نظارت بر ساخت و سازها جدی گرفته شود

به گزارش سایت «تاریخ ما»، آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی در دیدار اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به مشکلات هسته مرکزی شهر قم اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) و هسته مرکزی قم صورت گرفته است اما باید به این نکته توجه داشت که می‌بایست دسترسی مردم به حرم مطهر نیز آسان تر شود که متاسفانه امروز با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: با پیاده راه سازی مسیر سه راه بازار تا خیابان ارم دو مدرسه خان و آیت الله گلپایگانی به دلیل اینکه امکان تردد خودرو در این مسیر برداشته شده، دیگر محل تدریس اساتید برجسته حوزه نیست و آن‌ها مکان‌های دیگری را برای تدریس انتخاب می‌کنند که یکی از دلایل آن نیز مشکلات در زمینه تردد است.

آیت الله علوی بروجردی افزود: در تمامی طرح‌هایی که در اطراف حرم مطهر و بافت هسته مرکزی قم اجرا می‌شود می‌بایست مشکلات مردم در نظر گرفته شود و این مشکلات به حداقل برسد.

وی با اشاره به معضلات ترافیکی در قم نیز بیان داشت: در این بخش نیز شهر مقدس قم با آسیب‌هایی مواجه است که این امر نیازمند آن است تا ضابطین جدی‌تر به وظایف خود عمل کنند.

 تولیت مسجد اعظم قم تأکید کرد: منطقه مرکزی شهر باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و دسترسی عموم مردم به حرم مطهر باید تسهیل شود.

نظارت در بخش ساخت و ساز بسیار حائز اهمیت است

 آیت الله علوی بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نظارت در بخش ساخت و ساز بسیار حائز اهمیت است گفت: باید به گونه ای اقدام شود تا مردم در دریافت پروانه‌های ساختمانی و مجوز ساخت و ساز وقت کمتری صرف کنند و موانعی که در این زمینه وجود دارد باید مرتفع و از طرفی نیز باید نظارت‌ها در ساخت و ساز جدی گرفته شود.

 وی عنوان داشت: باید شرایطی فراهم شود تا کسانی که می‌خواهند ساخت و ساز کنند با کمترین تردد به ادارات مرتبط، مجوزهای لازم را اخذ کنند که استفاده از بسترهای الکترونیکی در این زمینه می‌تواند کارساز باشد که خوشبختانه بر اساس گزارش‌های ارائه شده نظام مهندسی قم در بخش‌هایی ورود کرده است.

آیت الله علوی بروجردی افزود: گاهی نیز مشاهده می‌شود مهندسان ناظر؛ نظارت دقیقی در پروژه‌ها ندارند و تخلفاتی در این زمینه دیده می‌شود که این مسائل نیز باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد.

وی گفت: شهر مقدس قم دارای مناطق گوناگونی است که به نظر می‌رسد که نباید به یک چشم به این مناطق نگریست و امروز در قم شاهد محلات قدیمی و بافت‌های سنتی هستیم که باید تلاش شود شاکله این مناطق تغییر نکند که این موضوع در برخی از کشورها رعایت می‌شود و اجازه تغییر بافت سنتی و حتی اجازه عقب نشینی برای تردد خودرو در مناطق خاصی داده نمی‌شود.

امروز نمای ساختمان‌ها در قم سبک و سیاق خاصی ندارد

آیت الله علوی بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت ظاهر و نمای ساختمان با بیان اینکه متاسفانه امروز نمای ساختمان‌ها در قم سبک و سیاق خاصی ندارد اظهار داشت: خوشبختانه اقداماتی در زمینه ممنوعیت نمای رومی در شهر قم صورت گرفته که البته این اقدامات کافی به نظر نمی‌رسد و باید جایگزینی برای این مدل به شهروندان معرفی شود.

تولیت مسجد اعظم قم بیان داشت: به نظر می‌رسد باید برای مناطق مختلف نماهای خاصی تعریف شود کما اینکه در کشورهای مختلف این گونه عمل می‌شود که متاسفانه برای مناطق جدید مثل پریسان نیز این موضوع پیش بینی نشده است.

 وی همچنین با اشاره به مرمت مسجد اعظم قم بیان داشت: این مسجد سبقه هفتاد ساله دارد و یکی از نمونه بناهای سنتی فاخر قرن اخیر است که با هنرمندی استاد لرزاده احداث شده است و هم اکنون شبستان‌های شماره ۳ و ۱ آن در حال بازسازی می‌باشد.

آیت الله علوی بروجردی همچنین از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم خواست تا طرح جامعی در زمینه توسعه و بهسازی مسجد اعظم قم آماده کنند تا این مسجد بتواند خدمات بهتری به زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(س) و همچنین حوزویان ارائه کند.

نظام مهندسی ساختمان به نیابت از حاکمیت بر ساخت و سازها نظارت دارد

امین مقومی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نیز در ابتدای این دیدار نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان اظهار داشت: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از جمله قوانین مترقی بعد از انقلاب اسلامی به شمار رفته و در حقیقت از دستاوردهای انقلاب است. سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، ماهیت کنترلی و بازرسی دارند که بر حفظ سرمایه‌های ملی نظارت می‌کنند.

وی عنوان کرد: نظام مهندسی ساختمان به نیابت از حاکمیت و در راستای حفظ و حراست از منابع ملی کشور و با هزینه‌های خود مهندسان بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که مصوب مجلس شورای اسلامی است وظیفه نظارتی خود را دنبال می‌کند که در اسناد بالادستی کشور نیز بر تقویت و ارتقای کارآمدی این سازمان تاکید شده است.

مقومی گفت: هم اکنون بیش از ۵ هزار نفر از مهندسان، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در رشته‌های هفتگانه هستند و استان قم جز معدود استان‌هایی است که در تمامی رشته‌های دخیل در امر ساخت و ساز شرح خدمات دارد.

 رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ق ابراز داشت: در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برای برخی دیگر از نهادها نیز وظایفی تعریف شده که البته در طی این سال‌ها این دستگاه‌ها به وظایف خود را به درستی عمل نکرده‌اند.

وی ابراز داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در حال حاضر در کلیه کارگروه‌های عمومی و تخصصی استان، همچنین کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مختلف شورای مرکزی فعال است.

مقومی گفت: مجموعه تلاش‌های این سازمان در مراحل طراحی، نظارت و اجرا در راستای افزایش عمر مفید ساختمان‌ها و حفظ حقوق بهره بردار است.

صدور سالانه بیش از هزار شناسنامه فنی و ملکی در قم

وی، نظام مهندسی ساختمان استان قم را از جمله سازمان‌های پیشرو در صدور شناسنامه فنی و ملکی در کشور برشمرد و افزود: در استان قم از سال ۸۳ برای ساختمان‌ها شناسنامه فنی و ملکی صادر می‌شود و سالانه بیش از هزار شناسنامه صادر و تحویل مالکان می‌شود که امروز این بخش به صورت الکترونیکی فعالیت می‌کند و مراجعه حضوری مالکان نیاز نیست.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم عنوان کرد: با تفاهم صورت گرفته با اداره کل اوقاف و امور خیریه، در هیئت امنای امامزاده‌ها یک نفر از مهندسان حضور دارند و خدمات مهندسان به حسینیه‌ها و مساجد رایگان و همچنین به جامعه ایثارگران و اقشار محروم و نیازمند تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در قالب دستورالعمل تکریم در بخشهای طراحی و نظارت نیز خدمات ویژه ارائه می‌گردد.

مقومی در ادامه عدم استفاده از سازندگان فاقد صلاحیت را از جمله آسیب‌های جدی بخش ساخت و ساز قم دانست و افزود: مشاوران و افراد غیر بومی نیز متاسفانه با هزینه‌های اندک و بدون پاسخگویی به عملکرد خود در حوزه ساخت و ساز در قم فعالیت می‌کنند که آسیب‌هایی متوجه این بخش است.

وی با بیان اینکه دبیرخانه آسیب‌شناسی پروژه‌های شهری نیز در نظام مهندسی قم دایر شده است افزود: در زمینه نقد پروژه‌های عمرانی استان جلساتی توسط سازمان با حضور مهندسان با تجربه تشکیل شده و مشاوره‌های لازم در خصوص این پروژه‌ها به دستگاه‌های مربوط ارائه می‌شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.