دهلران با ۴۰۰ اثر تاریخی قطب باستان شناسی ایلام است

فرج فاضلی در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» اظهار داشت: شهرستان کهن دهلران با بیش از ۴۰۰ اثر باستانی و تاریخی به عنوان گذرگاه تاریخ در شکل گیری و استقرار جامعه بشری و تشکیل تمدن ها نقش بسزایی داشته است. 

وی بیان داشت: تپه علی کش با قدمت هشت هزار سال پیش از میلاد یکی از آثار تاریخی مهم شهرستان دهلران است، این تپه یکی از این آثار تاریخی است که تاکنون سه دوره فرهنگی در آن شناسایی شده است.

وی گفت: کارشناسان باستان شناسی معتقدند که جوامع اولیه بشری در این مکان تارخی شکل گرفته است.

مدیر میراث فرهنگی دهلران اظهار داشت: به دلیل وجود تپه هایی که در شهرستان دهلران وجود دارد و طی مطالعات انجام گرفته، این شهرستان به عنوان بهشت باستان شناسان به خصوص در دوران پیش از تاریخ قلمداد می شود.

وی افزود: تپه علی کش یکی از آثار تاریخی کشور است که در هفت  کیلومتری شمال غربی شهر موسیان قرار گرفته است، در این تپه سه دوره فرهنگی شامل بزمرده و علی کش و محمد جعفر مربوط به هفت هزار سال پیش از میلاد شناسایی شده است.

وی افزود:  سال ۱۳۵۷ پیش پروفسور فرانک هول از برجسته ترین کاوش گران دنیا با کاوش در این تپه تاریخی ثابت کرد که این تپه مرکز شروع انقلاب نوسنگی در دنیا بوده است.

وی تصریح کرد: فرانک هول باستان شناس و کاوشگر در این خصوص گفته بود در تپه علی کش بقایای و دوره هایی قبل از تولید سفال وجود دارد، همچنین این تپه مرکز اولیه شروع کشاورزی، دامپروری است.

فاضلی عنوان کرد: در سال های اخیر نیز برای حفظ و حراست از این اثر تاریخی اقدامات خوبی انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: ۱۸۰ میلیون تومان برای کاوش و فنس کشی تپه علی کش در نظر گرفته شده است.

این اثر تاریخی در سال ۷۹ با شماره ۲۹۷۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.