نیکنام برنامه‌های کتابخانه‌های تهران را تشریح کرد

به گزارش سایت «تاریخ ما»، علی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران به تشریح برنامه‌های این اداره کل در ایام بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان پرداخت وگفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران همگام با سایر نهادها و ارگان‌های مسئول با اجرای ۸۴۰ برنامه متنوع فرهنگی در خدمت اعضا و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود. این برنامه‌ها که برای پاسداشت روزهای امیدبخش پیروزی انقلاب اسلامی و یادآوری خاطره ایثار، همدلی، اتحاد، وحدت، مقاومت و در ‌نهایت پیروزی مقتدرانه ملت سربلند ایران اسلامی برپا می‌شود، فعالیت‌های گوناگونی نظیر دیدار با خانواده معظم شهدای انقلاب اسلامی، عطر افشانی و غبار روبی مزار شهدا و حضور حداکثری کتابداران در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن و برپایی غرفه در آن روز  و… را در سطح استان در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اهمیت این رویداد مهم را یادآور شد و گفت: از آذرماه سال جاری جلساتی با هدف برنامه‌ریزی جهت برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های دهه مبارک فجر در استان برگزار شد و پس از بررسی و تجمیع نظرات کارشناسان ستادی، مصوب شد برنامه‌های فرهنگی دهه فجر امسال در سه سطح برنامه‌های استانی، شهرستانی و کتابخانه‌ای به مرحله اجرا درآید.

نیکنام ادامه داد: با توجه به فراخوانی که به کتابخانه‌های عمومی ارسال شد،  بیش از ۸۴۰ برنامه فرهنگی گردآوری شد که عمدتا برای کودکان، نوجوانان، بانوان و خانواده انجام خواهد شد. این ۸۴۰ برنامه در سطح کتابخانه‌های عمومی و در همه بخش‌های استان ویژه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اجرایی می‌شود.

برنامه‌های شاخص اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران به این شرح ‌اند:

در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور پاسداشت خدمات فرهنگی نویسندگان متعهد و انقلابی کشورمان، طرح چهل قلم با تجلیل از جعفر ابراهیمی و مجید ملامحمدی، از نویسندگان برجسته حوزه کودک و نوجوان امروز یکشنبه ۱۴ بهمن و تجلیل از محمدرضا سنگری و موسی حقانی در تاریخ ۲۴ بهمن با حضور مسئولین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استانداری، فرمانداری و مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی محقق حلی تهران برگزار خواهد شد.

همچنین نقد و بررسی کتاب «ال لام خمینی» نوشته هدایت الله بهبودی نیز روز ۲۷ بهمن به همت اداره کل کتابخانه ها برگزار خواهد شد.

افتتاح و بازگشایی کتابخانه‌ها

همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سه باب کتابخانه عمومی به نام‌های باباطاهر شهر تهران، شیخ کلینی در شهرستان ری و شهید بهشتی در شهرستان بهارستان پس از انجام عملیات بازسازی و تجهیزات افتتاح و بازگشایی خواهند شد.

بر همین اساس آیین بازگشایی کتابخانه شیخ کلیلی شهرستان ری روز سه شنبه ۱۶ بهمن و کتابخانه عمومی باباطاهر روز چهارشنبه ۱۷ بهمن با حضور مسئولین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مسئولین ملی و استانی برگزار خواهد شد.

حضور در نمایشگاه دستاوردهای چهل سالگی انقلاب اسلامی

اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با هدف معرفی دستاوردهای خود در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با راه‌اندازی غرفه‌ای در نمایشگاه دستاوردهای چهل سالگی انقلاب در باغ موزه دفاع مقدس شرکت کرد و به معرفی خدمات و کتابخانه‌های عمومی پرداخته است.

برگزاری ۱۳۵ برنامه با محوریت انقلاب و شخصیت شناسی امام خمینی(ره)

معرفی و قصه‌خوانی کتاب به انتخاب کتابداران، یکی از برنامه‌های این ایام خواهد بود؛ در این راستا به منظور شناساندن اهداف ، آرمان‌ها و رسالت انقلاب اسلامی و بیان ساحت عرفانی، سیاسی، اخلاقی و… شخصیت امام راحل(قدس سره) متناسب با اقشار مختلف، کتابداران عزیز بهترین‌ کتاب‌ها از میان کتاب‌های موجود در کتابخانه را متناسب با رده‌های مختلف سنی از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگسال انتخاب و نسبت به معرفی آن‌ها به اعضای محترم اقدام می‌کنند.

برگزاری ۲۱۰ جلسه کتاب‌خوان با حضور نویسندگان بومی حوزه انقلاب

تشکیل ۲۱۰ جلسه کتاب‌خوان در دو بخش۱۵۰ نشست کتابخانه‌ای و ۶۰ نشست  مدرسه‌ای ویژه این مناسبت، از دیگر برنامه‌های دهه مبارک فجر خواهد بود. بر این اساس مسئول و کتابداران تمام کتابخانه‌های عمومی سطح استان با دعوت از اعضای خود اقدام به برگزاری نشست‌های کتابخوان خواهند کرد و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی با به اشتراک‌گذاری بهترین کتاب با موضوع انقلاب اسلامی و امام خمینی(قدس سره) به ترویج و تبلیغ مطالعه در میان عموم مردم می‌پردازند.

نشست کتابخوان مدرسه ای دیگر فعالیتی است که به همت مسئول و کتابداران برگزار خواهد شد و در این خصوص با رایزنی صورت گرفته با مدارس نزدیک کتابخانه اقدام به برگزاری نشست کتابخوان با حضور دانش آموزان می نمایندکه در این نشست ها دانش آموزان بهترین  و دوست داشتنی ترین کتاب  مورد علاقه خود با موضوع انقلاب را به دوستانشان معرفی خواهند کرد.

برگزاری بیش از ۲۹ نشست نقد و بررسی و رونمایی کتاب

فعالیت دیگری که به صورت نظام‌مند در استان تهران برگزار می‌شود موضوع نقد کتاب است که بر این اساس طی این ایام بیش از ۲۰ نشست نقد و بررسی کتاب با حضور مولفان و منتقدان در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان برگزار می‌شود.

با هماهنگی‌های انجام شده با ناشران و مولفان درباره کتاب‌های تازه منتشر شده یا در دست انتشار،  ۹ مراسم رونمایی از کتاب نیز با حضور مولفان آثار در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار خواهد شد.

برنامه‌های آموزشی و مشاوره در کتابخانه‌ها

همزمان با این ایام بیش از ۷۶ نشست آموزشی با حضور اساتید برجسته حوزه روانشناسی و مباحث مذهبی در کتابخانه‌های استان ویژه تمام رده‌های سنی نوجوان، جوان و بزرگسال برنامه و اجرا خواهد شد که عموم علاقمندان می‌توانند به صورت رایگان از این کلاس‌ها بهره‌مند شوند.

 اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی برای تمام رده‌های سنی 

همزمان با ایام الله دهه فجر ویژه برنامه‌های مناسبتی از جمله  ۷۵ مسابقه کتابخانه‌ای شامل روزنامه دیواری، نقاشی، ساخت کاردستی و…در کتابخانه‌های عمومی سطح استان برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد. مسابقه نقاشی از ورود تاریخی حضرت امام و قصه‌گویی در بخش‌های کودک کتابخانه‌ها، شعر خوانی و روایتگری انقلاب، بازنمایی منابع موجود در کتابخانه‌ها با برگزاری نمایشگاه کتاب از آثار موجود در کتابخانه با موضوع انقلاب و امام خمینی(قدس سره)؛ تبلیغات محیطی شامل فضاسازی و استقبال کتابخانه‌ها از فجر انقلاب اسلام ، برگزاری عصر شعر  از دیگر برنامه‌های کتابخانه‌هاست.

 برپایی غرفه در راهپیمایی ۲۲ بهمن

اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های استان تهران با راه‌اندازی غرفه‌ای در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن اقدام به برگزاری برنامه‌های نظیر معرفی کتابخانه‌های عمومی، برگزاری مسابقات فرهنگی متنوع نظیر نقاشی و ثبت نام رایگان در خدمت عموم مردم خواهد بود و کتابداران استان نیز به منظور تجدید پیمان با آرمان‌های امام راحل(ره)، با حضور حداکثری و هماهنگ خود در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن، در این حرکت افتخارآفرین مردمی حضور خواهند بود.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران گفت: امیدواریم به سهم خودمان نقشی هر چند کوچک در بزرگداشت پیروزی انقلاب بویژه در ایام الله دهه فجر داشته باشیم.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.