از پایان جنجال‌های اتحادیه ناشران تا حذف سکه‌های کتاب سال

سایت «تاریخ ما» _ گروه فرهنگ: هفته‌ای که گذشت ۱۹ خبر مهم درباره اتفاقات مربوط به کتاب و نشر را در حوزه اخبار داخلی و خارجی شامل می‌شود که در گزارش «یک‌هفته با کتاب» پیش رو، آن‌ها را مرور می‌کنیم.

نکته قابل توجه در این گزارش این است که پس از چند هفته فراز و فرود و بود و نبود خبرهای خارجی در گزارش، گزارش فعلی، ۷ خبر بین‌المللی را درباره کتاب و نشر شامل می‌شود که رقم قابل ملاحظه‌ای است. در این میان ۴ خبر مربوط به کشور فرانسه است و سابقه نداشت در گزارش‌های پیشین، از یک کشور، چندین خبر مربوط به کتاب را مرور کنیم.

به هر حال،‌ گزارش این هفته با خبر انتخابات و اعلام نتایج آن در اتحادیه ناشران شروع می‌شود و با چند خبر از اتفاقات مربوط به خانه کتاب ادامه پیدا می‌کند. برگزاری اختتامیه‌ها، نشست‌های ادبی و معرفی کتاب و برنامه‌های رونمایی از جمله خبرهایی هستند که بخش بعدی گزارش را به خود اختصاص داده‌اند. پایان‌بخش گزارش نیز 7 خبر بین‌المللی و خارجی حوزه کتاب است که این هفته منتشر شدند.

در ادامه مشروح گزارش مرور مهم‌ترین خبرهای حوزه کتاب را در این هفته از نظر می‌گذرانیم؛

اعلام نتایج انتخابات اتحادیه ناشران و کتابفروشان

بعد از روزها جنجال، سرانجام روز یکشنبه ۷ بهمن انتخابات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد و نتایج آرای این انتخابات بلافاصله اعلام شد. کاظم علمی، محمود آموزگار و حسن قربانی سه نفر اول فهرست انتخاب‌شدگان هستند. به این ترتیب ۱۰ نفر به عنوان هیئت‌مدیره این اتحادیه انتخاب شدند که ۳ نفر آخرشان عضو علی‌البدل هستند.

در این انتخابات از ۱۲۰۳ ناشر و کتابفروش دارای صلاحیت شرکت در انتخابات ۴۵۱ نفر شرکت کردند.

برگزاری نشست خبری جایزه کتاب سال

نشست خبری سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و ششمین جایزه جهانی کتاب ایران صبح روز سه‌شنبه ۹ بهمن با حضور نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد دبیر جایزه کتاب سال و احمدعلی حیدری دبیر جایزه جهانی کتاب سال ایران در محل سرای اهل قلم برگزار شد.

معرفی نامزدهای بخش‌های مختلف جایزه کتاب سال

این هفته طی روزهای مختلف با انتشار اخبار جداگانه، نامزدهای نهایی بخش‌های مختلف سی و ششمین جایزه کتاب سال معرفی شدند که ما همه را در یک خبر مرور می‌کنیم.

به این ترتیب، نامزدهای بخش‌های فلسفه، منطق، روانشناسی، فیزیک، زمین شناسی، زیست شناسی، پزشکی، دام پزشکی، کلیات و تاریخ علم، ریاضیات، موادومعدن، برق، کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی کشاورزی، مهندسی صنایع، نمایشنامه، هنرهای نمایشی، تربیت بدنی، معماری و شهرسازی، هنرهای تجسمی، موسیقی، تاریخ و نقد ادبی، متون قدیم و ادبیات زبان‌های دیگر این جایزه معرفی شدند.

افزایش ۲۴ درصدی انتشار کتاب‌های عمومی در آبان ماه امسال

این خبرِ مربوط به خانه کتاب، هم سه‌شنبه این هفته منتشر شد. براساس آمار و اطلاعات کتاب‌های ثبت شده در سایت موسسه خانه کتاب از اول آبان تا پایان آبان ماه سال ۱۳۹۷،‌  ۸ هزار و ۴۴۵ عنوان کتاب منتشر شده است که در مقایسه با سال گذشته (۸هزار و ۲۵۵ عنوان ) ۲ درصد رشد را تجربه کرده است.

معرفی نامزدهای بخش شعر بزرگسال جشنواره شعر فجر

روز شنبه این هفته هیئت داوران بخش «شعر بزرگسال» سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر هم، اسامی هفت  نامزد راه‌یافته به مرحله‌ نهایی این بخش را اعلام کرد.

پایان رقابت باشگاه‌های کتابخوانی در سطح استان‌ها

طبق خبری که این هفته منتشر شد، پانزده هزار باشگاه کتابخوانی در سومین دوره رقابت‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی به مرحله پایانی رقابت‌ها در مرحله استانی رسیدند و از دیروز چهارشنبه دهم بهمن‌ماه رقابت این باشگاه‌ها در سطح ملی دنبال می‌شود.

معرفی برگزیدگان جایزه کتاب گمانه‌زن «نوفه»

این خبر البته مربوط به رویدادهای هفته گذشته است اما چون خبر آن این هفته منتشر شد، در گزارش پیش رو مرورش می‌کنیم. به این ترتیب، مراسم اختتامیه اولین دوره‌ جایزه‌ انتخاب بهترین کتاب گمانه‌زن سال‌، در مجموعه باغ موزه قصر برگزار شد و در آن، محمدرضا ایدرم برای کتاب «ما و را» از میان ۵ کاندیدای نهایی، در بخش کتاب سال کودک و نوجوان مراسم، سیدجواد راهنما نویسنده کتاب «خرسی که چپق می‌کشید» به عنوان شایسته تقدیر و در بخش فرعی فصل اول هم محمد سوری برای داستان «سمساره» موفق به دریافت مدال نوفه شد.

برگزاری نشست خبری جایزه کارتون‌کتاب

نشست خبری چهارمین دو سالانه بین المللی کارتون کتاب و رونمایی از کتاب آثار سومین دوره آن صبح یکشنبه ۷بهمن در ساختمان مرکزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد. در این نشست، به ترتیب هادی ناصری مدیر روابط عمومی، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی، سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این جایزه و علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سخنرانی کردند.

برگزاری اختتامیه جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی

دومین خبر از نهاد کتابخانه‌ها، که مربوط به این هفته می‌شود، برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی است که این نهاد برگزاری‌اش را به عهده دارد و قرار است سال آینده در سطح ملی برگزار شود. این مراسم هم بعدازظهر یکشنبه در کتابخانه عمومی محقق حلی برگزار شد.

ارسال بسته ویژه انقلاب به کتابخانه‌های عمومی کشور

خبر دیگر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مربوط به ارسال بسته ویژه انقلاب به کتابخانه‌های عمومی کشور است که روز یکشنبه و به نقل از باقر میرعبداللهی مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد. میرعبداللهی در این خبر از ارسال «بسته ویژه انقلاب اسلامی» به کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد و گفت: به منظور بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بسته ویژه کتاب شامل ۱۵ عنوان از آثار شاخص در موضوع انقلاب اسلامی به کتابخانه‌های عمومی ارسال شد.

رونمایی از نسخه‌های خطی امام‌جمعه لارستان

مراسم رونمایی از دیوان شعر «جذبه موسوی» و نسخه‌های خطی نفیس به خط آیت‌الله سید عبدالعلی آیت‌اللهی امام جمعه فقید لارستان، دیروز چهارشنبه ۱۰ بهمن با حضور اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر و شاعران در محل آرشیو ملی ایران برگزار شد.

برگزاری نشست معرفی مجموعه‌شعر «چاپ بیروت»

نشست معرفی کتاب «چاپ بیروت» سروده علی داوودی هم این هفته، با حضور غلامرضا امامی، سید احمد نادمی، سید اکبر میرجعفری، محمد مهدی سیار، شاعر اثر و جمعی از شاعران جوان در سالن اجتماعات سایت «تاریخ ما» برگزار شد.

بحران مالی در جایزه بوکر

یکی از خبرهای بین‌المللی این هفته درباره جایزه معروف بوکر بود. بنیاد جایزه بوکر به عنوان معتبرترین جایزه ادبی بریتانیا با صدور بیانیه‌ای به خبر گروه من برای کناره‌گیری از حمایت مالی این جایزه واکنش نشان داد و اعلام کرد به دنبال اسپانسر جدید می‌گردد. در حالی که «گروه من» یکی از غول‌های مالی بریتانیا ۱۸ سال از این جایزه حمایت مالی کرده بود، اعلام کرد امسال برای آخرین بار از این جایزه حمایت و رقم ۱.۶ میلیون پوندی سالانه را پرداخت می‌کند.

جایزه بوکر کار خود را از سال ۱۹۶۹ شروع کرد و آن سال‌ها به برنده خود جایزه‌ای ۵ هزار پوندی اهدا می‌کرد. اما سال پیش برنده این جایزه ۵۰ هزاری پوند به عنوان جایزه دریافت کرد و به هر یک از فینالیست‌ها نیز ۲۵۰۰ پوند اهدا شد.

معرفی نویسندگان پرفروش ادبیات فرانسه

این هفته همچنین اسامی پرفروش‌ترین نویسندگان فرانسوی در سال ۲۰۱۸ اعلام شد. این آمار، با جمع‌آوری آمار فروش ۵ هزار مکان فروش کتاب تهیه شده و برای هشتمین سال متوالی گیلرمو موسو در راس فهرست پرفروش‌های فرانسه قرار گرفته است.

راه‌اندازی جایزه جدید ادبی برای نویسندگان جوان عضو فرانکفونی

خبر دیگر از فرانسه این بود که یک جایزه جدید ادبی برای جوانان شاغل به تحصیل در کشورهای عضو آژانس جهانی فرانکفونی راه‌اندازی شد.

این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در پاریس به مهر داد که به موجب آن، «آژانس جهانی فرانکفونی» (AUF) و «رادیو بین المللی فرانسه» (RFI) مشترکا اقدام به راه‌اندازی جایزه‌ای ادبی برای جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای عضو این آژانس کردند.

چاپ کتابی درباره پیامبر در فرانسه

سومین خبر این هفته از فرانسه را هم رایزنی فرهنگی ایران به مهر داد. انتشارات «آلبن میشل» Ablin Michel کتابی تحت عنوان «محمد اروپایی؛ تاریخ معرفی سیمای پیامبر در غرب» اثر جان تولان John Tolan با ترجمه سیسیل دنیارد Cécile Deniard را در سپتامبر ۲۰۱۸ در پاریس به منتشر کرد. 

صدرنشینی کتاب‌های ادبی در جمع پرفروش‌های فرانسه

آخرین خبر ادبی از کشور فرانسه که این هفته منتشر شد، از صحبت‌های رئیس مرکز ملی کتاب این کشور استخراج شد. به این ترتیب،‌ براساس آماری که مرکز ملی کتاب فرانسه منتشر کرد، حوزه آثار ادبی فروش ۶۰۲ میلیون یورو دارد یعنی ۷/۲۲ درصد بازار کتاب فرانسه را به خود اختصاص داده است.

چاپ کتاب «اسلام و مسلمانان» در آلمان

طبق خبری که این هفته منتشر شد، کتاب «اسلام و مسلمانان» نوشته هانا نوری جوزووآ Hanna Nouri Josua در آلمان منتشر شد.

اعلام میزان امانت کتابخانه‌های ژاپن در سال ۲۰۱۷

براساس اطلاعاتی که رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن این هفته، آن را در اختیار سایت «تاریخ ما» قرار داد، بر اساس آمار انجمن کتابخانه‌های ژاپن، در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۴۲،۸۲۰،۰۰۰ کتاب در کتابخانه‌های عمومی این کشور  وجود داشته که حدود ۶۹۱،۴۷۰،۰۰۰ بار امانت داده شدند. هرچند که این رقم با رکورد ۷۱۰ میلیون بار امانت سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ فاصله دارد اما بسیار بالا است .این آمار از سال ۱۹۹۳ که این انجمن آمارگیری را شروع کرد سیر صعودی داشته است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.