هرمزگان جزو سه استان پر خطر کشور در زمینه زلزله است

به گزارش سایت «تاریخ ما»، علی تکریمیان عنوان کرد: مولفه های خطر آفرین در کاهش خسارت و تلفات زمین لرزه با جدیت در انجام پروژه ها و طرح ها مورد بررسی قرارگیرد.

تکریمیان اظهارداشت: بلایای طبیعی  از چالش های اصلی کشورهای گوناگون محسوب می گردد که جدای از مرگ و میر، آسیب های جدی اقتصادی را به دنبال داشته و دستاورد های توسعه ای را خنثی می کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مقابل بلایا ی طبیعی همواره باید حساس و آماده بودگفت: تهدید جدی، زمان کوتاه برای تصمیم گیری و عنصر غافلگیری از ابعاد مهم بلایای طبیعی است.

این مقام مسئول توضیح داد: مقاوم سازی ساختمان ها، تقویت سازه های ساختمانی و استفاده مناسب از تحقیقات در حوزه زمین شناسی و اقلیمی از جمله مولفه های مهمی است که در کاهش خسارت و تلفات زمین لرزه ها مورد اهمیت است.

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: استان هرمزگان با داشتن گسل های خطرناک جزء 3 استان نخست کشور در زمینه زلزله محسوب می گردد، از غرب تا شرق هرمزگان را 33 گسل در بر گرفته که گسل زاگرس فعال ترین آنهاست و نیاز به انجام مطالعات دقیق با عنوان تدقیق گسل ها و مشخص نمودن حریم آن ها در شهر بندرعباس دارد.

تکریمیان یادآور شد: مطابق بررسی های بعمل آمده توسط معاونت باز آفرینی شهری و مسکن، بیش از 43 درصد از  شهر  بندرعباس جز بافت فرسوده و اسکان غیر استاندارد محسوب می شود. بر همین اساس نیاز است اقدامات اساسی در خصوص باز آفرینی شهری به معنای خاص و مقاوم سازی ساختمان های حساس و مهم در سطح شهر بندرعباس صورت گیرد.

وی تشریح کرد: در همین راستا شهر بندرعباس به عنوان پایلوت باز آفرینی شهری انتخاب شده است و در مرحله نخست دو محله (چاهستانی ها و شهرک توحید ) مورد مطالعه قرار گرفته است. در حال حاضر نیز در محله چاهستانی عملیات باز آفرینی صورت می گیرد و بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تکریمیان در پایان خاطر نشان ساخت: عقل سلیم حکم می کند با توجه به وجود گسل های توانمند در استان هرمزگان هیچ ناحیه ای را امن فرض نکرده و بهترین تدبیر که طراحی ایمن در برابر زلزله در ساخت و سازهاست سرلوحه امر قرار دهیم.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.