گسترش سایه جنگ داخلی در افغانستان و تجزیه ارضی آن

پیر محمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما در ارتباط با تحولات اخیر در افغانستان  از جمله آغاز فرایند خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور و در پیش بودن نشست استانبول اظهار کرد: در مورد تحولات جاری در افغانستان دو نگاه وجود دارد از جمله اینکه با آغاز خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، احتمالا طالبان در نشست استانبول  شرکت کند و طرح مسکو، توافق آمریکا با طالبان و طرح دولت مرکزی افغانستان  در مورد آینده  این کشور و تحقق روند صلح، با یکدیگر ادغام شوند و راه حل میانه ای برای مسئله افغانستان ایجاد شود، راه حلی که تضمین بین‌المللی و منطقه‌ای دارد و  سازمان ملل نقش مهمی را در جریان اجرای آن ایفا می‌کند .

وی ادامه داد: از طرفی دیگر طالبان اعلام کرده است تا زمانی که آمریکا به طور کامل از افغانستان خارج نشود در هیچ نشستی شرکت نمی کند و در همین چارچوب اقدام به انجام عملیات هایی در نقاط مختلف افغانستان کرده و تلاش دارد که نقاط جدیدی از این کشور را تصرف کند. در این ارتباط یک بحثی به وجود می آید که طالبان در غیاب آمریکایی‌ها یک راه حل نظامی را در پیش بگیرد، به کابل حمله کند و بخواهد به زور قدرت را در دست بگیرد.

 این کارشناس مسائل شبه قاره خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد این موضوع با واکنش دولت مرکزی افغانستان و دیگر گروه ها در این کشور مواجه خواهد شد و در آن صورت احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور وجود دارد و این پیش‌بینی نیز وجود خواهد داشت که نیروهای مسلح در افغانستان نیز با توجه به اینکه از اقوام مختلفی ایجاد شده اند دچار تجزیه قومی شوند. اتفاقی که پیش از این نیز شاهد آن بودیم. بنابراین این خطر وجود دارد که طالبان بخواهد برای پیشبرد اهداف خود در افغانستان به زور متوسل شود و برخی از نشانه های آن نیز وجود دارد و این نیز می تواند زمینه را برای جنگ داخلی و تجزیه ارضی افغانستان و تقسیم آن به دو کشور پشتونشین و کشور خراسان تقسیم کند که البته این موضوع بستگی دارد به توافقات پشت پرده ای که بین آمریکایی ها و روس ها صورت می گیرد؛ چرا که به نظر می رسد روس ها با توجه به اهداف و موقعیت ژئوپلتیک که در آن به سر می‌برند بدشان نمی آید که این اتفاق رخ دهد و در نهایت باید دید که در پشت پرده چه اتفاقی می افتد.

ملازهی با بیان اینکه از طرف دیگر این احتمال نیز وجود دارد که آمریکایی ها در راستای اجرای طرح خاورمیانه بزرگ کلید تجزیه کشورهای منطقه به کشورهای کوچکتر را آغاز کنند و اگر اجرای چنین سیاستی آغاز شود این موضوع فقط محدود به افغانستان نخواهد بود،  اظهار کرد : البته بحث دیگری نیز وجود دارد که طالبان به کابل حمله نکند و برای گرفتن امتیازاتی بیشتر دست به انجام اقداماتی بزند ولی حمله به کابل در دستور کار نباشد تا از این طریق بر اثر فشارهای وارده بتواند از دولت مرکزی افغانستان امتیازات بیشتری بگیرد.

این کارشناس مسائل شبه قاره افزود: در این فرآیند طالبان از برتری نظامی خود به عنوان اهرم فشار استفاده می کند ولی به کابل حمله نمی کند و تا وقوع جنگ داخلی به پیش نمی روند ولی تلاش می کنند که در نشست استانبول حداکثر امتیاز را بگیرند و در مرحله اول به دنبال این خواهند بود که در قدرت شریک شوند.

وی با بیان اینکه کشورهایی چون ایران، پاکستان با تجزیه افغانستان موافقت نخواهند کرد در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: باید به این موضوع نیز توجه داشت که تفکرات  طالبان در بخشی از جامعه افغانستان که سنتی است دارای پذیرش است.

ملازهی  با بیان اینکه در نشست استانبول اگر به صورت مناسب پیش برود باید  یک توافق داخلی، منطقه ای و بین المللی در افغانستان صورت بگیرد، گفت : در این فرآیند سازمان ملل نیز نقش مهمی را می تواند ایفا کند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.