آموزش عالی در حوزه علوم انسانی پیشرفت قابل قبولی نداشته است

به گزارش سایت «تاریخ ما» به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، علی اکبر ولایتی در نشست شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با بیان اینکه اسلام در علوم انسانی بسیار غنی است، گفت: علیرغم تمام ظرفیت های ارزشمند در زمینه علوم انسانی، آموزش عالی کشور از این جهت پیشرفت قابل قبولی نکرده است.

وی با تاکید براینکه در علوم انسانی باید وحدت حوزه و دانشگاه محقق شود، افزود: انسان اشرف مخلوقات است اما امروز با وجود ترجمه کتب علوم انسانی غرب،  انسان به اندازه ابزار تنزل یافته که این امر وظیفه اساتید حوزه و دانشگاه را سنگین تر می کند که در کنار یکدیگر کتبی را تالیف کنند و بر اساس ارزشهایی که در اسلام است انسان به جایگاه معنوی و الهی خود دست یابد.

ولایتی عنوان کرد: انتخاب شخصیت برجسته حوزه و دانشگاه حجت الاسلام خسرو پناه به  سمت معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی موجب خواهد شد که با تلاش وی بتوان این اقدام راهبردی بسیار ضروری یعنی تحول در علوم انسانی مبتنی بر ارزش های متعالی اسلامی و ایرانی را سامان داد.

وی با انتقاد از اینکه دانشگاه آزاد اسلامی طی 30 سال فعالیت خود حسابرسی مستقل مالی نشده است، تاکید کرد: این امر در تاریخ مالی موسسات موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران بی سابقه است .

رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به پسوند اسلامی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: رویکرد این دانشگاه نگاه جدی به فرهنگ است بنابراین باید در عرصه فرهنگی در دانشگاه تحول ایجاد کرده  تا پسوند اسلامی معنای واقعی خود را به دست آورد.

ولایتی خاطر نشان کرد: وظیفه ما در دانشگاه این است که بتوانیم مجموعه ای در تراز انقلاب اسلامی را به جامعه ایران و جهان معرفی کنیم.

وی با تاکید بر انجام پژوهش های هدفمند و تقویت اقتصاد دانش بنیان افزود: در حوزه‌ علم و فناوری رشد خوبی داشته ایم و جز کشورهای برتر دنیا هستیم بنابراین در حوزه علوم انسانی از جمله علوم تربیتی ،  روانشناسی و جامعه شناسی مبتنی بر ارزش های اسلامی و ایرانی باید نوآوری و تالیف داشته باشیم .

رئیس هیئت موسس و هیئت امنا دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه این دانشگاه آزاد اسلامی می تواند یکی مهم ترین مراکز علمی نظام جمهوری اسلامی باشد، اظهار داشت: دانشگاه آزاد با برخورداری از ظرفیت عظیم علمی و پتانسیل و توانمندی های خود می تواند در راستای اهداف انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی گام بردارد.

ولایتی با بیان اینکه زبان فارسی یکی از پر ظرفیت ترین زبانهای دنیا  است، تصریح کرد: زبان فارسی زبان دوم اسلام و زبان اول عرفان اسلامی است از این رو باید آموزش زبان فارسی در مدارس سما تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که با اجازه امام (ره) تاسیس شد، گفت: اکنون با تمام ظرفیت و توان در راستای منویات مقام معظم رهبری و تحقق اهداف و برنامه ها، قدم بر خواهیم داشت.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.