پنج‌شنبه انتخاباتی در بریتانیا؛از انتخابات پارلمانی در اسکاتلند و ولز تا شهرداری و شوراهای شهر

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما به نقل از پرس اسوسیشن، پنجشنبه بزرگ شاهد برگزاری رقابت برای پارلمان اسکاتلند ، ولز سند ، انتخاب ۱۴۳ عضور شورای شهر انگلیس ، انتخاب شهردار برای ۱۳ شهر ، ۳۹ کمیسر پلیس ، یک مجمع بزرگ لندن و یک نماینده برای هارتلپول است.

این یک هیولای انتخاباتی است. نزدیک به ۵۰ میلیون نفر واجد شرایط رای هستند. این اولین آزمون انتخاباتی بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس از زمان پیروزی عمومی در انتخابات ۲۰۱۹ است. این همچنین یک حکم اولیه در مورد حزب کارگر “تحت مدیریت جدید کر استارمر است. نتایج، برنامه سیاسی سال آینده را شکل خواهد داد.

حوزه‌های اخذ رای در روزی که “پنج‌شنبه بزرگ” نامیده می‌شود، از ساعت هفت صبح به وقت محلی در سراسر بریتانیا آغاز به کار کرده‌اند و این بزرگترین آزمون افکارسنجی سیاسی خارج از انتخابات سراسری به شمار می‌رود و آینده حزب کارگر و وضعیت اتحاد جزو مهمترین مسائل آن هستند.

انتخابات پارلمانی اسکاتلند

همه ۱۲۹ نماینده پارلمان اسکاتلند روز پنجشنبه بر اساس یک سیستم مختلط انتخاب می شوند که به رأی دهندگان اجازه می دهد ابتدا به یک عضو حوزه یا حوزه انتخابیه پارلمان اسکاتلند رای دهند و سپس رای دیگری به یک حزب سیاسی بدهند.

تاکید نیکولا استورجن، رهبر حزب ملی اسکاتلند بر برگزاری دومین رفراندوم استقلال بدین معناست که رقابت در منطقه هولیرود در ادینبرو، مرکز اسکاتلند حائز اهمیت است.

اسکاتلندی‌ها هم برای تعیین دولت آتی اسکاتلند به پای صندوق‌های رای رفته‌اند و شرایط پاندمی کرونا بدین معناست که بیش از ۴۸ ساعت تا تکمیل شمارش زمان نیاز است. حوزه‌های اخذ رای تا ساعت ۱۰ شب به وقت محلی به کارشان ادامه می‌دهند. نیکولا استورجن اطمینان دارد که بزرگترین حزب در پارلمان ۱۲۹ عضوی اسکاتلند خواهد شد و دوباره وزیر اول می‌شود.

حزب ملی اسکاتلند اطمینان دارد که بعد از انتخابات، بار دیگر به عنوان بزرگترین حزب پارلمان اسکاتلند ظاهر می‌شود، اما به دنبال کسب اکثریت قاطع است تا برگزاری دومین رفراندوم استقلال را دنبال کند. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا با یک رفراندوم دیگر مخالف است و اگر استورجن به نتایج دلخواه برسد، جنجال‌های قانون اساسی در سال‌های آتی ایجاد خواهد شد.

در حالی که نتایج در انگلستان تعیین می‌کند چه کسی مقامات اصلی را به دست‌ می‌گیرد و نشانه‌ای از وضعیت سیاست پیش از انتخابات سراسری بعدی است که در سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، رقابت در اسکاتلند می‌تواند تأثیر بسیار بیشتری داشته باشد.

انتخابات پارلمانی در ولز

برای پارلمان تفویض شده ولز ، سند، مانند اسکاتلند ، ترکیبی از اعضای حوزه انتخابیه وجود دارد – در مجموع ۴۰ نفر – و ۲۰ نفر از طریق لیست منطقه‌ای انتخاب شده‌اند ، که چهار نفر از آنها در پنج منطقه ولز انتخاب شده‌اند. افراد ۱۶ سال به بالا می توانند رأی دهند.

در ولز، مارک دراکفورد امید دارد که همچنان سلطه حزب کارگر در پارلمان را حفظ کند، اما این امکان وجود دارد که او برای حفظ وزیر اولی خود به تشکیل ائتلاف جدید مجبور شود. این به معنای مذاکرات احتمالی با آدام پرایس است که حزبش به برگزاری رفراندوم استقلال ظرف پنج سال متعهد شده است.  

آرای انتخابات میان‌دوره در هارتل‌پول شبانه شمارش خواهد شد و انتظار می‌رود نتایج آن ساعات اولیه روز جمعه منتشر شود. آرای هولیرود هم جمعه و شنبه شمارش خواهند شد. در ولز، ترکیب پارلمان باید روز جمعه مشخص شود.

انتخابات شورای شهر و شهرداری‌ها در انگلیس

در انگلستان و همچنین رقابت‌های شورای محلی و شهرداری‌ها، انتخابات میان دوره پارلمانی در شهر هارتل‌پول نشان خواهد داد که آیا حزب کارگر بریتانیا در کانون سابق خود به دستاوردی رسیده است یا خیر. هارتل‌پول در سال ۲۰۱۹ با اکثریت ۳۵۹۵ رای به دست حزب کارگر رسید. شکست در آنجا ضربه‌ای به کر استارمر خواهد بود و یک دستاورد بی‌سابقه میان دوره‌ای برای یک حزب حاکم به شمار می‌رود.  

انتظار می‌رود نتایج رای‌گیری در سراسر انگلستان بابت محدودیت‌های کرونا که فرایند شمارش را کند می‌کند، چند روزی به طول انجامد و روزهای سختی پیش روی حزب کارگر است.  

نظرسنجی‌های محلی یوگاو نشان می‌دهند که حزب محافظه‌کار در بولتون و دادلی بزرگترین حزب می‌شود، در حالیکه منابع حزب کارگر نگرانند که کنترل دو شورای ساندرلند و دورهام را برای اولین بار در نیم قرن گذشته از دست بدهند.

محافظه‌کاران به ثبت “هت تریک” موفقیت‌ها امید دارند، پیروزی در هارتل‌پول و حفظ شهرداری‌ها در تیساید و وست میدلندز. برای حزب کارگر، انتظار می‌رود موفقیت به این شکل باشد که صادق خان برای بار دوم در لندن پیروز شود.

انتخاب پلیس و کمیسر جرائم

اولین انتخابات پلیس و کمیسر جرایم (PCC) در سال ۲۰۱۲ یک شوخی بود. ۸۵٪ مردم رأی ندادند. مشارکت در انتخابات چهار سال بعد به ۲۴٪ بهبود یافت. PCC ها قدرتمند هستند و می‌توانند فرماندهان ارشد محلی را استخدام یا اخراج کنند.

کمیسرهای پلیس و جرائم (PCCs) مقام‌های منتخبی هستند که وظیفه نظارت بر نیروهای پلیس محلی را برعهده دارند. از سال ۲۰۱۲ برای هر منطقه پلیس انگلیس و ولز به غیر از لندن و منچستر بزرگ ، که شهردار مسئول آن است، این کمیسرها با استفاده از سیستم رای گیری تکمیلی انتخاب می شوند.

احتمالا تا شامگاه روز یکشنبه تمام نتایج در رقابت‌های محلی انگلستان مشخص خواهد شد، در حالی که نتایج نهایی انتخابات‌های پلیس و کمیسیونر جرایم تا شامگاه دوشنبه منتشر نخواهد شد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.