دست زیاده‌خواهان از ورزش همدان کوتاه شود/لزوم ترسیم چشم‌انداز

سایت «تاریخ ما» – گروه استان‌ها: بعد از نزدیک به ۴ سال و تمامی زمزمه‌هایی که وجود داشت بالاخره رسول منعم بار خود را بست و از ورزش استان همدان رفت تا سکان هدایت دستگاه ورزش دیار هگمتانه در میان تمام گزینه‌هایی که مطرح بود به محسن جهانشیر از استان سمنان واگذار شود.

با روی کار آمدن مدیریت جدید و فعالیتی که وی در این مدت بسیار کوتاه انجام داده و رفت‌وآمدهایی که به شهرستان‌ها داشته مشخص شده که تا به اینجا وی فردی پرانگیزه و پرتلاش است و همین موضوع باعث شده تا جامعه ورزش استان همدان امیدهایی به پویای ورزش استان همدان داشته باشند.

طبق بررسی ها همواره در تمام مدیریت‌های گذشته همدان جزو استان‌های بسیار مستعد ازنظر ورزش قهرمانی و حضور موفق در بازی‌های فراملی همچون بازی‌های آسیایی و المپیک بوده و تمام این افتخارات باعث می‌شود کار مدیری که به پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین سفر می‌کند مشکل باشد.

لزوم رفع ضعف‌های موجود در بعضی از هیئت‌های ورزشی

امروز انتظارت از محسن جهانشیر مدیرکل جدید ورزش و جوانان استان بسیار بالا است و باید این راه را باقدرت و توان بیشتری ادامه دهد و ضعف‌هایی که در بعضی از هیئت‌ها و نقاط ورزش استان همدان دیده می‌شود را برطرف کند تا بتواند رضایت جامعه ورزش را به دست آورد.

دو نکته مثبت که می‌توان در این مدیر دید اول جوانی و پرانگیزه بودن این مدیر است اما با توجه به اینکه سابقه مدیریتی نداشته به‌طورقطع دنبال رزومه سازی برای خود خواهد بود و همدان می‌تواند شروع کار و سکوی پرتابی برای وی باشد؛ استانی که از همه نظر ظرفیت بسیار بالایی دارد و می‌توان گفت به خوبی فضای کار در همدان برای این مدیر جوان وجود دارد.

اما در سال‌های اخیر وجود زیاده‌خواهانی در دستگاه ورزش و جامعه ورزش استان همدان باعث شده تا هرچه قدر تلاش هم در ورزش استان انجام می‌شود این تلاش‌ها به چشم نیاید و یکی از خواسته‌های اصلی و مهم ورزشکاران، جامعه ورزش و پیشکسوتان ورزش برچیدن دست این زیاده خواهان است.

پرواضح است که این امر محقق نمی‌شود مگر با حضور مشاوران ورزشی فعال و کارکشته در کنار مدیرکل جدید ورزش و جوانان استان که در همدان نیز افراد و ظرفیت‌های توانمندی در این زمینه وجوددارد که باید از توان این افراد استفاده شود.

محسن جهانشیر باید از مشاوران توانمند استفاده کند تا بتواند فضای ورزشی استان همدان را به خوبی بشناسد کمااینکه ورزش استان همدان باید سند چشم‌انداز داشته باشد تا بر اساس آن برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

نظارت خاصی بر هیئت‌های ورزشی استان وجود ندارد

از سوی دیگر نظارت خاصی بر هیئت‌های ورزشی استان وجود ندارد و حال و اوضاع هیئت‌های ورزشی استان خوب نیست و باید به این هیئت‌ها ورود کرد، همچون هیئت کشتی که با انواع اقسام حاشیه دست‌به‌گریبان بوده و چندین ماه است که توسط سرپرستی اداره می‌شود.

همچنین روسای بعضی از هیئت‌های ورزشی اصلاً در همدان وجود ندارند، رئیس هیئت‌هاکی هفته‌ای یک‌بار به همدان می‌آید، رئیس هیئت اتومبیلرانی ساکن همدان نیست و بسیاری از روسای هیئت‌های ورزشی که چون دارای پست‌های مهم هستند برای هیئت به هیچ‌وجه وقتی نمی‌گذارند و باید این رویه تغییر کند.

در واگذاری سالن‌های ورزشی نیز نا عدالتی‌های زیادی وجود دارد که همین موضوع اعتراضاتی را به وجود آورده و باید به این موضوع نیز به‌طور جدی ورود شود که در همین خصوص به سراغ چند نفر از جامعه ورزش استان رفتیم تا نظرات آن‌ها را جویا شویم.

بازنگری در چیدمان کارمندان دستگاه ورزش

رئیس هیئت بوکس استان همدان در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» با اشاره به نیازهای اصلی جامعه ورزش و درخواست‌های آن‌ها از مدیرکل جدید اظهار داشت: مدیریت قبلی اداره کل ورزش و جوانان همدان ثبات تصمیم‌گیری نداشت و همین موضوع ضربه‌های زیادی به ورزش استان زد؛ ما با وعده وعید کارمان راه نخواهد افتاد و باید مدیرمان خودش تصمیم‌گیرنده باشد و اطرافیان روی تصمیمات مدیر تأثیرگذار نباشد.

داوود دوامی افزود: اگر به‌طور مثال یک نفر با بنده مشکل دارد و به دنبال تخریبم است نباید صحبت‌های وی باعث تغییرات در تصمیمات شود؛ چیزی که در مدیریت قبل کاملاً مشهود بود و باید این رویه تغییر کند.

رئیس هیئت بوکس استان همدان بابیان اینکه چیدمان کارمندان دستگاه ورزش نیاز به بازنگری دارد، گفت: باید در ابتدا مدیرکل جدید ورزش و جوانان استان یک بازنگری در ارکان اداره کل ورزش و جوانان انجام دهد؛ خیلی از کارمندان این دستگاه واقعاً سرجای خود نیستند و طرف با رشته جامعه‌شناسی حسابدار این دستگاه است و باید یک بازنگری شود که آیا کسانی که پست گرفته اند نسبت به تخصصشان بوده یا با رابطه و فرمایشی بوده است.

دوامی خاطرنشان کرد: به جرات می‌توانم بگویم نصف کارمندان این دستگاه سر جای خود نیستند و پست‌هایی بوده که به آن‌ها اهداشده و باید مدیرکل جدید به این موضوع ورود پیدا کند کمااینکه برخوردها با ارباب‌رجوع نیز درست نیست.

وی با اشاره به توجه به هیئت‌های پرتلاش بیان کرد: ورزشکار ما در مسابقات المپیاد کشوری مدال طلا کسب کرد اما یک نفر حال ورزشکار ما را در دستگاه ورزش نپرسید در صورتی که در خیلی از استانها مراسم تجلیل از مدال‌آوران المپیاد برگزار شد.

رئیس هیئت بوکس استان همدان عنوان کرد: در بحث تخصیص اعتبارات باید شایسته‌سالاری وجود داشته باشد چراکه دو سال است مسابقات نوجوانان کشوری را برگزار می‌کنیم و من قول می‌دهم سال آینده همدان قهرمان ایران شود اما ما هرساله با وعده وعید جلو رفتیم درنهایت نیز پشت ما را خالی کردند.

ورزش همدان از چندقطبی بودن خارج شود

وی بابیان اینکه مدیرکل جدید باید ورزش همدان را از این شرایط نجات دهد، گفت: ورزش همدان باید از چندقطبی بودن خارج شود چند روز پیش وی به تمرینات تیم فوتبال پاس رفته‌است اما واقعاً پاس چه خروجی برای استان داشته در حالی که کشتی همدان نابودشده و بسیاری از تیم‌های این رشته در رده‌های مختلف اعزام نمی‌شوند.

دوامی درخواست کرد: مدیرکل جدید به تک‌تک هیئت‌های ورزشی سر بزند و جلساتی در دفاتر خود با هیئت‌های ورزشی برگزار کند.

حضور بخشی خصوصی در ورزش همدان بسیار ضعیف است

مدیر باشگاه سلامت همدان نیز در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» با اشاره به خواسته‌های جامعه ورزش از مدیرکل جدید دستگاه ورزش اظهار داشت: استفاده از افراد متخصص و دارای ایده و نه با سفارش در مسند ریاست هیئت‌های ورزشی از نکات بسیار مهم است، نه اینکه ریاست هیئت‌ها با مناصب اداری که این افراد دارند به نحوی بده بستان ‌شود.

علی ثقفی افزود: امروز می‌بینیم در بسیاری از هیئت‌های ورزشی افرادی رئیس هیئت هستند که سابقه‌ای ندارند و اداره هیئت‌ها را به دستشان گرفته‌اند که باید این رویه تغییر کند.

رئیس سابق هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان با اشاره به رعایت عدالت در توزیع اعتبارات گفت: وقتی هیئتی هست که سالن ورزشی به آن واگذارشده و این باعث شده به نوعی منبع درآمدی برای آن باشد دیگر نباید در زمان توزیع اعتبارات به این هیئت بیشتر از هیئتی اعتبار تعلق بگیرد که هیچ سالن و اماکن ورزشی و درآمدی در اختیار ندارد.

ثقفی خاطرنشان کرد: همچنین در این چند سال اخیر فضایی در بین کارمندان اداره کل ایجادشده بود که انگیزه کار بیشتر و خلاقیت نداشتند که باید حالت رخوت از اداره کل رفع شود.

وی با اشاره به لزوم توجه به بخش خصوصی بیان کرد: یکی از ضعف‌هایی که ورزش استان همدان دارد این است که بخش خصوصی فعالی ندارد و در حال حاضر در خیلی از هیئت ها مسابقات داخلی استانی نداریم چون باشگاهی وجود ندارد و لازم است بخش خصوصی را تشویق کنند تا در عرصه ورزش حضور پیدا کنند.

مدیر باشگاه سلامت همدان عنوان کرد: مدیرکل جدید ورزش و جوانان استان همدان باید بیشتر در دل جامعه ورزش حضور پیدا کند.

دستگاه ورزش به ورزش محلات بی‌تفاوت بوده است

رئیس کمیته فوتبال محلات همدان نیز در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» با اشاره به خواسته‌های خود از مدیرکل جدید اظهار داشت: متأسفانه در این سال‌ها دستگاه ورزش به ورزش محلات بی‌تفاوت بوده و علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که انجام دادیم نتوانستیم یک اتاق فکر مشترک با این دستگاه داشته باشیم باوجود اینکه هدف ما هم در راستای رشد ورزش استان است.

سعید پناه‌آبادی افزود: حلقه مفقوده‌ای بین ورزش محلات و دستگاه ورزش استان وجود دارد که باید مدیرکل جدید ورزش و جوانان این حلقه را متصل کند چون ما بازوان دستگاه ورزش در رشد ورزش در شهر همدان هستیم.

وی با اشاره به استفاده از امکانات دستگاه ورزش گفت: در حال حاضر سپاه استان برای برگزاری مسابقات سالنی ۴ سالن ورزشی خود را در اختیار ما قرار داده اما دستگاه ورزش که متولی اصلی این امر است همچنان باید برای گرفتن یک سالن هزار بار نامه‌نگاری و خواهش کنیم و در آخر هم هزینه سالن را از جیب شخصی خودمان پرداخت کنیم.

پناه‌آبادی خاطرنشان کرد: انتظار داریم ورزش محلات همدان نیز بتواند از سالن‌های ورزشی و امکان و امکانات دستگاه ورزش به‌طور رایگان استفاده کند چون هدف ما هم در راستای رشد ورزش استان است.

وی با اشاره به لزوم تغییر نگاه به ورزش محلات بیان کرد: امروز جامعه ورزش محلات یک جامعه بیش از ۵ هزاری نفری در همدان بوده که ظرفیت بزرگی دارد و باید دستگاه ورزش و مدیرکل ورزش و جوانان به این جامعه چند هزارنفری توجه کنند.

رئیس کمیته فوتبال محلات همدان عنوان کرد: امیدواریم مدیرکل ورزش و جوانان استان تعامل بیشتری با ورزش محلات داشته باشند.

حال ورزش همدان خوب نیست

یکی از جوانان همدانی نیز با اشاره به خواسته‌های های جامعه جوان و ورزشکار استان از مدیرکل جدید اظهار داشت: متأسفانه پویایی و نشاط در ورزش استان همدان نسبت به سال‌های گذشته وجود ندارد چراکه روزگاری ما در رشته‌های مختلف کشتی، والیبال، بسکتبال، فوتسال، هندبال و بسیاری از رشته‌های دیگر در لیگ‌های مختلف کشور تیم داشتیم اما امروز تمام این تیم‌ها یکی پس از دیگری منحل شده و نابودشده‌اند.

علی بخشی پور افزود: تمام این تیم‌ها هفته‌ای یک‌بار نشاط و شادابی را در بین جوانان فراهم می‌کرد اما در حال حاضر ورزش هم هیچ تیم شاخصی در سطح کشور ندارد به غیر از تیم‌های فوتبال پاس و شهرداری که در این سال‌ها به غیر فشار روانی چیزی برای مردم همدان نداشته اند که البته تیم شهرداری هم به دستگاه ورزش مربوط نیست.

وی بابیان اینکه امروز کشتی همدان و بسیاری از رشته‌های مطرح دیگر نابود شده‌اند، گفت: روزگاری سالن ابن‌سینا برای مسابقات لیگ کشتی جای سوزن انداختن نداشت اما امروز هیچ خبری به غیر از حاشیه کشتی در استان همدان وجود ندارد و ورزش اول استان همدان در دست نا اهلانش در حال نابودی است.

بخشی پور خاطرنشان کرد: امروز باید گفت واقعاً حال ورزش استان همدان خوب نیست و همه رشته‌های ما عقب‌گرد داشته‌اند و هیچ پیشرفتی را شاهد نبوده ایم.

این جوانان همدانی بابیان اینکه خواسته جامعه جوان ورزش همدان بازگشت شادابی و پویایی به ورزش استان است، بیان کرد: در ابتدا باید ورزش اول استان کشتی؛ از این شرایط خارج شود همچنین ما نیازمند یک تیم در کشتی، والیبال و رشته‌های پرطرفدار برای ورزش استان همدان هستیم.

وی عنوان کرد: اوضاع‌واحوال تیم فوتبال پاس که یک برند بزرگ برای ورزش استان همدان محسوب می‌شود نیز باید زیر نظر گرفته شود تا به جایگاه واقعی خود بازگردد.

در پایان گفتنی است؛ امیدواریم با حضور محسن جهانشیر مدیرکل جدید ورزش و جوانان دوباره شاهد رشد و ارتقا و پویایی ورزش استان همدان باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.