آب‌های سطحی می‌تواند به ابنیه تاریخی نیز آسیب برساند

به گزارش خبرنگار «تاریخ‌ما»، نصیر ملت صبح امروز (یکشنبه) در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: تاب‌آوری در شهرهای بزرگ و کوچک در مقابل بحران معنا پیدا می‌کند. وقتی از بحران در شهرها صحبت می‌شودعموم شهروندان از بلایای طبیعی همچون سیل و طوفان سخن می‌گویند. اما مساله اصلی اصفهان بحران‌های با منشا انسانی است که می‌تواند منجر به بحران طبیعی نیز شود.

وی ادامه داد: کلانشهرها باید اصول اولیه شهرهای تاب‌آور را دارا باشند. شهرها باید در هنگام بروز اتفاقات بتوانند به کار خود ادامه داده با وجود شرایط سخت به مردم خدمت رسانی کنند. در شهرهای تاب آور تعداد کمتری شهروند در معرض خطر قرار می‌گیرد به همین دلیل شهرهای تاب‌آور امن و با دوام هستند.

عضو شورای شهر اصفهان گفت: امروز در جوامع شهری موازی با تصمیمات و اقدامات مدیریتی و عمرانی، برنامه ریزی برای شیب بندی و مدیریت آب‌های سطحی انجام می‌شود. نگهداری، ذخیره سازی محلی و نفوذ دادن آن تا حد امکان در چاه‌های جذبی یا هدایت آن به سمت خارج از شهر، مجموعه اقداماتی است که انجام می‌شود.

ملت ادامه داد: یکی از مشخصه‌های توسعه شهری افزایش سطوح غیر قابل نفوذ است که به دلیل تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی به ساخت و ساز اتفاق می‌افتد. از عوارض این تغییرات کاهش نفوذ آب باران به زمین است. در همین مسیر روان‌آب‌های شهری افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: جاری شدن آب‌های باران‌ هزینه‌های زیادی برای مدیریت شهری برای احداث مسیرهای روان‌ آب دارد. یکی از بحران‌های اصفهان آب گرفتی معابر شهری است. عوامل متعددی در این مساله وجود دارد. عدم وجود مسیری کار آمد در هدایت آب‌های سطحی، بالا رفتن تراکم مناطق مسکونی، همسان بودن کانال‌های هدایت در نقاط مختلف شهر، نا کافی بودن ظرفیت معابر آب موجود، بی توجهی به شیب بندی خیابان‌های و ریختن آب باران با فاضلاب از جمله مشکلات موجود در این زمینه است.

عضو شورای شهر اصفهان تاکید کرد: سیستم دفع آب‌های سطحی در شهر ساختار بسیار مهمی است و بر مسائل متعددی تاثیر می‌گذارد. این مساله نیازمند اقدامات و مطالعات فنی و تخصصی است. با توجه به رسیدن فصل بودجه شهرداری، لازم است برای مدیریت آب‌های سطحی اصفهان بودجه‌ای در نظر گرفته شود.

ملت تصریح کرد: همچنین هدایت آب‌های سطحی از معابر فرعی نیازمند اقدام فوری و سریع است که می‌تواند خساراتی به خانه‌های تاریخی و خانه‌های شهروندان وارد آورد. معاونت‌های مختلف لازم است در این زمینه همکاری داشته و نقاط بحرانی را شناسایی کنند.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.