیش‌از پیش نماز در مدارس و نشر فرهنگ نماز را مهیا کنیم.

بطحایی تصریح کرد: برای ارتقای فرهنگ نماز، ضروری است ابتدا موانع موجود در  این مسیر شناسایی و رفع شود.

وی ادامه داد: معاونت پرورشی و فرهنگی و همچنین استان‌ها باید در راستای ایجاد ساختارها و رفع موانع اقامه نماز تلاش کنند.

وزیر آموزش‌ و پرورش تصریح کرد: پیشنهادهای زیادی تاکنون برای اقامه نماز ارائه‌ شده است اما چنان‌که باید عملی نشده و این مشکلی است که باید آسیب‌شناسی و سپس ارائه راهکار برای رفع آن آسیب شود.

وی اظهار کرد: ارزیابی عملکرد مدارس در زمینه اقامه نماز یکی از عوامل مؤثر در اقامه نماز در مدارس است و اداره ارزیابی و عملکرد باید با جدیت در این موضوع ورود پیدا کند.

مشکل امروز دنیا انحراف علم از اخلاق است

حجت الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور نیز در این جلسه اظهار کرد: هرچند آموزش‌ و پرورش هرسال رتبه برتر را در زمینه اقامه نماز بین دستگاه‌های کشور کسب می‌کند اما به دلیل گستردگی این دستگاه ضروری است هرساله عملکرد این وزارتخانه در خصوص نماز مورد بازنگری قرار گیرد چرا که همچنان راه‌های نرفته زیادی برای اقامه نماز وجود دارد.

وی افزود: مشکل دنیای امروز علم نیست بلکه انحراف علم از اخلاق است.

قرائتی با اشاره به فرازهایی از صحیفه سجادیه ادامه داد: باید علت بی‌نمازی را در اعمال و رفتار خود جستجو کنیم.

وی از وجود بیش از ۵ هزار معلم به‌عنوان امام جماعت در مدارس خبر داد و افزود: شایسته است از این معلمان به نحو شایسته تقدیر شود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: آموزش نماز نسل نو باید در اولویت باشد و دوره‌های ضمن خدمت برای معلمان می‌تواند در توسعه فرهنگ نماز مؤثر باشد.

وی اضافه کرد: کارهای بسیار خوبی در آموزش‌وپرورش انجام‌شده که جای تقدیر دارد اما باید خیلی کارکرد و برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی  باید همواره برای نشر اقامه نماز در نسل جوان تلاش کرد.

حجت‌الاسلام قرائتی افزود: هرچه آسیب‌های اجتماعی بیشتر باشد تلاش برای اقامه نماز نیز باید افزایش یابد.

در ادامه جلسه اعضای این شورا پیشنهادهایی را در خصوص ارتقای وضعیت اقامه نماز در مدارس ارائه دادند و مدیرکل ارزیابی و عملکرد در این با ارائه گزارشی از وضعیت اقامه نماز در مدارس اظهار  کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده ۲۴ هزار و ۱۹۷  مدرسه در سامانه الکترونیکی نظارت و ارزیابی نماز مدارس، وضعیت خود را اعلام کردند و منتظریم این آمار به حدود ۸۰ هزار مدرسه برسد.

علیرضا کمرئی  از اجرای طرح نظارت و ارزیابی بر اقامه نماز در مدارس خبر داد و اظهار کرد: بر اساس شاخص‌های هجده گانه ارزیابی نهایی از عملکرد مدارس در حوزه نماز انجام خواهد شد و برترین‌ها را مورد تشویق قرار خواهیم داد.

وی گفت: هیچ مدرسه‌ای خارج  از طرح نظارت و ارزیابی قرار نخواهد داشت لذا این سامانه را در سال آینده نیز فعال خواهیم کرد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.