سنبل آبی خشکسالی شالیزارها را تشدید می کند

رحیم حیدری در جلسه بررسی آخرین وضعیت گیاه سنبل آبی در شهرستان لنگرود، با اشاره به مهاجم بودن این گونه گیاهی، اظهار کرد: چند سالی است که با معضل سنبل آبی در تالاب ها و رودخانه های استان مواجه هستیم.

وی با اشاره به آسیب های زیست محیطی سنبل آبی، عنوان کرد: این گیاه با پوشاندن سطح آب و ریشه دوانی در اعماق، ایجاد سایه بر بستر رودخانه ها و تالاب ها و آبگیرها می کند و موجب تغییر اکوسیستم و تهدید حیات گیاهان و آبزیان می شود.

فرماندار لنگرود، با بیان اینکه سنبل آبی حتی کانال ها و مجاری و مسیرهای آبرسانی به مزارع و شالیزارهای مردم را سد می کند، گفت: بسیاری از تاسیسات آبرسانی توسط این گونه مهاجم مورد آسیب قرار می گیرند.

حیدری، با اشاره به کاهش میزان بارندگی ها و کمبود منابع آبی، خاطرنشان کرد: امسال احتمال خشکسالی وجود دارد و ذخایر آبی برای ما بسیار حیاتی است، اما این گیاه با پمپار آب، تمام آبگیرها و برکه های ما را خشک می کند و موجب تشدید کم آبی می شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۳۰ هکتار سنبل آبی را از دهانه رودخانه چمخاله و کاناب های آب چاف جمع آوری کردیم، افزود: این اقدام با کمک نیروهای مردمی و بسیجی و با استفاده از سه دستگاه بیل مکانیکی، شش دستگاه قایق موتوری و یک دستگاه لودر انجام گرفت.

فرماندار لنگرود، با اشاره به مشارکت دهیاری ها، بخشداری ها و شهرداری های لنگرود و چاف و چمخاله، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و سازمان های مردم نهاد در مقابله با سنبل آبی، متذکر شد: این مقابله باید استمرار داشته باشد.

حیدری، از مدیران خواست نسبت به مقابله با سنیل آبی جدیت داشته باشند و اظهار کرد: رسانه ها نیز این باور را به جامعه تزریق کنند که گونه سنبل آبی می تواند به زیست بوم منطقه و حیات گیاهان و جانوران و آبزیان آسیب برساند و معیشت مردم را تهدید کند.

وی خواستار تدوین جدول زمان بندی جمع آوری سنبل آبی در روستاها شد و اضافه کرد: امور آب، منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و بخشداری ها و دهیاری ها همدلی داشته باشند و با تقسیم کار این معضل را برطرف کنند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.