جزئیات زکات فطره و کفاره توسط دفتر مقام معظم رهبری اعلام شد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما،حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضایی افزود: برای افرادی که برنج ایرانی مصرف می‌کنند هر نفر حدود ۱۰۰ هزار تومان و برای کسانی که برنج خارجی مصرف می‌کنند هر نفر ۷۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که در پرداخت زکات فطره تشخیص قوت غالب چگونه است، اظهار کرد: رعایت قوت غالب الزامی ندارد و امروزه عمده مصارف و قوت غالب مردم جهان نیز گندم است بنابراین توجه به قوت غالب الزامی نیست، اما بهتر است کسانی که مصرف اصلی شان برنج است برنج را در نظر بگیرند.

حجت‌الاسلام رضایی گفت: مثلا برای یک خانوار ۵ نفره زکات فطره هر نفر با احتساب گندم می‌شود ۱۰۰ هزار تومان که البته زکات در قالب هم اصل جنس و یا تبدیل آن به پول، چه به صورت دستی و چه به صورت کارت به کارت مانعی ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین محمدرضایی گفت: زمان پرداخت زکات فطره از غروب شب عید تا ظهر روز عید فطر است، اما کسانی که نماز عید فطر به جا می‌آورند تا قبل از نماز آن را باید پرداخت کنند.
مسئول بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری درباره شرایط پرداخت کفاره نیز افزود: طبق فتاوای غالب مراجع زکات فطره باید به فرد نیازمند شیعه پرداخت شود، اما پرداخت زکات فطره به مسلمانان غیرشیعه ایرادی ندارد.

حجت‌الاسلام رضایی افزود: کفاره دو نوع عمد و غیرعمد مطرح است. برای فردی که هر روزه را به عمد بی اعتنایی کرده و روزه نگرفته است شصت مُدِ طعام باید به فقرا و نیازمندان طعام دهد و هر مُدِ ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است بنابراین شصت مد طعام سیصد هزار تومان برای یک روز کفاره عمد می‌شود، اما برای یک روزه کفاره غیر عمد نیز یک مُدِ طعام یا ۵ هزار تومان معیار است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.