ایسپا؛ مرکزی برای رصد و تشخیص چالش‌های جامعه پیش از بحران

عفت خسروی زادنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما گفت: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور، رفع نیازهای سازمان ها و نهادهای تصمیم گیر، ضرورت توجه به افکارعمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاه‌های شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه‌های مختلف، یکی از مراکز وابسته به جهاددانشگاهی است که از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیر مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 2700 طرح نظرسنجی در کشور انجام شده است، بیان کرد: ثمره تلاش‌های دو دهه ایسپای خراسان جنوبی از بدو تاسیس تاکنون بیش از 300 طرح نظرسنجی استانی، منطقه ای و ملی در این استان بوده است.

خسروی زادنبه با اشاره به اینکه ایسپا مرتب در حال رصد جامعه است و از این طریق می‌تواند به تشخیص چالش‌های جامعه در حوزه‌های مختلف پیش از آن که این چالش‌ها تبدیل به بحران شود، بپردازد، افزود: مرکز افکارسنجی سعی می‌کند نقش علمی موثری در برنامه‌ها و طرح‌های راهبردی ملی متناسب با تخصص خود ایفا کند و در این راه همواره سعی دارد که خود را به دانش روز نظرسنجی مجهز کند و دقت‌های روش‌شناختی خود را افزایش دهد تا با کمترین خطای ممکن بتواند این وظیفه و رسالت خود را  به سرانجام برساند.

وی تصریح کرد: ایسپا در طول ۱۸ سال فعالیت خود تلاش کرده که صدای مردم و صدای کسانی باشد که ممکن است تریبونی برای بیان خواسته‌های خود نداشته باشند و توانسته نقش رساندن صدای مردم به مسئولان کشور را ایفا کند.

وی ادامه داد: در واقع نظرسنجی که کار تخصصی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران است این کارکرد را دارد که افکار عمومی را در خصوص مسائل مختلف برای نهادهای مربوطه منعکس کند و اطلاعات لازم را برای تصمیم‌گیری در اختیار آن‌ها قرار دهد.

مدیر مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه نظرسنجی یک امر دموکراتیک است، افزود:  نظرسنجی کمک می‌کند که شهروندان با ارائه نظرات خود در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند.

خسروی زادنبه، با اشاره به اینکه نظرسنجی‌ها و پیمایش‌های اجتماعی امروز تبدیل به ابزار معاینه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در جوامع مختلف شده است، تصریح کرد:  درصورتی که نظرسنجی با روش علمی انجام شود ضمن شناسایی واقعیت‌های اجتماعی می‌تواند در فرآیند توسعه، نقش راهنما برای برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و سیاست‌گذاری‌های بلندمدت را داشته باشد.

خسروی با بیان اینکه سعی می‌کنیم تا جایی که بتوانیم مشارکت دستگاه های دولتی و خصوصی را جذب کنیم، افزود: ایسپا مرتب در حال رصد جامعه است و از این طریق می‌تواند به تشخیص چالش‌های جامعه در حوزه‌های مختلف پیش از آن که این چالش‌ها تبدیل به بحران شود، بپردازد.

وی با اشاره به اینکه مرکز افکارسنجی سعی می‌کند نقش علمی موثری در برنامه‌ها و طرح‌های راهبردی ملی متناسب با تخصص خود ایفا کند، بیان کرد: در این راه همواره سعی دارد که خود را به دانش روز نظرسنجی مجهز کند و دقت‌های روش‌شناختی خود را افزایش دهد تا با کمترین خطای ممکن بتواند این وظیفه و رسالت خود را  به سرانجام برساند.

وی یادآور شد: دانشجویان می‌توانند با ایسپا به صورت پاره وقت و با دریافت‌ آموزش‌های پرسش‌گری، همکاری داشته باشند.

پایان خبر / تاریخ ما 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.