استاد بازنشسته فرهنگ و زبان‌های باستانی درگذشت

به گزارش سایت «تاریخ ما»، محسن ابوالقاسمی استاد بازنشسته زبان و ادب فارسی و فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران پنجشنبه ۱۸ بهمن درگذشت. مراسم تشییع پیکر دکتر ابوالقاسمی، ساعت ۹ صبح یکشنبه ۲۱ بهمن از مقابل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به سمت بهشت‌ زهرا برگزار و پیکر او در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده می‌شود.

محسن ابوالقاسم زاده ۱۳۱۵ در ملایر بود. در سال ۱۳۳۷ لیسانس ادبیات فارسی گرفت و در سال‌های ۱۳۳۷ ۱۳۴۰ درس‌های دوره دکتری را خواند. در سال ۱۳۴۰ به لندن رفت و در سال ۱۳۴۳ از دانشکده مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا در لندن درجه .M.A گرفت و شاگرد استادان بنامی چون هنینگ و بویس بود. ابوالقاسمی پس از بازگشت به ایران در گروه زبان شناسی و فرهنگ و زبان‌های باستانی به تدریس پرداخت و در سال ۱۳۸۱ بازنشسته شد. او همچنین در این سال‌ها به تدریس در دانشگاه آزاد و پژوهشگاه علوم انسانی نیز پرداخته بود.

«راهنمای زبان‌های باستانی ایران»، «تاریخ زبان فارسی»، «دستور تاریخی مختصر زبان فارسی»، «قاموس: دفترنخست (آ ـ آپونیس)»، «تحول معنی واژه در زبان فارسی»، «پنج گفتار در دستور تاریخی زبان فارسی»، «ریشه شناسی»، ماده‌های فعل‌های فارسی درسی» و … عناوین برخی از کتاب‌های و تالیفات منتشر شده ابوالقاسمی است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.