شهرستان خاش ۱۵۶ بیمار تالاسمی دارد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما علی نقی زاده در نشست کمیته برنامه‌ریزی هفته تالاسمی، روز جهانی فشار خون و پویش ملی آسم اظهارکرد: این بیماران نتیجه ازدواج‌های فامیلی و ناآگاهی از عواقب این گونه ازدواج‌ها و اهمیت ندادن به مباحث پیشگیری است.

وی افزود: در صورتی که زوجین متقاضی ازدواج ضمن انجام آزمایشات قبل از ازدواج به توصیه‌های کارشناسان مرکز مشاوره اقدام کنند قطعا شاهد کاهش موارد ابتلا و بروز بیماری تالاسمی خواهیم بود.

رییس مرکز بهداشت خاش ادامه داد: به جوانان توصیه می‌شود قبل از ازدواج و جاری شدن صیغه عقد وضعیت خود را از نظر بیماری تالاسمی با مراجعه به مرکز مشاوره قبل از ازدواج بررسی کنند.

وی اظهارکرد: خوشبختانه با اقدامات و پیگیری‌های مستمر همکارانم به شاخص خوبی در زمینه شناسایی و ثبت افراد مبتلا به بیماری فشارخون بالا دست یافتیم به گونه‌ای که درصد شناسایی این بیماری در جمعیت بالای ۳۰سال شهرستان از  ۵.۵ درصد در سال ۹۷ به ۷.۵ درصد تا پایان سال ۹۹ ارتقا یافته است. 

نقی زاده گفت: شاخص خطرسنجی سکته‌های قلبی_مغزی در شهرستان نیز با رشدی نزدیک به سه برابر طی مدت سه سال به۶۹.۱ درصد ارتقاء پیدا کرده است.

وی افزود: انتظار می‌رود ضمن ادامه این روند با انجام به موقع مراقبت‌ها و همکاری بیش‌از پیش این گروه از بیماران، از بروز عوارض مختلف بیماری فشارخون بالا پیشگیری به عمل آید.

رییس مرکز بهداشت خاش تاکید کرد: علما، بزرگان، معتمدان و خانواده‌ها باید جوانان را ازعواقب و خطرات ازدواج‌های فامیلی آگاه کنند.

وی ادامه داد: بیماران تالاسمی به شدت به نیازهای خونی و مراقبت‌های ویژه احتیاج دارند و خانواده‌ها نیز از این موضوع رنج می‌برند.

نقی زاده تصریح کرد: تجربه نشان داده بسیاری از چالش‌های بهداشتی و درمانی با مشارکت و ورود علما، معتمدان، روحانیون و ائمه جمعه برطرف شده است.

وی بیان کرد: زوجین می‌توانند با انجام یک آزمایش ساده و مشاوره قبل از ازدواج از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور پیشگیری کنند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.