برگ‌های زرین انقلاب در حوزه سلامت گلستان/ افزایش امید به زندگی

سایت «تاریخ ما»، گروه استان ها- اعظم محبی: بر همگان روشن است که ارتقاء سطح سلامت و فراهم آوردن شرایطی برای دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات بهداشتی درمانی مناسب یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی ایران است. در این راستا از همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب حفظ، تأمین و ارتقاء سلامت مردم جامعه سرلوحه فعالیت مسئولان کشور قرار گرفت.

تأمین نیروی انسانی ماهر، تشکیل شبکه بهداشتی- درمانی، تاسیس مراکز درمانی و ساخت بیمارستان‌ها، خودکفایی در تولید داروهای مورد نیاز مردم، ارتقاء سطح آموزش و پژوهش پزشکی و غیره از جمله برنامه‌ها بود.

حضور پزشکان خارجی از جمله هندی، بنگلادشی و پاکستانی در کشور، گویای این واقعیت بود که قبل از انقلاب کشور در بسیاری از حوزه های سلامت با مشکلات عدیده ای روبرو بوده است.

اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی ایران، نه تنها پزشک خارجی در بیمارستان ها حضور ندارند، بلکه با گسترش زیرساخت ها و تربیت نیروی انسانی ماهر ظرفیت پذیرش و درمان بیماران سایر کشورها منطقه هم فراهم شده است.

بهبود شاخص ها

در گلستان هم رشد قابل ملاحظه و چشمگیری در زمینه بهداشت و درمان اتفاق افتاد، برای اطلاع از این دستاوردها با رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفتگو کردیم، عبدالرضا فاضل به خبرنگار «تاریخ ما» گفت: با توجه به رشد جامعه پزشکی شاخص‌های بهداشت و درمان در جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته، بهبود فراوانی یافته است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی گلستان فعالیت آموزشی خود را از سال ۱۳۴۶ با نام آموزشکده بهیاری بویه در منطقه گرگان و دشت آغاز کرد و در سال ۱۳۶۷ به دانشکده پرستاری تغییر نام داد. در سال ۱۳۷۲ این دانشگاه از دانشگاه علوم پزشکی مازندران جدا و دانشکده علوم پزشکی گلستان تاسیس شد که در سال ۱۳۷۶ با تشکیل استان گلستان به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان تغییر نام یافت.

فاضل ادامه داد: هم اکنون در زیرمجموعه دانشگاه ۱۳ شبکه بهداشت و درمان در شهرهای مختلف استان فعالیت می کند.

۲۵ بیمارستان در گلستان وجود دارد

فاضل گفت: قبل از انقلاب فقط هفت بیمارستان در استان وجود داشت اما اکنون ۲۵ بیمارستان (۱۶ بیمارستان دولتی، ۶ بیمارستان خصوصی، دو بیمارستان تامین اجتماعی و یک بیمارستان ارتش) وجود دارد.

تعداد تخت های بیمارستانی هم از ۶۹۰ تختخواب قبل از انقلاب به دو هزار ۸۷۹ تخت رسیده استوی اضافه کرد: تعداد تخت های بیمارستانی هم از ۶۹۰ تختخواب قبل از انقلاب به دو هزار و ۸۷۹ تخت رسیده است.

فاضل توضیح داد: با تلاش های دانشگاه علوم پزشکی گلستان با توجه به جمعیت یک میلیون و ۱۱۱ هزار نفری استان به ازاء هر هزار نفر ۲.۰۶ تخت بیمارستانی در استان داریم.

فاضل تصریح کرد: قبل از انقلاب مرکز خدمات جامع سلامت شهری نداشتیم ولی اکنون ۱۰ هزار و ۴۲۶ مرکز وجود دارد و همچنین ۱۱ هزار و ۶۷۱ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی داریم.

وی بیان کرد: همچنین فضای آموزشی از یک آموزشکده با ۲۰ دانشجو در قبل از انقلاب به هشت دانشکده با سه هزار و ۵۰۰ دانشجو ارتقاء یافته است.

فاضل تأکید کرد: هیچ آزمایشگاه پاتولوژی و تخصصی در قبل از انقلاب نداشتیم ولی اکنون ۴۱ مرکز در نقاط مختلف استان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: با تاکیدهای صورت گرفته مبنی بر ضرورت حل مشکل اقشار آسیب پذیر در قالب طرح پزشک خانواده در حال حاضر ۳۹۴ نفر در قالب تیم پزشک خانواده در حال خدمت رسانی به مردم استان هستند.

توزیع بیمارستان ها

وی اظهار کرد: بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه در ۱۱ شهرستان استان توزیع شده که در حال ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی هستند، بیمارستان های شهید صیاد شیرازی و شهدا گنبدکاووس به عنوان بیمارستان سانتر زنان استان، بیمارستان امام رضا و مرکز سوختگی پنج آذر به عنوان مراکز ارائه خدمات سوختگی، بیمارستان آیت الله طالقانی گنبد و کودکان طالقانی گرگان به عنوان بیمارستان های سانتر کودکان در شرق و غرب استان خدمات تخصصی و فوق تخصصی ارائه می کنند.

فاضل اضافه کرد: همچنین خدمات فوق تخصصی قلب در بیمارستان امیرالمومنین (ع) کردکوی و مرکز آموزشی جراحی و آنژیوگرافی قلب سلیم گرگان ارائه می شود.

وی عنوان کرد: بزرگترین پروژه طرح تحول سلامت گلستان مرکز ترومای بیمارستان پنج آذر گرگان بود که در سفر رئیس جمهور به گلستان افتتاح شد. این مجموعه در هفت طبقه با مساحت بالغ بر ۱۱ هزار مترمربع احداث شده و هزینه ساختمانی آن بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: تعداد مراکز خدمات جامع روستایی قبل از انقلاب ۱۱ مرکز بود و در سال ۹۶ به ۹۸ مرکز ارتقاء یافته است.

فاضل گفت: پایگاه سلامت هم قبل از انقلاب در استان وجود نداشت و هم اکنون ۹۷ پایگاه داریم. تعداد مراکز خدمات جامع سلامت شهری از صفر در قبل از انقلاب به ۴۷ مرکز رسیده است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب پزشک برای جمعیت روستایی وجود نداشت ولی اکنون ۲۵۰ پزشک در روستاها خدمات ارائه می کنند.

افزایش امید به زندگی

فاضل اظهارکرد: با تلاش های صورت گرفته امید به زندگی از رقم ۵۷ سال قبل از انقلاب به ۷۵ سال ارتقاء یافته است.

وی عنوان کرد: تعداد کل آزمایشگاه های تشخیص طبی استان قبل از انقلاب ۱۲ مرکز بود که هم اکنون به ۹۸ مرکز رسیده است. ۶ آزمایشگاه دولتی و پنج آزمایشگاه خصوصی قبل از انقلاب در استان داشتیم که این رقم بعد از انقلاب ۱۷ مرکز دولتی و ۶۴ مرکز خصوصی است.

فاضل گفت: همچنین ۱۷ مرکز آزمایشگاهی وابسته به سایر ارگان ها بعد از انقلاب ساخته شده در حالی که قبل از انقلاب فقط یک مرکز وجود داشت.

بخش آموزش

وی بیان کرد: هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی گلستان با ۲۷۱ عضو هیات علمی دانشگاه از هشت دانشکده پزشکی، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی، بهداشت، فن آوری های نوین علوم پزشکی، دندانپزشکی، واحد پردیس خودگردان دانشگاه تشکیل شده است.

فاضل افزود: موسسه سلامت گنبدکاووس هم در رشته های مختلف پزشکی مولکولی، زیست فناوری، پرستاری، دکتری تخصصی پژوهشی، رشته های بیماری های کودکان، بیماریهای داخلی، جراحی عمومی، بیماری های زنان و زایمان و غیره دانشجو تربیت می کند.

وی عنوان کرد: دانشکده پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در رشته های بیوشیمی بالینی، میکروب شناسی، ویروس شناسی، علوم تشریحی، پرستاری مراقبت های ویژه، مشاوره در مامایی، زیست فناوری پزشکی، مامایی، علوم تغذیه، بهداشت عمومی، علوم آزمایشگاهی، مهندسی بهداشت محیط، پرستاری و پزشکی و دندانپزشکی در مقطع دکتری دانشجو می پذیرد.

فاضل با بیان این که از بین ۷۷۰ دانشجوی واحد پردیس خودگردان، ۱۰۳ دانشجو خارجی هستند، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۹ دانشکده فن آوری های نوین علوم پزشکی به عنوان دومین دانشکده فن آوری  نوین علوم پزشکی در کشور تأسیس شد.

افزایش مراکز اورژانس

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم به خبرنگار «تاریخ ما» گفت: سابقه اورژانس ۱۱۵ در استان گلستان به سال ۱۳۵۵ می رسد در این سال دو پایگاه اورژانس در شهر گرگان و گنبد با حدود ۲۰ تکنسین راه اندازی شد ولی هم اکنون ۴۹ پایگاه داریم.

علیرضا کمال غریبی افزود: راه اندازی سامانه پایش مراقبت های درمانی MCMC)) مدیریت بخش فوریت های پزشکی بیمارستان ها با انتقال تصاویر دوربین های اورژانس بیمارستان ها (۱۴ دستگاه مانیتوروسرور وکامپیوتر)، خدمتی نوینی در استان است.

وی با بیان این که اورژانس هوایی هم در سال ۹۷ افتتاح شد، ادامه داد: اورژانس پیش بیمارستانی از دو پایگاه در قبل انقلاب به ۵۶ پایگاه در سال ۹۷ رسیده است.

اختلاف زمین تا آسمان بهداشت قبل و بعد از انقلاب

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» گفت: تعداد خانه های بهداشت از ۱۹ مرکز در قبل از انقلاب به ۶۰۹ عدد در سال جاری رسیده است.

سراج الدین عارف نیا افزود: نسبت دسترسی به مراقبت های اولیه بهداشتی از ۱۰ درصد در قبل از انقلاب به ۱۰۰ درصد ارتقاء یافته است.

وی افزود: پوشش واکسیناسیون (MMR) که قبل از انقلاب صفر بود به ۹۶ درصد رسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.